پاسخ به یک مطالبه قدیمی

ساری - ایرنا - ساماندهی اماکنی برای عرضه تولیدات صنایع دستی مازندران سالها دغدغه هنرمندان این بخش بود و اکنون اداره کل میراث فرهنگی به عنوان متولی امر نوید راه اندازی بازارچه های صنایع دستی در برخی نقاط استان داده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، از ۲۹۰ رشته صنایع دستی مصوب جهانی ۲۵۰ رشته در ایران فعال است و هنرمندان در این زمینه به تولید محصول می پردازند و براساس اعلام معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران همچنین از این تعداد ۸۷ رشته صنایع دستی در مازندران فعال است که ۱۷ رشته صنایع دستی بومی و مخصوص این استان است.

حصیربافی، نمدمالی، لاک تراشی، کوپ بافی و چادر شب بافی از رشته های صنایع دستی مختص مازندران هستند که هنرمندان در این زمینه به فعالیت می پردازند.

همچنین در زمان حاضر بیش از ۵۰۰ فروشگاه تولیدات صنایع دستی را در مازندران عرضه می کنند و به فروش می رسانند که بنا به اعلام معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان غالب این فروشگاهها عرضه کننده انواع کالا غیر صنایع دستی نیز هستند.

اکنون تعداد هنرمندان صنایع دستی دارای پروانه تولید از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران ۱۲ هزار نفر است که از این تعداد حدود هشت هزار نفر فعال و در این عرصه فعالیت می کنند و مابقی افراد صنایع دستی به عنوان شغل ثانویه آنها محسوب می شود.

هنرمندان صنایع دستی در استان مازندران با وجود تولید آثار فاخر و زیبا و ظرفیت بالای خرید محصولات توسط گردشگران استان در این بخش، به دلیل نداشتن بازارچه‌های دائمی یا عدم برپایی نمایشگاه های فصلی، انگیزه‌ای برای ادامه فعالیت ندارند.

صنایع دستی استان مازندران به سبب تولیدات موفق و زمینه‌های سنتی و فرهنگی متناسب، از جایگاه بسیار خوبی برخوردار است و علاوه بر اینکه می‌تواند آداب و رسوم مردم هر منطقه را به گردشگران و مسافران معرفی کند، با ظرفیت‌های بالقوه‌ای که دارد می‌تواند در اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی سهمی بسزا داشته باشد.

سالهاست بسیاری از تولیدکنندگان و هنرمندان صنایع دستی در مازندران با مشکل عرضه و فروش مصنوعات با ارزش خود دست و پنجه نرم می‌کنند و طی سالهای اخیر وعده راه اندازی بازارچه دائمی صنایع دستی از سوی مسوولان امر وعده داده شد و البته محقق نشد.

اشتغالزایی، صادرات محصولات غیرنفتی، افزایش سرانه تولید ملی، حمایت از توسعه پایدار و تلاش برای حفظ و معرفی فرهنگ غنی ایرانی-اسلامی تنها بخشی از ظرفیت‌های بی‌شمار صنایع دستی در اقتصاد کشور است که حمایت کردن از این بخش می تواند به رونق تولید بیانجامد.

در همین راستا و با توجه به نقش و اهمیت تولیدات صنایع دستی در امر صادرات و درآمدزایی، ‌اداره کل میراث فرهنگی، ‌گردشگری و صنایع دستی مازندران با درک این موضوعات با ورود بخش خصوصی و شهرداری ها راه اندازی سه بازرچه دائمی در استان را کلید زده است.

پاسخ به یک مطالبه قدیمی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از راه‌اندازی سه بازارچه صنایع‌دستی در سه شهرستان مازندران خبر داد.

حسین ایزدی اعلام کرد که این بازارچه های صنایع‌دستی مازندران با مشارکت بخش خصوصی و شهرداری در راستای شعار سال مقام معظم رهبری در مازندران فعال خواهند شد تا فضایی مناسب برای عرضه تولیدات صنایع دستی هنرمندان این خطه شود.

وی توضیح داد: راه‌اندازی بازارچه دائمی صنایع‌دستی در مجموعه تفریحی توریستی شهر سبز رامسر با مشارکت مالک و سرمایه‌گذار این طرح توسط معاون صنایع‌دستی انجام شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، ‌گردشگری و صنایع دستی مازندران افزود: یک بازارچه دائمی صنایع‌دستی نیز در پارک جنگلی و مرکز تفریحی گردشگری شهید زارع با مشارکت بخش خصوصی این مرکز، با حداقل ۵۰ غرفه در قالب سازه‌های سبک بومی و دائمی طراحی و ساخته شده است و به صورت رایگان توسط انجمن صنعتگران صنایع‌دست در اختیار هنرمندان قرار خواهد گرفت.

وی گفت: احداث بازارچه صنایع دستی دائمی ساری در ۳۰ غرفه در پارک ولایت این شهر با پیگیری معاونت صنایع‌دستی و موافقت معاونت فرهنگی شهرداری ساری به صورت رایگان به انجمن صنعتگران صنایع‌دستی استان واگذار می‌شود.

ایزدی افزود: ایجاد بازارچه و محل دائمی فروش دست ساخته‌های هنری هنرمندان همواره یکی از دغدغه‌های هنرمندان و اداره‌کل میراث‌فرهنگی بوده است که در صورت تامین فضای مناسب توسط شهرداری‌ها و بخش خصوصی، آمادگی لازم برای ایجاد این بازارچه‌های صنایع‌دستی در سراسر استان مازندران وجود دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha