گام‌های پیش‌روی دولت چهاردهم برای تکمیل فرایند توسعه گلستان

گرگان- ایرنا- دولت شهید رئیسی در فعالیت هزار روزه خود، بن‌بست‌شکنی‌ها و اقدامات شاخص فراوانی داشت و تلاش دولتمردان، تکمیل جورچین سیمای اقتصاد گلستان بود که با وجود تلاش‌ فراوان، به دلیل عقب‌ماندگی تاریخی این استان، هنوز مشکلات زیادی پیش‌پای دولت چهاردهم وجود دارد که پیگیری آنها مطالبه مردم این دیار از رئیس جمهور منتخب است.

به گزارش ایرنا، مشکلات حل نشده استان گلستان در دولت‌های مختلف، بزرگترین دغدغه مردم این دیار است، گرچه هر دولتی به سهم خود برای رساندن گلستان در مسیر توسعه و آبادانی، تلاش خود را به کار گرفت اما حل بسیاری از این معضلات و مشکلات رها شده و یا باقیمانده در دولت‌های مختلف بر عهده دولت چهاردهم قرار دارد.

توجه به این مباحث با توجه به مزیت‌های گلستان در راه‌های ارتباطی زمینی، هوایی و دریایی که از آن به عنوان دروازه‌ای ارتباط با آسیای میانه یاد می‌شود و همچنین برخورداری از پایانه مرزی اینچه‌برون، می‌تواند استان را از خام‌فروشی و عقب‌ماندگی رهایی بخشده و مسیری برای سرمایه‌گذاری و رونق اقتصادی ایجاد کند.

دولت شهید رئیسی بن‌بست‌شکن و طلایه‌دار تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام

با روی کار آمدن دولت شهید رئیسی گره بسیاری از چالش‌ها و مشکلات چندین ساله گلستان از جمله پتروشیمی باز شد و پروژه‌های نیمه‌تمام استان روی خوش تکمیل را به خود دید. ایران از جمله گلستان در دولت سیزدهم با وجود تحریم‌های اقتصادی در مسیر پیشرفت و توسعه قرار گرفت و جای‌جای کشور به کارگاه عمرانی و سازندگی تبدیل شد اما سانحه تلخ سقوط بالگرد و شهادت رئیس جمهور و همراهانش راه دولت سیزدهم را نیمه‌تمام گذاشت.

حال با انتخاب دکتر «مسعود پزشکیان» به عنوان نهمین رئیس جمهور ایران، تیغ جراحی اقتصادی گلستان بر دست جراح قلب افتاده و مردم گلستان امیدوارند رگ‌های توسعه اقتصادی این استان شمالی، با همت و ابتکار دولت چهاردهم باز شود.

محرومیت گلستان از صنایع بزرگ

مهم‌ترین مساله در اقتصاد گلستان، اشتغال پایدار است گرچه آمارها حاکی از تک‌رقمی شدن نرخ اشتغال در برخی اوقات است اما مسوولان دولت نباید فریب اعداد و ارقام را بخورند چراکه بیشتر اشتغال گلستان از شغل‌های وابسته به حوزه کشاورزی و خدمات است که مسوولان از آن به عنوان اشتغال فصلی یا ناقص یاد می‌کنند.

مسوولان دولت چهاردهم برای آنکه بتوانند بیکاری را در استان گلستان عارضه‌یابی کنند راهی جز به وجود آوردن صنایع بزرگ و مادر به عنوان پیشران اقتصادی استان و تقویت صنایع تبدیلی ندارند.

گرچه به گفته بسیاری از کارشناسان دولت چهاردهم برای ایجاد صنایع بزرگ در استان گلستان راه سختی پیش‌رو دارد زیرا زمانی که نرخ دلار در کشور ۷۰ ریال بود گلستان به بهانه‌ حفظ سرسبزی و محیط زیست از سرمایه‌گذاری صنعتی محروم ماند حال امروز نیز با دلار حدود ۶۰۰ هزار ریالی رسیدن به نقطه ایده‌آل در این بخش کمی دشوار است.

گام‌های پیش‌روی دولت چهاردهم برای تکمیل فرایند توسعه گلستان

با وجود آنکه رشد فرآوری محصولات کشاورزی در دولت سیزدهم با رشد ۲ برابری از ۲.۷ درصد به ۵.۴ درصد افزایش یافته اما هنوز این استان متکی به کشاورزی، در این بخش راه نرفته زیادی دارد که سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع تبدیلی بستر بکری است که می‌تواند دولت چهاردهم را در یاد و خاطر گلستانی‌ها ماندگار کند.

در سال‌های اخیر به ویژه در دولت سیزدهم کارگروه‌های تسهیل و رفع موانع تولید و عارضه‌یابی واحدهای تولیدی و اقتصادی با همکاری دستگاه قضایی، قدم‌های خوبی برای حل بحران‌های اشتغال استان برداشتند اما این اقدامات مُسکنی موقت برای تن رنجور و درد کشیده اقتصاد گلستان است و تاکنون دولت‌ها نتوانستند شرایط اشتغال استان را پایدار نگه دارند و در فصل‌های مختلف نرخ اشتغال گلستان تلاطم زیادی داشته است.

پیش از این در گلستان از پروژه‌های بزرگی همچون منطقه آزاد اینچه‌برون، شهرک متالوژی، کارخانه فولاد، بندر خشک، راه‌آهن گرگان- مشهد و کریدور شمال- جنوب و پتروشیمی سخن به میان آمده اما هنوز گلستان شیرینی به ثمر نشستن چنین پروژه‌هایی را نچشیده است.

دولت چهاردهم گلستان را از بن‌بست ترانزیت خارج کند

از سویی دیگر، ریشه بسیاری از مشکلات اقتصادی استان گلستان بی‌توجهی به زیرساخت‌ها و بزرگترین علت آن ناتوانی در جذب سرمایه‌گذار در استان است.

در این بخش از اقدامات مثبت دولت شهید رئیسی نمی‌توان غافل شد، در حالی که از سال ۱۳۹۰ تا سال ۱۴۰۰،‌ تنها پنج مورد سرمایه‌گذاری خارجی در استان رخ داده بود، فقط در سال ۱۴۰۱ پنج پروژه سرمایه‌گذاری به ارزش ۹.۷۵ میلیون دلار در استان انجام شد که این شاخص در سال ۱۴۰۲ به ۱۴.۷۵ میلیون دلار افزایش پیدا کرد. همچنین سرمایه‌گذاری خارجی در گلستان طی ۲ سال گذشته ۱۰ برابر ۱۰ سال گذشته رشد داشته است.

با همه این اقدامات، دولت چهاردهم برای رساندن گلستان به نقطه مطلوب باید توجه ویژه‌ای به جذب سرمایه‌گذار داشته باشد، دولت چهاردهم برای شکستن این تابو باید گلستان را از بن‌بست ترانزیت خارج کند؛ مسیر ترانزیت راه‌آهن اینچه‌برون به آسیای میانه بنا هنوز به جایگاه خود نرسیده حال آنکه به اعتقاد کارشناسان و فعالان اقتصادی، اجرای پروژه ملی راه‌آهن اینچه‌برون - گنبدکاووس - آزادشهر - شاهرود، حلقه‌ مفقوده ایجاد زیرساخت‌های توسعه‌ای، توسعه اقتصادی و صادرات غیرنفتی این استان شمالی به کشورهای شرق و مرکز آسیا خواهد بود.

گرچه میزان صادرات استان گلستان در دولت سیزدهم با رشد ۲ برابری رکورد ۴۰ سال گذشته گلستان را شکسته اما همچنان سهم گلستان و حتی ایران از بازارهای آسیای میانه بسیار ناچیز است و این استان هنوز نتوانسته از ظرفیت بندری برای صادرات و واردات کالا بهره ببرد.

راه‌های مواصلاتی استان گلستان نیز چنگی به دل نمی‌زند و محدودیت‌های ترانزیت کالا در کشور ترکمنستان باعث شده کیک اقتصاد استان گلستان از تجارت خارجی همواره محدود باشد.

ظرفیت‌های مغفول بخش کشاورزی در گلستان

بخش کشاورزی دیگر مزیت‌ استان گلستان است. گرچه در استان افزون بر ۶۶۷ هزار هکتار اراضی کشاورزی وجود دارد اما گلستان بنا به دلایل مختلف هنوز، نتوانست از این ظرفیت به درستی استفاده کند به طوری که بسیاری از محصولات کشاورزی بدون فرآوری راهی استان‌های مجاور می‌شود و در حوزه تولیدات صیفی که یکی از ظرفیت‌های بالقوه بخش کشاورزی گلستان است نیز به ارزآوری نرسیده است.

زمین‌های شمالی گلستان بستر مناسبی برای توسعه سیستم‌های نوین آبیاری است. در حال حاضر ۷۵ هزار هکتار از زمین‌های گلستان به این سیستم‌ها مجهز شده اما همچنان نزدیک به ۲۰۰ هزار هکتار از زمین‌های استان می‌تواند به سیستم نوین آبیاری مجهز شود که دولت چهاردهم می‌تواند با سرمایه‌گذاری در این بخش گام بلندی برای توسعه کشاورزی بردارد.

گام‌های پیش‌روی دولت چهاردهم برای تکمیل فرایند توسعه گلستان

توسعه گلخانه‌های گلستان یکی دیگر از ضرورت‌های دولت چهاردهم است. این استان ۹۲ هکتار گلخانه فعال دارد اما بیش از این مقدار، برای ایجاد گلخانه در گلستان مجوز صادر شده که در صورت تخصیص اعتبار در دولت چهاردهم می‌توانیم شاهد جهش قابل‌توجهی در تولیدات گلخانه‌ای استان گلستان باشیم.

استان گلستان همچنین در بخش کشاورزی در حوزه دانه‌های روغنی، گندم، تولیدات باغی، گوشت مرغ، گوشت قرمز، تخم‌مرغ زبانزد است اما عمده این محصولات به صورت خام از گلستان صادر می‌شود لذا به درآمد ناخالص استان کمک چندانی نمی‌کند.

پرورش آبزی‌پروری دیگر مزیت‌های بخش کشاورزی استان به شمار می‌رود. مهمترین پروژه آبزی‌پروری گلستان مجتمع پرورش میگو است که برای فاز نخست در چهار هزار هکتار برنامه‌ریزی شد. پارسال میزان برداشت میگو در گلستان به سه هزار و ۷۰۰ تن رسید و در صورت اجرای فاز ۶ هزار هکتاری میگو، پیش‌بینی‌ها حاکی از تولید ۱۲ هزار تن میگو در استان است.

دولت چهاردهم می‌تواند با توسعه این مجتمع میگو و واگذاری آن به مردمان بومی منطقه زمینه اشتغال پایدار در یکی از شهرستان‌های محروم کشور را رقم بزند.

کشاورزان گلستانی چشم‌انتظار اتمام زهکشی زمین‌ها

یکی از طرح‌های ماندگار در گلستان توسعه زهکشی اراضی اولویت‌دار استان است که در دولت سیزدهم نیز ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای زهکشی زمین‌های اولویت‌دار استان اختصاص یافت که از طریق آن، ۷۸ هزار هکتار از زمین‌های شمال استان زهکشی شد اما با این وجود هنوز برای اجرای طرح ملی زهکشی ۲۸۰ هزار هکتار از زمین‌های کم‌بازده و شوره‌زار نواحی شمالی گلستان، راه زیادی مانده است.

بهره‌برداری بیشتر از این زمین‌ها، افزایش تولید و درآمد برای کشاورزان، هدایت آب باران به آب‌بندان‌های کشاورزی و نیز هدایت آب‌های سطحی سیلابی به تالاب‌ها، خروج آب از زمین‌های جنوبی و بازچرخانی آن برای استفاده در کشت محصولات کشاورزی، کاهش شوری خاک و جلوگیری از مانداب شدن آب از اهداف اجرای طرح زهکشی اراضی است‌.

تکمیل زیرساخت‌های گردشگری در اولویت دولت چهاردهم باشد

شکوفایی ظرفیت‌های گردشگری استان گلستان نیازمند تهیه نقشه راه علمی است که کارشناسان امیدوارند در دولت چهاردهم برای تحقق آن گام‌های اساسی برداشته شود.

گردشگری به‌عنوان بزرگ‌ترین صنعت درآمدزا در جهان، از سوی کارشناسان صنعت پاک نام گرفته و مسوولان گلستان همواره برای خروج اقتصاد استان گلستان از محور کشاورزی، در تلاش بودند زمینه را برای توسعه گردشگری استان و افزایش سهم اقتصاد گردشگری در درآمدهای استان رقم بزنند.

گام‌های پیش‌روی دولت چهاردهم برای تکمیل فرایند توسعه گلستان

بسیاری از کارشناسان معتقدند با توجه به ظرفیت‌های گردشگری، صنایع دستی و حضور اقوام، اقتصاد گلستان می‌تواند با گردشگری متحول شود.

حال در این شرایط برای افزایش سهم گردشگری استان گلستان در اقتصاد ایران، باید به تکمیل زیرساخت‌های موردنیاز گردشگری اهتمام شود و سرمایه‌گذاری‌ها در این بخش توسط بخش خصوصی افزایش یابد که می‌تواند یکی از اولویت‌های دولت چهاردهم باشد.

افزایش سهم تولید ناخالص داخلی گلستان متناسب با جمعیت

گرچه بنا به گفته استاندار گلستان رشد اقتصادی این استان از منفی پنج به مثبت ۳.۳ رسیده و استان گلستان رشد متوازن در چهار حوزه کشاورزی، صنعتی، خدماتی و معدنی را در کنار ۲ استان دیگر تجربه کرد اما دولتمردان باید به این نکته توجه داشته باشند که سهم گلستان از تولید ناخالص داخلی در بین استان‌های کشور ۱.۲ درصد است که انتظار می‌رود به تناسب نرخ جمعیت در دولت چهاردهم سهم تولید ناخالص داخلی در استان افزایش یابد.

۹۵ درصد درآمد گلستان از محل مالیات تامین شده است، تعهد درآمد مالیاتی در این سال ۲۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال بود که بالغ بر ۳۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال (معادل ۱۱۰ درصد تعهد) محقق شده است.

پایان خاموشی‌ برق مطالبه گلستانی‌ها از دولت چهاردهم

در ابتدای فعالیت دولت شهید رئیسی ناترازی ۱۵ هزار مگاواتی برق زندگی بسیاری از مشترکان خانگی و صنعت را به چالش کشاند و خاموشی‌های گسترده‌ای را در کشور رقم زده بود و ضرر و زیان بالایی به مردم به ویژه تولیدکنندگان و صنعتگران وارد کرد.

در استان گلستان نیز عقب‌ماندگی ۴۰ ساله زیرساخت‌های تولید و توزیع برق، همواره مشکلاتی را برای مشترکان خانگی و صنعتی این استان شمالی ایجاد می‌کرد که با اقدامات دولت سیزدهم، قطعی روزانه چهار تا هشت ساعته برق به صفر رسید و گلستان از این بحران عبور کرد.

بنا به گفته استاندار گلستان؛ در حوزه برق منطقه ۳۲ هزار میلیارد ریال پروژه در دولت شهید رئیسی در گلستان افتتاح شده و ۹۰ هزار میلیارد ریال پروژه در دست اقدام است. در حوزه شرکت توزیع نیروی برق نیز بیش ۱۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال پروژه افتتاح شده است.

گام‌های پیش‌روی دولت چهاردهم برای تکمیل فرایند توسعه گلستان

همچنین در این دولت عملیات سیکل ترکیبی نیروگاه برق استان آغاز شده که با تکمیل آن ۵۰۰ مگاوات به ظرفیت برق استان اضافه می‌شود تا برق مورد نیاز شهرک هزار هکتاری اترک و منطقه آزاد اینچه‌برون تامین شود.

با همه این تلاش‌ها، استان گلستان در روزهای اوج مصرف، به هزار و ۵۰۰ مگاوات برق نیاز دارد حال آنکه در حال حاضر تولید استان حداکثر هزار مگاوات در نیروگاه علی‌آبادکتول است که انتظار گلستانی‌ها از دولت چهاردهم تسریع در تکمیل این پروژه و خداحافظی با خاموشی برق است.

حوزه فرهنگ و هنر گلستان محروم از توسعه

گلستان با وجود برخورداری از ویژگی‌های فرهنگی، هنری و تاریخی، میراث‌ فرهنگی غنی و چند هزارساله به دلیل نبود حمایت کافی، بهره‌ زیادی از این ظرفیت‌ها نبرده و در دولت سیزدهم نیز اعتبارات این حوزه چنگی به دل نزد.

تالار بزرگ فرهنگی هنری به مساحت ۱۲ هزار متر مربع در بلوار صیاد شیرازی گرگان سالیان سال است که به نتیجه نرسیده و مجتمع‌های فرهنگی و هنری برخی شهرستان‌ها از جمله کردکوی نیز سال‌ها بلاتکلیف است، ساخت ۲ طرح موزه هنرهای معاصر به مساحت پنج هزار متر مربع و ساخت کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد ملی به مساحت چهار هزار متر مربع و ساخت نگارخانه گرگان از موضوعاتی بود که اصحاب فرهنگ و هنر انتظار داشتند طی سال‌های اخیر به سرانجام برسد.

گرچه اعتبارات حوزه فرهنگ و هنر گلستان در ۲ سال ابتدایی فعالیت دولت سیزدهم رشد بیش از پنج برابری را تجربه کرده اما هنوز اقدامات ناتمام زیادی در این حوزه باقی مانده که امید گلستانی‌ها به همت دولت چهاردهم است.

ورزش گلستان چشم‌انتظار گره‌گشایی در دولت چهاردهم

در حوزه ورزش نیز متناسب با ظرفیت ورزشکاران، اماکن ورزشی در گلستان وجود ندارد، گرچه تکمیل ۴۵ طرح نیمه تمام، رونق احداث و بهره‌برداری از امکان ورزشی کوچک مانند زمین‌های چمن مصنوعی و راه‌اندازی خانه ورزش روستایی در دولت شهید رئیسی، بخشی از محرومیت ورزشی را از چهره گلستان پاک کرد و این استان را در مسیر موفقیت‌های بیشتر قرار داد اما هنوز راه زیادی تا رسیدن به نقطه مطلوب وجود دارد.

به نظر می‌رسد دولت چهاردهم برای توسعه ورزش در استان گلستان باید به زیرساخت‌های ورزشی توجه کند، استعدادهای ورزشی استان نشان می‌دهد که چنانچه در دولت چهاردهم بیش از گذشته به ورزش گلستان بها داده شود قطعا سهم گلستان از سکوهایی ملی و بین‌المللی افزایش چشمگیری خواهد داشت.

تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام بهداشت و درمان مطالبه گلستانی‌ها از دولت چهاردهم

دولت سیزدهم برای تقویت و ارتقای حوزه بهداشت و درمان در استان گلستان گام‌های ارزشمندی برداشت که ساخت ۲۵ خانه بهداشت، پایگاه اورژانس و پایگاه جامع سلامت شهری و روستایی، تامین چهار دستگاه سی‌تی‌اسکن، تجهیز سه دستگاه فلوروسکوپی ویژه اتاق عمل، تامین و راه‌اندازی دستگاه اندوسونوگرافی پیشرفته در بیمارستان صیاد شیرازی گرگان، ایجاد و راه‌اندازی دستگاه «توموتراپی» برای درمان بیماران سرطانی، تامین دستگاه پزشکی اسکن هسته‌ای «اسپکت» (گاما کمرا) بعد از ۲۰ سال و ایجاد اولین مرکز جراحی قلب و نیز اولین مرکز نازایی سطح ۲ در گرگان و گنبدکاووس از جمله این اقدامات است.

گام‌های پیش‌روی دولت چهاردهم برای تکمیل فرایند توسعه گلستان

در حالی که دولت سیزدهم در سفر اول جمهور شهید به گلستان ۱۷ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار و در سفر دوم ۹ هزار و ۴۵۰ میلیارد ریال برای ارتقای بخش بهداشت و درمان استان به ویژه تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام اختصاص داد اما هنوز روند تکمیل و احداث بیمارستان کودکان طالقانی گرگان، بیمارستان ۹۱ تختخوابی گالیکش، بیمارستان مرحوم آیت‌الله طاهری گرگان و بیمارستان گمیشان به پایان نرسیده، از سویی دیگر گلستان از کمبود تخت بیمارستانی و مراکز درمانی رنج می‌برد تا جایی که بنا به گفته مسوولان، این استان تا سال ۱۴۰۴ با کمبود هزار و ۹۷۶ تخت در بیمارستان‌های دولتی و هزار و ۲۹۸ تخت در بخش خصوصی مواجه است.

از سویی دیگر کمبود پزشک متخصص معضل دیگر گلستان است که مردم این خطه شمالی از دولت چهاردهم انتظار دارند برای حل آن گام بردارد، در ابتدای دولت سیزدهم، برخورداری از پزشک متخصص در شهرستان کمتر برخوردار مراوه‌تپه صفر بود که دولت شهید رئیسی برای حل این مشکل اقدام کرد اما هنوز یکی از چالش‌های بخش بهداشت و درمان گلستان کمبود پزشک متخصص به ویژه در مناطق محروم است.

آب آشامیدنی پایدار، مطالبه گلستانی‌ها از دولت چهاردهم

یکی از معضلات و چالش‌هایی که طی این سال‌ها گریبانگیر گلستان شده مشکل کم‌آبی است، گرچه تصور تنش آبی برای استان سرسبز و شمالی گلستان سخت است اما باید بپذیریم که ۱۸۰ روستای این استان با تنش آبی دست و پنجه نرم می‌کنند و ۲۴ ناوگان آبرسانی سیار در استان فعال است که آب آشامیدنی این روستاها را تامین می‌کنند.

بحران تنش آبی که طی این سال‌ها مهمان گلستانی‌ها شده کار را به جایی رسانه که مردم مرکز استان، ساعت‌های زیادی را با قطعی آب سپری می‌کنند و روستاهای چند کیلومتری گرگان از نعمت آب آشامیدنی بی‌بهره‌اند و از مهمه مهم‌تر اینکه این استان هیچ سدی برای مصارف آب ندارد.

دولت شهید رئیسی از همان ابتدا با شناسایی درست مساله در راستای حل مشکل مردم گلستان گام برداشت و یکی از اولویت‌های خود را تامین آب آشامیدنی گلستان و آبرسانی پایدار به روستاها قرار داد که آبرسانی به ۴۳۲ روستای محروم استان از جمله این اقدامات است. از جمله دیگر طرح‌هایی که دولت سیزدهم آن را پیگیری کرد شیرین‌سازی آب دریای خزر بود که با حمایت شهید رئیسی، مجوز شیرین‌سازی برای ۳۲ میلیون متر مکعب گرفته شد و فاز اول این طرح با ظرفیت ۱۱ میلیون متر مکعب وارد مرحله اجرایی شد.

حال مردم گلستان از رئیس جمهور چهاردهم انتظار دارند با تعیین تکلیف طرح شیرین‌سازی آب خزر آنها را از قطعی‌های چندساعته آب و تنش آبی نجات دهد، همچنین تسریع در اجرای عملیات آبرسانی به روستاهای گلستان مطالبه دیگر مردم این دیار از رئیس جمهور منتخب است.

گلستانی‌ها چشم‌انتظار تکمیل سد نرماب

از آنجا که گلستان هیچ سدی برای مصارف آشامیدنی ندارد تکمیل سد نرماب به طور ویژه در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفت، در حالی که عملیات اجرایی سد نرماب از سال ۱۳۸۹ آغاز شد و قرار بود تا سال ۱۳۹۷ به بهره‌برداری برسد اما تا دولت یازدهم تنها ۱۶.۳۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشت که دولت سیزدهم با درک این ضرورت‌ها در ۲ سفر استانی به گلستان ۲۲ هزار میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل این سد اعتبار تخصیص داد که تاکنون ۱۰ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال آن تخصیص یافته است.

گام‌های پیش‌روی دولت چهاردهم برای تکمیل فرایند توسعه گلستان

با وجود تلاش‌ دولت شهید رئیسی برای خروج گلستان از حالت تک منبعی و استفاده از آب‌های سطحی، نگارستان ایران هنوز در آب آشامیدنی به وضعیت ایده‌آل نرسیده و آبرسانی به ۴۳۲ روستای گلستان نیز پیشرفت کمتر از ۴۰ درصد دارد.

گرچه گلستانی‌ها پارسال نسبت به سال‌های گذشته، مشکلات کمتری در حوزه تامین آب آشامیدنی داشتند اما وابستگی شدید استان به منابع آب زیرزمینی برای تامین آب آشامیدنی مساله مهمی است که همواره مردم این خطه شمالی را با مخاطره قطعی آب رو به رو می‌کند طوری که در شرایط فعلی نه تنها مرکز گلستان که بسیاری از شهرستان‌ها نیز با قطعی چندساعته آب دست و پنجه نرم می‌کنند.

چشم امید مرزنشینان گلستانی به دولت چهاردهم برای تکمیل سد چایلی

ساخت سد چایلی از حدود ۲ دهه قبل با هدف کنترل سیلاب‌های فصلی و جلوگیری از خسارت جانی و مالی به مردم و همچنین تقویت آب موردنیاز ۱۲ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی مراوه‌تپه آغاز شد اما روند ساخت این سازه به دلایل مختلف از جمله کمبود اعتبار متوقف گردید.

دولت سیزدهم برای پایان‌دادن به بلاتکلیفی ۱۸ ساله سد چایلی آستین همت بالا زد و در نخستین قدم برای اجرای طرح و جابه‌جایی ۶ روستای واقع در کاسه سد با ۷۱۴ خانوار اصلی و ۳۰۰ خانوار فرعی (جوانان مهاجرت کرده و در انتظار صدور مجوز برای ساخت خانه) وارد عمل شد.

رییس جمهور در دور دوم سفر به استان گلستان در اول دی ۱۴۰۲ ضمن بازدید هوایی از پروژه احداث سد چایلی از اعتبار قابل‌توجه برای تکمیل این پروژه خبر داد.

شهید رئیسی در آن سفر استانی برای جابه‌جایی ۶ روستای واقع در کاسه سد چایلی دستور فوری داد و حدود یک‌ماه پس از سفر، به‌عنوان وکیل مردم مرزنشین مراوه‌تپه وارد عمل شد و مجری طرح سد چایلی را راهی گلستان کرد و به دنبال آن جابه‌جایی ۶ روستای واقع در کاسه سد کلید خورد.

حال با گذشت چند ماه هنوز اعتبار لازم برای تکمیل این سد اختصاص نیافت و مردم مرزنشین گلستان از رییس جمهور چهاردهم انتظار دارند برای تکمیل سد چهل چای و رفع مشکلات اعتباری این پروژه آستین همت بالا بزند.

پتروشیمی و پایان بلاتکلیفی چندین ساله

استان گلستان که به بهانه‌ی حفظ سرسبزی و محیط زیست از صنعت محروم بود با پروژه پتروشیمی، برای نخستین بار مشارکت اقتصادی در حوزه صنعت را تجربه کرد اما بلاتکلیفی چندین ساله پروژه پتروشیمی این تجربه را برای گلستانی‌ها تلخ کرد.

طرحی که در آبان ماه سال ۱۳۸۵ کلنگ‌زنی شد و قرار بود در کمتر از پنج سال به بهره‌برداری برسد امروز با گذشت ۱۸ سال و با وجود اقدامات ثمربخش دولت شهید رئیسی هنوز به سرمنزل مقصود نرسیده است.

گام‌های پیش‌روی دولت چهاردهم برای تکمیل فرایند توسعه گلستان

۹۵ هزار گلستانی که سرمایه خود را در خطر نابودی می‌دیدند باور نمی‌کردند گره کور ۱۷ ساله به مهمترین پروژه عمرانی استان گلستان با همت جهادی مسوولان، دستگاه قضایی و مجمع نمایندگان حل شود اما این ماموریت غیرممکن در دولت سیزدهم اجرایی شد و دولتمردان توانستند گره‌های پتروشیمی را باز کنند.

سرمایه‌گذاری حدود ۳۰۰ هزار میلیارد ریالی، اشتغال ‌مستقیم برای سه هزار نفر و تولید سالانه ۱.۷ میلیون تن اوره و آمونیاک بخشی از ثمرات راه‌اندازی پتروشیمی گلستان است که براساس برنامه عملیات اجرایی آن پس از ۱۷ سال در اردیبهشت پارسال رقم خورد.

تیر ماه امسال قرارداد اجرای پروژه پتروشیمی گلستان (انعقاد قرارداد epcc احداث واحدهای آمونیاک و اوره طرح) منعقد شد و پروژه آغاز عملیات اجرایی پتروشیمی گلستان به ‌ایستگاه پایانی رسید، حال گلستانی‌ها از دولت چهاردهم انتظار دارند این پروژه در اسرع وقت پیگیری و اجرایی شود تا ثمرات و فواید آن را در زندگی خود حس کنند.

طرح گردشگری و طبیعت‌گردی آشوراده گرفتار سنگ‌اندازی‌ها

اجرای طرح گردشگری جزیره آشوراده که در دهه هشتاد بر سر زبان‌ها افتاد بارقه امیدی در بین حدود ۳۰۰ هزار ساحل‌نشین گلستان و سایر اهالی این استان کم‌برخوردار به وجود آورد تا با اجرای آن بخشی از مشکلات اقتصادی و اجتماعی استان برطرف شود.

این پروژه در سال ۱۳۹۳ آغاز شد اما اجرای آن در سال ۱۳۹۷ و در زمان فعالیت دولت دوازدهم به عنوان یکی از مصوبات سفر رییس جمهوری وقت به استان گلستان با دستور مقام قضایی متوقف شد و بار دیگر در سال ۹۹ معاونت قضایی دادستان کل کشور دستور توقف این طرح را به دادستان گرگان ابلاغ کرد.

گام‌های پیش‌روی دولت چهاردهم برای تکمیل فرایند توسعه گلستان

طرح گردشگری آشوراده تا سال ۱۴۰۱ هم مسکوت بود و در نهایت با قید شرط و شروطی مهر ماه ۱۴۰۱ موفق به کسب مجوز ارزیابی زیست‌محیطی سازمان محیط زیست شد. سازمان محیط زیست دوباره این موضوع را بررسی کرد و بر اساس آن «شب‌مانی» و«تفرج متمرکز» از این پروژه حذف و کاربری‌های تفرجی قابل انجام در این منطقه منطبق با مفاد مندرج در طرح مدیریت پناهگاه حیات وحش میانکاله برنامه‌ریزی شد.

در نهایت طرح طبیعت‌گردی آشوراده دوم مرداد ماه پارسال به تصویب رسید اما با وجود آنکه اجرای این طرح مصوبه سفر استانی شهید جمهور به گلستان است هنوز به مرحله اجرا نرسیده طوری که «علی‌محمد زنگانه» استاندار گلستان از سنگ‌اندازی برخی برای اجرای طرح طبیعت‌گردی و گردشگری جزیره آشوراده به‌ عنوان مصوبه سفر استانی رییس جمهور انتقاد کرد.

اجرای طرح طبیعت‌گردی و گردشگری آشوراده در ۲۲ هکتار و احیای ۱۹ هکتار از روستای آشوراده در دستور کار قرار دارد.

تداوم تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام مطالبه گلستانی‌ها از دکتر پزشکیان

شاید یکی از هنرهای دولت سیزدهم را باید پیگیری پروژه‌های نیمه تمام دانست، در دولت شهید رئیسی با اتمام ۴۰۰ پروژه تعداد پروژه‌های نیمه تمام به ۸۰۰ پروژه کاهش یافته و انتظار است که دولت چهاردهم نیز با ادامه این روند، از حیف و میل بیت‌المال و یا واگذاری آن جلوگیری کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha