۱۷ تیر ۱۴۰۳، ۱۱:۰۴
کد خبر: 85531933
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ورود نمادین کاروان امام حسین(ع) به کربلا در قشم بازسازی شد

قشم - ایرنا - همزمان با فرا رسیدن ماه محرم ورود نمادین کاروان امام حسین(ع) به دشت کربلا با حضور پرشور قشموندان و محبان اهل بیت(ع) در بزرگ ترین جزیره ایرانی خلیج فارس بازسازی شد.

محمد قاسم بلوچی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار کرد: این اقدام معنوی نمادین از مصلی امام علی(ع) تا آستان مقدس امامزاده سید مظفر(ع) شهر قشم با هدف ابراز ارادت به سرور و سالار شهیدان دشت کربلا حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، عشق به ائمه اطهار(ع) و گسترش فرهنگ مکتب عاشورا در سرزمین آب و آفتاب انجام شد.

وی ادامه داد: همزمان با حرکت این کاروان، ۵۰ نفر از هنرمندان تعزیه‌خوان قشمی وداع امام حسین(ع) با مضجع شریف پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم)، مادرش حضرت فاطمه زهرا(س) و برادرش حضرت امام حسن(ع) را به تصویر کشیدند.

مسوول هیات تعزیه خوانان حضرت سیدالشهدا(ع) شهرستان قشم با اشاره به اینکه تعزیه از جمله قالب‌های هنری است که ریشه در مکتب عاشورایی دارد و با نهضت اباعبدالله الحسین(ع) گره خورده است، توضیح داد: رشد و شکوفایی هنر تعزیه خوانی در بزرگ ترین جزیره ایرانی خلیج فارس نیازمند حمایت و ساماندهی است.

بلوچی اضافه کرد: این هنر دارای محتوایی است که اعتقادات دینی را به تصویر می کشد و از آنجایی که تاثیر روانی و احساسی نیز از خود به جا می گذارد از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی تعزیه و تعزیه خوانی را به عنوان مهمترین ابزار های پیام رسانی واقعه کربلا ذکر کرد و گفت: این تعزیه خوانی و شبیه خوانی ها در نهادینه کردن وقایع عاشورا و مصائب اهل بیت امام حسین(ع) در نزد عموم تاثیر بسزایی دارد که امیدواریم با هماهنگی و تدبیر ویژه بتوانیم این سنت آبا و اجدادی و این فرهنگ غنی و روبه فراموشی را احیا و به نسل های بعد منتقل کنیم.

امروز (یکشنبه) ۱۷ تیرماه ۱۴۳۰ هجری شمسی برابر با هفتم جولای ۲۰۲۴، اول محرم الحرام سال ۱۴۴۶ هجری قمری است.

محرم از راه رسید؛ ماهی که در آن حماسه ای بزرگ به وسعت تاریخ ثبت شد، در این ماه غم و اندوهی بی پایان در فراق مظلوم ترین مخلوق پروردگار، عالم را فرا گرفت تا به یاد بشر بیاورد که سده ها پیش انسانی از نسل پاکان در راه رسیدن به سعادت حقیقی به پیکار با دشمنان متعصب شتافت و آموزگار در ایثار، شجاعت و از خود گذشگتی در این عالم خاکی شد.

محرم در فرهنگ اسلامی یک تاریخ زنده است، اما نه تاریخ روزمره و عادی زندگی بلکه یک تحول عمیق و انقلاب تاریخ ساز است و سرفصل شروع حماسه های عاشورایی محسوب می شود.

امام حسین(ع) به حق، پرچمدار راستین اسلام ناب محمدی است که نشان داد انسان حقیقی هیچ گاه در برابر ظلم و ستم سر خم نخواهد کرد؛ والامقامی از خاندان اهل بیت(ع) که برای پیکار در برابر یزیدیان لحظه ای درنگ نکرد و جهانیان را به حیرت واداشت.

شیعیان هر ساله دهه اولِ این ماه را برای امام حسین (ع) و یارانش سوگواری می‌کنند که در برخی از مناطق عزاداری آنها تا اربعین شهادت امام حسین (ع) (بیستم ماه صفر) به مدت ۵۰ روز ادامه دارد.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha