۱۷ خرداد ۱۴۰۳، ۸:۰۲
کد خبرنگار: 1101
کد خبر: 85499439
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

تبیین‌ نامه رهبر انقلاب به روایت چهره‌های علمی و دانشگاهی

تهران- ایرنا- چهره‌های علمی دانشگاهی در تبیین نامه اخیر رهبر معظم انقلاب به دانشجویان آمریکایی به تشریح ابعاد عاطفی، تاریخی و قرآنی آن پرداختند و این نامه را شروعی برای نظم نوین جهانی، پر کردن خلأ ذهنی جوانان غرب، تقویت دیپلماسی عمومی با دانشجویان آمریکایی و جهانی کردن فرهنگ مقاومت دانستند.

همه چیز از «شنبه سیاه اسرائیل»‌ و «روز انقلاب فلسطین»؛ با عملیات همه‌جانبه و بی‌نظیر رزمندگان مقاومت فلسطین با نام «طوفان الاقصی» به مواضع صهیونیست‌ها در ۷ اکتبر (۱۵ مهر) آغاز شد. شنبه‌ای که در پایان آن روز بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی اعتراف کرده بود که روز بسیار سختی برای همه ماست و جنبش حماس درصدد کشتن ما برآمده است. نتانیاهو این عبارات‌ را در شرایطی بیان کرده بود که تاریخ گواه جنایات وحشیانه و کودکشی توسط رژیم‌صهیونیستی است که کشتار دیریاسین ۱۹۴۸ با ۲۵۰ کشته فلسطینی، کشتار طنطوره ۱۹۴۸ با ۲۵۰ کشته، کشتار دوایمه ۱۹۴۸ با ۴۵۵ کشته، کشتار کفر قاسم ۱۹۵۶ با ۴۹ کشته زن و کودک، کشتار صبرا و شتیلا ۱۹۸۲ با ۳۵۰۰ کشته، کشتار شجاعیه ۲۰۱۴ با ۶۰ زن و کودک، حمله به دبستان دخترانه ابوحسین ۲۰۱۴ با ۱۲۰۰ کشته زن و کودک تنها گوشه‌ای از جنایات این رژیم به‌شمار می‌رود.

از طرفی بی‌سابقه بودن شدت و گستردگی عملیات حماس که در نوع خود ابتکاری است، از پنج زاویه قابل تامل بود؛ شیوه عملیاتی و اطلاعاتی، شیوه عملیات نظامی، سطح آموزش تسلیحات و توانمندسازی نظامی و عملیات پیچیده چند وجهی و ترکیبی که در همان گام نخست هیمنه اسرائیل را فرو ریخت. عملیاتی بسیار گسترده و پیچیده‌ که صهیونیست‌ها گمان نمی‌کردند توسط گروه‌های مقاومت غافلگیر شوند. نتانیاهو که در همان هفته‌های نخست هنوز از کُمای این عملیات خارج نشده بود، دست به دامان غرب شد و در راس آن آمریکا به صورت علنی و مستقیم هدایت و فرماندهی اسرائیل را در عملیات مقابله با طوفان به چند دلیل برعهده گرفت که نخست: فروپاشی فکری و مدیریتی ارتش رژیم‌صهیونیستی بود.

حال با گذشت بیش از ۷ ماه از عملیات ۷ اکتبر و در هم شکستن هیمنه اسرائیل در همان آغاز نبرد طوفان الاقصی، این رژیم هنوز نتوانست دستاوردی را برای خود کسب کند و هر روز با حجم وسیعی از جنایات در منطقه خشم انزجار افکار عمومی جهان را با خود به همراه داشته است. اما طوفان الاقصی در واقع با ترویج جهانی فرهنگ مقاومت و پیروزی جنبش‌های آزادی‌بخش، جهان را در برابر گفتمانی جدید قرار داد که برای نخستین بار موج بزرگی از همدردی با فلسطینیان را در سراسر جهان برانگیخت و جنایات رژیم صهیونیستی در غزه موجب شد تا بسیاری از مردم و دانشگاهیان در سراسر دنیا با هر تفکری با برگزاری تجمعاتی به این جنایات، اعتراض کنند که در ایران اسلامی هم دانشجویان و اساتید در سراسر کشور جنایات صهیونیست‌ها را بارها محکوم کردند.

دانشگاه‌های آمریکا از اوایل اردیبهشت به جنایات رژیم صهیونیستی در تداوم نسل‌کشی در نوار غزه، تحصن و تجمع اعتراضی را آغاز کردند که نمونه آن در دهه ۱۹۶۰ میلادی و اعتراض‌های دانشگاه‌های این کشور به جنگ ویتنام دیده شده ‌بود. این اعتراض‌ها در بیش از ۵۰ دانشگاه آمریکا به نسل‌کشی صهیونیست‌ها تا جایی پیش رفت که دامنه آن به برخی دیگر از کشورهای غربی استرالیا (دانشگاه‌های ملبورن و سیدنی)، کانادا (دانشگاه‌های مک‌گیل و کنکوردیا)، فرانسه (مؤسسه مطالعات سیاسی پاریس و دانشگاه سوربن)، ایتالیا (دانشگاه ساپینزا)، انگلیس (دانشگاه‌های لیدز، کالج لندن و دانشگاه وارویک) و غیره کشیده‌ شد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ۱۰ خرداد امسال در نامه‌ای خطاب به دانشجویان با وجدان حامی مردم فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا، ضمن ابراز همدلی و همبستگی با اعتراضات ضدصهیونیستی این دانشجویان، آنان را بخشی از جبهه مقاومت دانستند و با اشاره به تغییر وضعیت و سرنوشت منطقه حساس غرب آسیا، بر ورق خوردن تاریخ جهان تأکید کردند.

این نامه که با اهتمام ویژه و اثربخش رسانه‌های جهانی روبرو شده، در داخل هم برخی از شخصیت‌های علمی‌-دانشگاهی نظیر مرتضی نبوی رئیس اندیشکده غرب‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، فواد ایزدی عضو هیات‌علمی دانشگاه تهران، عبدالله معتمدی رئیس دانشگاه‌علامه‌طباطبایی، حجت‌الاسلام محمدرضا عطاری، استاد حوزه و دانشگاه، علیرضا رهایی رئیس دانشگاه امیرکبیر و مهدی فیاضی، کارشناس امور بین‌الملل به تبیین ابعاد این نامه پرداختند.

دانشجویان آمریکایی، بخشی از جبهه مقاومت هستند

رئیس اندیشکده غرب‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی این نامه مهم و تاثیرگذار را در سه فصل قابل تفکیک دانست. بخش اول آن به ویژگی‌های رژیم نسل‌کش و نژاد پرست صهیونیستی و حامیان بی‌رحم آن اشاره دارد. بخش دوم به فلسطین مظلوم و زیرستمِ رژیم غاصب و جبهه مقاومت و در بخش سوم دانشجویان فرهیخته و دارای وجدان بیدار و شرافتمند دانشگاه‌های آمریکا ترسیم شده است. بخش نخست نامه همان ویژگی‌های رژیم صهیونیستی و حامیان آن است که در آن چهره رژیم اسرائیل و حامیانش امروز بیشتر برای دنیا محرز شده و مشخص است که این رژیم غاصب ترویست‌هایی بودند که به قلوب آسیای جنوب غربی و جهان اسلام برای پاره پاره کردن این جهان، سلب امنیت آن و مانع شدن از پیشرفت کشورهای اسلامی و منطقه و غارت منابع آنها و حتی منابع انسانی حمله کردند.

مرتضی نبوی معتقد است: انگیزه جبهه مقاومت که بر پیشانی آن فلسطین مظلوم حک شده و با این اعتقاد که حق همواره پیروز است و ظالمان روسیاه‌اند، در نهایت پیروزی از آن ملت فلسطین خواهد بود و این پیام مکتب عاشورا و مکتب انتظار است که باید در مقابل ظلم و ستم و ضد ارزش ایستاد. پیروزی با کسی است که مقاومت می‌کند و خداوند نیروهای کمکی خود را می‌فرستد و آنها را به پیروزی می‌رساند. همانطور که رهبر انقلاب در این نامه ترسیم کرده‌اند به اذن خداوند تحولات خوبی در این منطقه به نفع جبهه مقاومت در حال ورق خوردن است و این وعده حق را مشاهده می‌کنیم. وصفی که مقام‌ معظم‌ رهبری در این دانشجویان شریف تشخیص دادند اینکه وجدان بیدار، انسان را به حمایت از مظلوم و طرفداری از حق راهنمایی می‌کند که در طرف درست تاریخی قرار دارند و این سمت تاریخ در حال ورق خوردن است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بر اینکه این (دانشجویان) بخشی از جبهه مقاومت‌اند و مقاومت شان هم بسیار سخت است روایتی دیگر دارد اینکه دانشجویان بیدار و آگاه به درستی تشخیص می‌دهند که سیاست مشت آهنین آمریکا، آنها را از ادامه تحصیل و مزایای اجتماعی محروم می‌کنند و به عنوان کسانیکه با ایثار خود در دفاع از مردم مظلوم فلسطین و حق دست به اعتراض می زنند، به استقبال محرومیت‌ها می‌روند. این انگیزه حق طلبی انسان را این چنین شجاع و از خودگذشته و مقاوم می‌کند و همان رمز پیروزی است.

تبیین‌ نامه رهبر انقلاب به روایت چهره‌های علمی و دانشگاهی

تغییری جمعیت‌شناختی در آمریکا

عضو هیات‌علمی دانشگاه تهران از دیگر چهره‌های علمی و تحلیل‌گر مسائل‌سیاسی هم ‌می‌گوید: این نامه از جهات مختلفی اهمیت داشت. از یک سوخلایی که در آمریکا وجود دارد و مقامات این کشور درحزب جمهوری‌خواه و در حزب دموکرات نه تنها در این موضوع نظری نمی‌دهند؛ بلکه مخالف هم هستند، از این جهت دانشجویان، رهبری فکری ندارند که نامه رهبر انقلاب این خلاء را تا حد زیادی پُر کرده اند و به همین دلیل در سطح گسترده دیده شده است. برای نمونه از زمان انتشار این نامه در حساب کاربری رهبری در شبکه اجتماعی ایکس بیش از ۱۴ میلیون بار دیده شده است؛ در حالیکه نوشته‌های قبلی بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار بازدید داشت. این وضعیت نشان داد که خلاء و دغدغه‌ای وجود داشته که این نامه توانسته آن را پُر کرده است.

فواد ایزدی که دانش‌آموخته ارتباطات جمعی از دانشگاه ایالتی لوییزیانا در مقطع دکتری است به بُعد عاطفی این نامه پرداخت که در نامه از این حرکت دانشجویان تقدیر شد و همچنین این نامه بخش تاریخی دارد که تاریخ در آن تبیین شده است و بحثی هم در مورد قرآن در نامه وجود دارد؛ البته این دانشجویان معترض آمریکایی بیشترشان مسلمان نیستند و اگر هم باشند، دانشجویان مسلمان نسل دوم و سوم هستند.

نویسنده کتاب دیپلماسی عمومی آمریکا در قبال ایران در پاسخ به چرایی اعتراض دانشجویان آمریکایی به نسل‌کشی رژیم صهیونیستی می‌گوید: حجم و ابعاد گسترده فاجعه در غزه هر انسانی را متاثر می‌کند. لازم نیست حتما مخاطب مسلمان یا عرب یا ایرانی باشد، وقتی تصویر مادری را می‌بیند که فرزند خردسالش را در کفن بغل کرده است این تصاویر هر انسانی را که بهره کمی از انسانیت برده باشد متاثر می‌کند.

استاد دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران به تغییر دموگرافیک (جمعیت‌شناختی) در آمریکا اشاره کرد و گفت که بنابر برآورد اداره آمریکا تا سال ۲۰۴۵ یعنی ۲۱ سال آینده اکثریت مردم آمریکا رنگین‌پوست خواهند بود. همین حالا درصد زیادی از نوزادانی که در آمریکا متولد می‌شوند و جوانان آمریکایی رنگین‌پوست هستند و این تغییر جمعیت‌شناختی حالت همذات‌پنداری دانشجویان را با مردم فلسطین افزایش داده است. این دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا که امروز به دلیل تحصن به اقدامات رژیم اسرائیل در دانشگاه تعلیق یا اخراج شوند، نماینده نسل خود در آمریکا هستند.

به گفته ایزدی این دانشجویان از تاریخ مطلع هستند و موضوع فلسطین و غزه را هم می‌دانند. اگر به حساب‌های کاربری این دانشجویان در شبکه‌های اجتماعی مانند شبکه ایکس مراجعه کنیم می‌بینیم که خیلی از اینها نوشته‌اند که تجربیات پدربزرگ‌های آنها یعنی آپارتاید و برتری جنسیتی و نژادی که در آمریکا وجود داشته است، امروز در فلسطین مشاهده می‌شود. بنابراین آرمان فلسطین را آرمان خود می‌دانند و هر چند پدران و پدربزرگ‌های آنها آپارتاید را تجربه کرده‌اند، آنها اکنون به این جنبش ضدآپارتاید می‌پیوندند و به همین دلیل با وجود اخراج و تعلیق از سوی مدیران دانشگاه این حرکت را ادامه می‌دهند.

استاد دانشگاه تهران در مورد نقش‌آفرینی دانشجویان آمریکایی در مسائل مختلف سیاست داخلی و خارجی معتقد است: در درون دانشگاه‌های آمریکا تحصن و تجمع در موضوعات مختلف زیاد برگزار می‌شود و دانشگاه های آمریکا به شکلی طراحی شده که معمولا وسط دانشگاه محیط‌های غذاخوری است و ساختمانی برای تشکل های دانشجویی وجود دارد. اگر کسی از وسط دانشگا عبور کند معمولا چند میز وجود دارد که کنار این میزها بحث و سخنرانی برگزار می‌شود و گروه‌های مختلف دانشجویی با بروشورهای و انواع روش‌ها اهداف، ماموریت‌ها و راهبردهای خود را تبلیغ می‌کنند.

نامه رهبر انقلاب و پر کردن خلا ذهنی جوانان غرب

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: آنچه در نامه رهبرمعظم انقلاب بیان شده است به نوعی خلا چارچوب ذهنی را برای تحصیل‌کردگان و جوانان غربی پر می‌کند.

عبدالله معتمدی می‌گوید نامه رهبر انقلاب به دانشجویان و دانشگاهیان کمک می‌کند جهت‌گیری مناسبی در زندگی داشته باشند و این برای جامعه دانشگاهی به ویژه دانشجویان امیدوارکننده است. چرا که حقیقت‌طلبی و عدالت‌طلبی جزء فطرت انسان است و همه ما باید از این ظرفیت استفاده کنیم و دانشجویان در آمریکا و دیگر کشورهای اروپایی با اتکا به این فطرت از مردم مظلوم فلسطین حمایت می‌کنند.

تبیین‌ نامه رهبر انقلاب به روایت چهره‌های علمی و دانشگاهی

نامه رهبری، شروعی برای نظم نوین جهانی است

محمدرضا عطاری از دیگر چهره‌های علمی بر این باور است که دانشگاه صهیونیستی دانشگاهی که طراحی، تولید و انتشار گزاره‌های علمی در آن، نه با هدف خدمت به بشریت بلکه برای تسلط بر بشریت و در راستای اغراض حیوانی است؛ براین اساس با دانشمندان و دانشجویانی که نتایج تحقیقات آنها بر خلاف سیاست‌های ددمنشانه آنها باشد، مخالفت می‌کنند. رهبر انقلاب که در این نامه دانشجویان را به آشنایی با قرآن و اندیشه‌های اسلامی دعوت فرمودند، روزنه‌های امیدی برای حقیقت‌جویان و دانش دوستان سراسر جهان و شروعی برای نظم نوین‌جهانی و درهم شکستن هیمنه پوشالی غرب خواهد بود.

استاد حوزه و دانشگاه به بخشی از بیانات امام (ره) اشاره کرد و گفت: «چنانچه به دانشگاه‌ها جهت داده نشود، همان دانشگاه‌هایی می‏‌شود که در بین بشر هست و از همان دانشگاه‌ها قوای مخرّبه بیرون می‌‏آید و اگر جهت به آن داده شود، دانشگاه‌ها کاری می‏‌کنند که مسلسل‌ها نمی‌‏تواند انجام دهند. بنابراین قلم‌ها اگر در دنیا برای خدا و برای خلق خدا به کار بیافتند، مسلسل‌ها کنار می‌رود و اگر برای خدا و برای خلق خدا نباشد، مسلسل‏ ساز می‌شود.

پیام رهبر انقلاب پشتیبانی از ملت مظلوم فلسطین است

رئیس دانشگاه امیرکبیر محتوای پیام نامه رهبر معظم انقلاب در پشتیبانی از حرکت دانشجویان آمریکا را به نحوی پشتیبانی از مظلوم ملت فلسطین و تشویق آزادیخواهان دانست که به این مظلومیت توجه و در مقابل نظام استکباری و ظلمی که به مردم فلسطین اعمال می‌شود قیام و اعتراض کنند.

علیرضا رهایی معتقد است: پیام رهبر معظم انقلاب ماهیت مهم و اثرگذاری را در شرایط موجود دارد و موجب می‌شود پشتیبانی از مردم فلسطین در دانشگاه‌ها ابعاد گسترده‌ای یابد.

نامه و تقویت دیپلماسی عمومی با دانشجویان آمریکایی

کارشناس امور بین الملل معتقد است: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی، در این نامه‌ خطاب به دانشجویان باوجدان حامی مردم فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا، ضمن ابراز همدلی و همبستگی با اعتراضات ضدصهیونیستی این دانشجویان، آنان را بخشی از جبهه مقاومت دانستند و بر تغییر وضعیت و سرنوشت منطقه حساس غرب آسیا تأکید کردند. همچنین ابتکار عمل رهبر انقلاب در ارسال نامه به جوانان مدافع فلسطین در آمریکا که توام با ادبیات قوی ارائه شد و چنان پرقدرت و دلنشین و نافذ و بموقع بود که فقط صدور موثر آن برای قامت یک پدر الهی و معنوی بین المللی و برای جلالت یک دیپلمات انقلابی باهدف جهت دادن به بیداری انسانی در برابر ظلم های صهیونیسم جهان خوار توجیه پذیر است.

مهدی فیاضی معتقد است: در تارک امواج دیپلماسی عمومی و فرهنگی نامه رهبر انقلاب برای تداوم و تعمیق بیداری فطری و انسانی و وجدانی جوانان فداکار و شجاع دانشگاه ها و دبیرستان‌های آمریکا و اروپا ایشان به مطالعه و شناخت کتاب آسمانی قرآن توصیه شدند، تنها کتابی در زمین که کلام الله و متونش تا ابد با حفاظت الهی مصون از تحریف است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha