احیای قرآنی شب عاشورا با «ریحانه» دو ماهه+ فیلم

تهران- ایرنا- احیای شب عاشورای حسینی که در سال‌های اخیر به یک سنت حسنه تبدیل شده، در مسجد صدوق شهرری حال و هوای دیگری دارد؛ مجلسی که از «ریحانه» دو ماهه تا پیرمرد ۸۰ ساله رنگ و بوی قرآنی می‌گیرند. 

به گزارش خبرنگار معارف ایرنا، همان شبی که دلدادگان حسینی بر سر و سینه می زدند و از «صبح» می خواستند تا طلوع نکند و شاهد روایت عاشورای خونین نباشد، برخی عاشقان حسینی پس از شرکت در مراسم عزاداری شب عاشورا راهی جلسات قرآنی شدند تا آن شب را همچون امام مظلومشان تا صبح به تلاوت قرآن و نماز مشغول شوند و به عبارت دیگر سنت احیای شب عاشورا را تجربه کنند.

سال‌هاست که تعدادی از شیعیان و دلباختگان سیدالشهدا(ع) شب عاشورا تا صبح چشم بر هم نمی‌نهند تا کمی از مصیبت های اهل بیت را درک کنند و همچون مولایشان که در آخرین شب از عمر خود از دشمن مهلت خواست تا به شب زنده داری و راز و نیاز با خدا بپردازد، آنها هم در مجالس احیای قرآنی شب عاشورا شرکت کرده، هم عزاداری کنند و هم از فیض تلاوت یا استماع قرآن بهره‌مند شوند.

امسال شاهد گسترش این سنت حسنه بودیم. حجت ‌الاسلام محمد میرزامحمدی مداح اهل بیت(ع) و پژوهشگر مذهبی در شب عاشورا در مسجد جمکران با اجرای هادی صلحجو یک مراسم احیای قرآنی برپا کرد که به صورت زنده از شبکه دو سیما پخش شد.

مهدی سیف مربی قرآن نیز در اجرای این سنت حسنه و به پیروی از مرحوم پدرش سید محمدحسن سیف، با همکاری مؤسسه کشوری مهد قرآن، چند سالی است که با حضور قاریان و حافظان بعد از نماز صبح روز تاسوعا تا قبل از اذان صبح عاشورا به تلاوت قرآن می‌پردازند تا در طول یک شبانه روز ختم کل قرآن انجام شود و ثواب آن را به پیشگاه اباعبدالله الحسین (ع) و شهدای دشت کربلا اهدا کنند.

در گوشه و کنار کشور نیز برنامه های احیای شب عاشورا از سوی موسسات قرآنی و هیات ها در مساجد و حسینیه‌ها برگزار می شود و الحمدلله به مرور زمان این سنت جای خود را در میان دوستداران قرآن و اهل بیت(ع) باز می کند که یکی از این جلسات از سوی مکتب القرآن و العتره در شهرری برگزار می شود و حجت الاسلام محمدجواد موسوی درچه‌ای که بیش از ۳۰ سال به تربیت قاریان قرآن همت گماشته، شب عاشورا نیز قاریان را گردهم آورده تا در عزای حسینی به تلاوت قرآن بپردازند.

احیای قرآنی شب عاشورا با «ریحانه» دو ماهه+ فیلم

موسوی درچه‌ای همان قاری روحانی است که حدود دو سال پیش به عنوان نخستین قاری راتب کشور آرزو می کرد که «ای کاش این خبر به دست رهبر عزیز انقلاب می‌رسید تا خوشحال شوند» و اردیبهشت امسال پس از برآورده شدن آرزویش نوشت «این عنایت و ترغیب، چراغ فروزنده‌ای فرا راه تداوم عمل به منویات آن رهبر فرزانه خواهد بود».

وی علاوه بر تربیت صدها قاری در ۳۰ سال اخیر که برخی از آن ها امروز در سطح بین المللی می‌درخشند، ۱۵ سال است که در راستای احیای قرآنی شب عاشورا به همت مجمع قاریان شهرری شب های عاشورایی خاطره انگیزی را رقم می زند و امسال این مراسم در مسجد صدوق شهرری برگزار شد و نیما غفارزاده مجری رادیو قرآن با اجرایی هنرمندانه با همکاری همکارانش تمام این مراسم را از ساعت ۱۱ شب تا تلاوت اذانگاهی صبح پوشش دادند.

در ابتدای این مراسم، استاد موسوی درچه ای، زیارت عاشورا را قرائت کرد و احمد عباسی ذاکر اهل بیت(ع) به مرثیه سرایی و مداحی پرداخت. بیشتر قاریان حاضر در این محفل آیاتی را تلاوت کردند که رنگ و بوی حسینی و عاشورایی داشت؛ از حسین جلالی فر گرفته که آیه ۷۳ سوره زمر را قرائت کرد تا سعید عبدی که آیات پایانی سوره فجر را هنرمندانه تلاوت کرد یا جعفر فردی با تلاوت آیه ۲۳ سوره احزاب.

محمد اسدی به تلاوت آیات ۶۹ تا ۷۴ سوره نساء پرداخت و امیرعلی خیری قاری نوجوان آیاتی پایانی سوره آل عمران را تلاوت کرد و سپس ابتهال حب الحسین را به سبک طه الفشنی ارائه داد و حال و هوای مجلس را عوض کرد که کامل این ابتهال را می توانید اینجا ببینید. گروه بلاغ المبین هم به همخوانی آیات پایانی سوره زمر پرداختند؛ همان آیاتی که در وصف بهشتیان می فرماید افراد متقی، گروه گروه به سوی بهشت برده می شوند.

احیای قرآنی شب عاشورا با «ریحانه» دو ماهه+ فیلم

آیت الله شیخ بشیر نجفی از مراجع تقلید نجف درباره این آیه گفت: چند سالی بود که معنی و تفسیر «وَ سِیقَ الَّذِینَ اتَّقَوْاْ رَبَّهُمْ إِلَی الْجَنَّةِ زُمَراً» یعنی مومنان را به سمت بهشت می کشند، مرا به خود مشغول کرده بود. از خود پرسیدم در این آیه چرا گفته شده به سمت بهشت می کشند. تمام کتب و تفاسیر مختلف را دیدم و نتیجه ای حاصل نشد تا اینکه به روایتی از امام صادق(ع) در بحار الانوار برخورد کردم که می فرمایند «مومنان و دوستان سید الشهدا(ع) در روز حساب از خدا می خواهند قبل از ورود به بهشت مولایشان حسین را ملاقات کنند».
وی افزود: در ادامه این روایت آمده است که «امام به دیدار محبان می آید، این ملاقات بسیار طولانی می شود». امام صادق می فرماید که هر دو طرف غرق تماشا هستند و هیچکدام چشم برنمی دارند نه امام، محبان خود را رها می کند نه دوستان سیدالشهدا(ع) از مولای خود دل می بُرند. در واقع ملاقات میان امام حسین(ع) و محبانش آنقدر طولانی می شود که خداوند به ماموران بهشت می فرماید این مومنان و دوستان حسینیم(ع) را به طرف بهشت بکشید تا ملاقات پایان یابد.

استاد موسوی درچه ای به رسم ادب از پیشکسوتانی یاد کرد که شاگردانی را به جامعه تحویل دادند و برخی از آن ها نیز در سال های گذشته در احیای شب عاشورا حضور پیدا می کردند و بسیاری از آنها خادم قرآن و اهل بیت بودند. مثل استاد علی اربابی پدر شهید امیر اربابی، ابوالفضل علامی، حجت الاسلام محمدرضا شهیدی پور، احمد شریف زاده و شهدای منا که به گردن جامعه قرآنی حق بزرگی دارند.

سیدمحسن موسوی بلده استاد و پیشکسوت قرآنی که از ساعت اول در این مراسم حضور داشت، آیات پایانی سوره نوح را تلاوت کرد و درباره نقش رسالت پیامبران و امامان در هدایت و رشد انسان ها و همچنین لزوم تامل انسان ها نسبت به عبرت های تاریخی سخن گفت. علاوه بر حضور محمدرضا صلح‌جو که هم پیشکسوت قرآنی است و هم استاد حجت الاسلام موسوی و خبرنگار معارف ایرناست، قاریانی یکی بهتر از دیگری حضور داشتند؛ از قاریان ورامینی و اهل پیشوا گرفته تا ابراهیم آهور، سیدحسین موسوی بلده، احمد مرادی، محسن قاسمی، حسین فردی، مجتبی محمدبیگی، داود جعفری، محمد مکرمی، علیرضا سبحانی، محمد اسدی، محمدامین نوروزی و محمدجواد دلفانی. البته برخی قاریان هم به صورت گمنام در گوشه و کنار مسجد در مقابل رحل قرآن نشسته و از تلاوت قاریان استفاده می کردند.

استاد موسوی بلده پس از برگزاری احیای قرآنی شب عاشورا از جامعه قرآنی دعوت کرد تا در سومین شب شهادت قاریان دشت نینوا به سوگ بنشینند که این مراسم با تلاوت قرآن، شعرخوانی، مرثیه سرایی و مداحی بعد از نماز مغرب و عشای پنجشنبه ۲۸ تیر در منزل معلمان قرآن، پایین تر از چهارراه سرچشمه، خیابان مصطفی خمینی، جنب درمانگاه ولی عصر(عج) ویژه برادران برگزار می شود. 

احیای قرآنی شب عاشورا با «ریحانه» دو ماهه+ فیلم
استاد موسوی بلده و صلح جو از پیشکسوتان قرآنی کشور

طفلی دو ماهه به نام «ریحانه» یکی دیگر از شرکت کنندگان این مراسم بود که حجت الاسلام موسوی درچه ای در گوش او اذان و اقامه گفت و این صحنه، عکاسان را به سوی خود کشاند ولی شاید برخی هم به یاد شش ماهه امام حسین(ع) افتادند که در شب عاشورا تا صبح، تشنه در آغوش مادر بود و روز عاشورا، حرمله گلوی نازکش را هدف تیر خود قرار می دهد و نفرین ابدی را برای خود می خرد.

موسوی درچه ای لابلای تلاوت قاریان از حاضران می خواست تا ذکر «یا حسین» را فراموش نکنند و با لحنی دلنشین و زیبا نام زیبای سیدالشهدا را زمزمه می کرد.

استاد موسوی در حال اذان خواندن در گوش ریحانه

شرکت کنندگان در این مراسم را شامل دو گروه بودند. عده ای که در گوشه و کنار مسجد نشسته و با توجه به وضع جسمی نمی توانستند چهار ساعت بر روی زمین بشینند که برخی از این افراد بالای ۸۰ سال داشتند و گروه دیگر جوانانی بودند که مشتاقانه پشت رحل های چیده شده در وسط شبستان نشستند و لذت شنیدن آیات قرآن آنان را متوجه گذشتن وقت نکرد.

هرچه از شروع این احیای قرآنی بیشتر می گذشت، تعداد شرکت کنندگان نیز افزایش می یافت. گویا بسیاری از قاریان بعد از چند جلسه عزاداری یا قرائت در مجالس حسینی، خود را به این مراسم می رساندند. مثل جعفر فردی که هنگام تلاوت قرآن گفت «از کسی که چهار مجلس تلاوت داشته، انتظار تلاوتی بهتر نداشته باشید». از طرف دیگر هر چه به اذان صبح نزدیک می شدیم، برخی از شرکت کنندگان برای اقامه نماز شب در گوشه مسجد، اینگونه احیای خود را به پایان می رساندند.

شاید بعضی از حاضران برای این که ریا نکنند، تا آخر مجلس پای رحل نشستند و شاید هم می دانستند نماز شب از آن نمازهای مستحبی است که می توان قضای آن را به جا آورد.

احیای قرآنی شب عاشورا با «ریحانه» دو ماهه+ فیلم
سعید عبدی، قاری قرآن و یکی از شاگردان استاد موسوی درچه ای

سعید عبدی، آخرین قاری احیای شب عاشورا بود که تلاوت اذانگاهی رادیو قرآن را هم به عهده گرفت و سوره های فرقان، شمس و فجر را تلاوت کرد و بالاخره با ورود به سحر عاشورا، «صبح» درخواست دلباختگان حسینی را نشنید و خود را برای طلوع آماده کرد و رضا عربی‌مهربانی با گفتن اذان مهر تاییدی بر ورود صبح عاشورا زد تا عاشقان حسینی نماز صبح خود را به جماعت در مسجد بخوانند و خود را برای اقامه ماتم حسین(ع) آماده کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha