۱۶ تیر ۱۴۰۳، ۱۲:۳۲
کد خبر: 85531140
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۶۵ هیات مذهبی ماه محرم در قشم فعالیت می کنند

۱۶ تیر ۱۴۰۳، ۱۲:۳۲
کد خبر: 85531140
۶۵ هیات مذهبی ماه محرم در قشم فعالیت می کنند

قشم - ایرنا - رییس تبلیغات اسلامی قشم از فعالیت ۶۵ هیات مذهبی برای برگزاری مراسم های معنوی ایام ماه محرم در بزرگ ترین جزیره ایرانی خلیج فارس خبر داد.

حجت‌الاسلام غلامعلی کاظمی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این هیات های مذهبی در تمام برنامه های مناسبتی و مذهبی طول سال فعالیت دارند و در آستانه ماه محرم امسال نیز آماده برگزاری برنامه های ایام شهادت سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) به ویژه در روزهای تاسوعا و عاشورا هستند.

وی ادامه داد: هیات های عزاداری این شهرستان مرزی از روزهای قبل اقدام به سیاه پوش کردن مساجد، حسینیه ها و معابر سطح شهر کرده و اسباب و وسایل برگزاری مراسم عزاداری این ایام از قبیل بلندگو، جایگاه، فرش کردن فضا برای برگزاری مراسم، خرید طبل، زنجیر و دعوت از روحانیون و مبلغان مذهبی و وسایل پخت و پز نذری و پذیرایی را فراهم کردند.

رییس تبلیغات اسلامی قشم توضیح داد: ماه محرم امسال ۴۰ مبلغ و مبلغه به روستاها و شهرهای سرتاسر این جزیره اعزام می شوند که این مبلغان تا پایان دهه اول محرم در مساجد، حسینیه ها و هیات های مذهبی به تبیین شعائر دینی، فلسفه قیام ابا عبدالله الحسین(ع)، فرهنگ عاشورا، نهضت حسینی و پاسخگویی به شبهات دینی و تبیین اهمیت نماز می پردازند.

کاظمی اضافه کرد: هیات های مذهبی قشم در طول ماه محرم به ویژه در دهه اول با برگزاری مراسم های خاص این ماه از جمله روضه خوانی، تعزیه خوانی، مرثیه سرایی، علم گردانی، تشکیل دسته های سینه زنی و زنجیر زنی یاد و خاطره قیام امام حسین(ع) و ۷۲ یار با وفای ایشان را گرامی می دارند.

هیات های مذهبی از قدیمی‌ترین نهادهای مردمی و اجتماعی بوده که حول محور حب اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و تعظیم شعایر دینی به خصوص بزرگداشت ایام شهادت سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) فعالیت می‌کنند.

اصلی‌ترین رسالت هیات های مذهبی، اقامه عزاداری و ذکر مصیبت در شهادت حضرت سیدالشهدا(ع) و احیای فرهنگ پرشور و شعور و بالنده عاشوراست.

مُحَرَّمُ الحَرام نخستین ماه سال شمار هجری قمری است و دلیل نامگذاری این ماه، حرام بودن جنگ در آن ذکر شده است.

واقعه کربلا که منجر به شهادت امام حسین (ع) و یارانش شد، در ماه محرم سال ۶۱ قمری اتفاق افتاده است.

شیعیان هر ساله دهه اولِ این ماه را برای امام حسین (ع) و یارانش سوگواری می‌کنند که در برخی از مناطق عزاداری آنها تا اربعین شهادت امام حسین (ع) (بیستم ماه صفر) به مدت ۵۰ روز ادامه دارد.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha