۳ تیر ۱۴۰۳، ۱۵:۱۷
کد خبرنگار: 750
کد خبر: 85517787
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

۴۳ درصد از پرونده‌های شورای حل اختلاف شاهرود به سازش منجر شد

شاهرود - ایرنا - رییس دادگستری شاهرود گفت: ۴۳ درصد از پرونده‌های وارده به شورای حل اختلاف این شهرستان طی سال ۱۴۰۲ به صلح و سازش منجر شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، تقی خاکی روز یکشنبه در نشست خبری که به مناسبت گرامیداشت هفته قوه قضاییه برگزار شد، افزود: کارشناسان شورای حل اختلاف شاهرود طی سال گذشته ۱۲ هزار و ۲۷۷ پرونده را رسیدگی کردند.

وی با بیان اینکه یکی از وظایف مهم دستگاه قضایی رسیدگی به دعاوی مردم است، ابراز کرد: هشت هزار و ۳۵۴ پرونده در این بازه زمانی در محاکم حقوقی، کیفری، خانواده و دادگاه انقلاب این شهرستان مورد بررسی قرار گرفت.

وی مجموع پرونده‌های وارده به دادسرای شاهرود طی سال گذشته را ۶ هزار و ۱۰۱ فقره برشمرد و گفت: احیای حقوق مردم از تکالیف مهم دستگاه قضایی است.

۴۳ درصد از پرونده‌های شورای حل اختلاف شاهرود منجر به سازش شد

رییس دادگستری شاهرود با بیان اینکه ۹۹ و هشت دهم ابلاغ‌ها طی یکسال گذشته به صورت الکترونیکی صادر شد، ادامه داد: مجموعه دستگاه قضایی این شهرستان موفق به کسب رتبه نخست استانی در صدور ابلاغیه‌های الکترونیکی شد.

وی با بیان اینکه برخورد قاطع و بازدارنده با جرم‌های خشن در دستور کار است، اظهار کرد: شناسایی، دستگیری و صدور رای برای متهمی که امنیت مردم را خدشه دار کرده است در سریع‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود.

خاکی به رسیدگی پرونده قتل یکی از وکلای شاهرود در سال گذشته اشاره کرد و گفت: متهمان در کمترین زمان دستگیر و طی ۴۰ روز برای متهم اصلی حکم اعدام در ملاء عام و برای معاونان در ارتکاب به قتل ۲۵ سال تبعید در مناطق محروم جنوب کشور صادر شد.

وی از راه‌اندازی «دادگاه صلح» طی ۲ ماه آینده در این شهرستان خبر داد و گفت: این دادگاه در راستای اجرای اصلاح قانون شورای حل اختلاف، مصالحه و سازش بین طرفین دعوا را بر عهده خواهد داشت.

ارایه طرح پرداخت خسارت اُفت قیمت خودروهای تصادفی توسط شرکت‌های بیمه

رییس دادگستری شاهرود اظهار کرد: در راستای احیای حقوق عامه، طرح تکلیف شرکت‌های بیمه مبنی بر پرداخت خسارت اُفت قیمت خودرو پس از تصادف، بدون تقدیم دادخواست و طی کردن روال دادرسی، به دادگستری استان سمنان و تهران ارسال شد.

وی با بیان اینکه این طرح از شهریورماه سال گذشته در شاهرود اجرایی شد، افزود: هیات وزیران ۲ هفته قبل این طرح را مصوب و شرکت‌های بیمه را مکلف به پرداخت این خسارت کرد.

خاکی از صدور حکم رشد برای دریافت وام‌های بانکی طی ۲ ساعت در مجموعه دادگستری خبر داد و گفت: صدور حکم رشد طی این بازه زمانی در راستای حمایت از قانون جوانی جمعیت و ازدواج آسان بدون تقدیم دادخواست انجام می‌شود.

رسیدگی به بیش از ۶ هزار پرونده در دادسرای شاهرود

دادستان عمومی و انقلاب شاهرود هم در این نشست به سالروز شهادت آیت الله بهشتی و ۷۲ تن از یارانش اشاره کرد و گفت: هفته قوه قضاییه بهانه‌ای برای خدمت بیشتر به مردم است.

سیدحسن میرکمالی به فعالیت ۱۵ قاضی در دادسرای شهرستان شاهرود اشاره کرد و افزود: ۶ هزار و ۱۰۰ پرونده طی سال ۱۴۰۲ توسط کارشناسان این مجموعه رسیدگی و منجر به صدور قرار نهایی شد.

وی از تشکیل کمیسیون ویژه رسیدگی به پرونده‌های مسن، معوق و بسیارشاکی(کثیرالشاکی) خبر داد و گفت: سه قاضی و دادستان رسیدگی به این نوع از پرونده‌ها را برعهده دارند تا در کمترین زمان رای صادر شود.

وی به تشکیل قرارگاه رسیدگی به پرونده‌های رسوبی در مراجع انتظامی اشاره کرد و افزود: بررسی بیش از ۲۲ هزار پرونده رسوبی از سال ۹۷ در دستور کار قرار گرفته است.

دادستان عمومی و انقلاب شاهرود ادامه داد: حدود ۷۰ حق عام از جمله ساماندهی جمعه بازار، ساماندهی و نظارت بر اجرای طرح استخر فجر و پیگیری ویژه ایمن‌سازی جاده طرود طی سال گذشته مورد پایش، بررسی و پیگیری قرار گرفت.

وی به اجرای دستورالعمل نحوه مقابله با ترک وظایف مدیران و کارمندان اشاره کرد و گفت: ۱۱ تذکرنامه رسمی در راستای اجرای این دستور العمل برای مدیران شهرستان و استان صادر شد.

خاکی با اشاره به اینکه ۲ پارکینگ اموال توقیفی و خودرو در شاهرود فعال است، اظهار کرد: ۲ هزار و ۴۰۰ دستگاه موتورسیکلت و ۳۷۰ خودرو در این پارکینگ‌ها وجود داشت که پس از ۲ بار فهرست‌برداری در مرداد سال گذشته، این اطلاعات در اختیار دادگاه انقلاب اصل ۴۹ قانون اساسی در مرکز استان سمنان قرار گرفت.

دادستان عمومی و انقلاب شاهرود ادامه داد: دادنامه‌ای در این‌باره صادر و پس از برگزاری مزایده به نفع ستاد اجرایی فرمان امام(ره) این اموال ضبط و تعیین تکلیف شد.

شهرستان شاهرود با بیش از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت در شرق استان سمنان قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha