۳۰ تیر ۱۴۰۳، ۱۳:۲۴
کد خبرنگار: 2204
کد خبر: 85543404
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

شناسایی تب مالت در بین دام‌های سبک خراسان جنوبی

بیرجند - ایرنا - معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: امسال تب مالت در دام سنگین نداشتیم اما در بین دام‌های سبک استان شناسایی شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا محمد شفایی روز شنبه در نشست خبری بیماری‌های مشترک انسان و حیوان با محوریت تب دنگی که در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند برگزار شد افزود: بیماری بروسلوز (تب مالت) که از بیماری‌های شایع و مشترک بین انسان و دام در خراسان جنوبی است در دام‌های شهرستان‌های نهبندان، زیرکوه و سرایان مشاهده شد و موارد مثبت تب مالت از چرخه تولید حذف شده اند.

وی گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۲۱ هزار و ۳۶۲ راس بره و بزغاله، ۲ هزار و ۹۸۴ راس گاو و گوساله علیه بیماری تب مالت، مایه کوبی شدند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی در ادامه با اشاره به اینکه بیماری هاری بین انسان و دام مشترک است ادامه داد: علایم این بیماری خشمگین و خاموش است اما ترس از نور و آب جزو علامت‌های بالینی محسوب می‌شود.

وی با تاکید بر لزوم واکسیناسیون سگ‌ها علیه هاری گفت: واکسسیناسیون سگ‌های صاحبدار توسط دامپزشکی انجام می‌شود اما کنترل حیوانات ولگرد بر عهده شهرداری‌ها و محیط زیست است.

شفایی با اشاره به اینکه کانون هاری در استان سال گذشته ۲۵ مورد مثبت بود یادآور شد: سال گذشته ۱۰ هزار قلاده سگ صاحبدار در استان واکسیناسیون شد و امسال هم از هشت نمونه هاری، ۲ مورد مثبت گزارش شده که مربوط به گربه و سگ صاحبدار است.

وی یکی دیگر از بیماری‌های مشترک بین دام و انسان را تب کریمه کنگو عنوان کرد و گفت: برای کنترل و پیشگیری از این بیماری در سه ماه اول امسال ۶۷۴ هزار و ۹۵۶ راس گوسفند و بز، ۵۳۸ راس گاو سم پاشی شده است.

این مقام مسئول افزود: یکی از چالش‌های پیش رو در حوزه کنترل و پیشگیری از بیماری‌های مشترک دام و انسان مربوط به همکاری نکردن دستگاه‌های متولی در کنترل جمعیت حیوانات بلاصاحب است.

وی اظهار کرد: تناسب نداشتن پرداخت غرامت به صاحبان دام‌های راکتور در مقایسه با ارزش واقعی دام توسط صندوق بیمه و کمبود اعتبار برای تامین نهاده‌های دامی به خصوص سموم ضد انگل از دیگر چالش‌ها به شمار می‌آید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha