ویژه برنامه‌های دهه اول محرم هیات‌های مذهبی قشم اعلام شد

قشم - ایرنا - رییس تبلیغات اسلامی قشم ویژه برنامه‌های شاخص دهه اول محرم هیات‌های مذهبی بزرگ ترین جزیره ایرانی خلیج فارس را اعلام کرد.

حجت‌الاسلام غلامعلی کاظمی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این برنامه‌ها از هفدهم تا بیست و هفتم تیرماه هر شب از ساعت ۲۰:۳۰ تا ۲۴ در ۳۳ مسجد و حسینیه های در شهرهای قشم، درگهان، رمکان، سوزا، طبل و روستاهای طولا، گوران، حمیری، باغ بالا، سلخ و جزیره هنگام از سوی ۶۵ هیات مذهبی این شهرستان مرزی اجرا می شود.

وی ادامه داد: برگزاری سوگواره احلی من العسل، اجتماع بانوان فاطمی رهروان زینبی، مقتل خوانی، اجرای تعزیه، دسته‌روی، پذیرایی از عزاداران حسینی توسط مواکب و ایستگاه‌های صلواتی، اجرای برنامه خیمه سوزان و تجلیل از پیرغلامان حسینی از جمله مهم ترین برنامه‌های محرم الحرام امسال است.

رییس تبلیغات اسلامی قشم برگزاری مراسم های "نجوای عاشورایی" شامل قرائت زیارت عاشورا، جلسات سخنرانی و بیان معارف حسینی با عنوان "شکوه ایثار" را از دیگر برنامه های این ایام در جزیره قشم عنوان کرد و گفت: براساس پیش بینی انجام شده در مجموع ۷۰ جلسه شکوه ایثار و ۱۰۰ جلسه نجوای عاشورایی در دهه اول محرم امسال در سرزمین آب و آفتاب برگزار می شود.

کاظمی توضیح داد: روز بیست و دوم تیرماه و در نخستین جمعه ماه محرم همزمان با قرائت دعای ندبه، همایش "شیرخوارگان حسینی" با شعار "آزادگان عالم در خیمه حسین‌اند" با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین محمد صادق زمانی از مبلغان دینی شهر قم و مداحی محمد افتخاری از ذاکرین اهل بیت(ع) شهر مشهد در مصلی امام علی(ع) قشم برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: از دیگر ویژه برنامه های مهم این ایام، مراسم شب و روز تاسوعا و عاشورا است که با هماهنگی های انجام شده این مراسم ها به ترتیب در شب نهم(تاسوعا) در مسجد امام حسین(ع) و شب دهم (عاشورا) در مساجد علی بن ابیطالب(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) شهر قشم با مقتل خوانی، ذکر مصیبت و سخنرانی برگزار خواهد شد.

رییس تبلیغات اسلامی قشم افزود: همچنین در این زمینه برنامه ریزی لازم صورت گرفته است تا اقامه نماز ظهر و عصر روز عاشورای حسینی در بلوار خلیج فارس کنار بندر مسافری شهید ذاکری به صورت با شکوه و با حضور هیات های عزاداری شهر قشم برگزار شود.

وی برگزاری "مراسم شام غریبان" را از دیگر برنامه های در نظر گرفته شده در شب عاشورای این شهرستان مرزی در آستان مقدس امامزاده سید مظفر(ع) شهر قشم عنوان و اظهار امیدواری کرد با عنایت خاص حضرت بقیه الله الاعظم(عج) و مشارکت عموم قشموندان و هیات های مذهبی ماه محرم و صفر امسال در بزرگ ترین جزیره ایرانی خلیج فارس فرصتی برای سلوک معنوی همه عاشقان و دلدادگان حسینی باشد.

هیات های مذهبی از قدیمی‌ترین نهادهای مردمی و اجتماعی بوده که حول محور حب اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و تعظیم شعایر دینی به خصوص بزرگداشت ایام شهادت سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) فعالیت می‌کنند.

اصلی‌ترین رسالت هیات های مذهبی، اقامه عزاداری و ذکر مصیبت در شهادت حضرت سیدالشهدا(ع) و احیای فرهنگ پرشور و شعور و بالنده عاشوراست.

مُحَرَّمُ الحَرام نخستین ماه سال شمار هجری قمری است و دلیل نامگذاری این ماه، حرام بودن جنگ در آن ذکر شده است.

واقعه کربلا که منجر به شهادت امام حسین(ع) و یارانش شد، در ماه محرم سال ۶۱ قمری اتفاق افتاده است.

شیعیان هر ساله دهه اولِ این ماه را برای امام حسین(ع) و یارانش سوگواری می‌کنند که در برخی از مناطق عزاداری آنها تا اربعین شهادت امام حسین علیه سلام(بیستم ماه صفر) به مدت ۵۰ روز ادامه دارد.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha