بارندگی‌ها میزان آلودگی هوای همدان را کاهش داد

همدان- ایرنا- معاون محیط‌زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان همدان گفت: بارندگی های زمستانه و بهاره موجب بهبود وضعیت کیفی هوا و کاهش میزان روزهای ناسالم در این استان شد.

سیدعادل عربی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: هوای همدان امسال تاکنون ۳۰ روز ناسالم برای گروه‌های حساس داشته است که سهم نهاوند با ۱۱ روز بیشتر از مابقی شهرستان ها است.

وی اضافه کرد: همچنین همدان در سال جاری سه روز ناسالم برای همه گروه ها و یک روز بسیار ناسالم داشته است.

عربی خاطر نشان کرد: در عین حال کبودراهنگ امسال یک روز بسیار خطرناک را تجربه کرد.

معاون محیط‌زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط‌زیست همدان ادامه داد: منشا گرد و غبار در سال جاری داخل از کشور بوده است اما در مجموع بیشتر مواقع آلودگی هوا منشا خارجی دارد.

عربی گفت: داده های آماری گویای کاهش روزهای با هوای آلوده این استان نسبت به سه تا چهار سال گذشته است که علت آن افزایش بارندگی است

وی گفت: بر اساس آخرین بررسی های صورت گرفته ۴۸ هزار و ۸۰۰ هکتار کانون ریزگرد در استان همدان شناسایی شده است که در این باره محیط زیست، منابع طبیعی و آبخیزداری، جهاد کشاورزی و هواشناسی تکالیفی بر عهده دارند.

معاون محیط‌زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط‌زیست همدان افزود: برنامه جامع و ۱۰ ساله مقابله با کانون های داخلی گرد و غبار استان همدان تهیه شده و در سومین سال اجرای این برنامه هستیم.

عربی اضافه کرد: حرکت هایی از سوی سازمان های مسئول در اجرای برنامه جامع مقابله با کانون های گرد و غبار داخلی صورت گرفته است اما به اهداف هنوز دست نیافته ایم.

وی بیان کرد: آلودگی هوا در فصل زمستان ناشی از وارونگی دما و جلوگیری از بالا رفتن گرد و غبار است که در این راستا تدابیری از سوی نهادهای مسئول اندیشیده شد.

معاون محیط‌زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط‌زیست همدان افزود: تحویل گازوئیل یورو ۴ به اتوبوس ها، خارج کردن خودروهای فرسوده از چرخه حمل و نقل، اجرای طرح زوج و فرد تردد خودرها از جمله این اقدام ها بود.

عربی ادامه داد: اجرای طرح زوج و فرد تردد وسایل نقلیه در شهر همدان بسیار در کاهش آلودگی هوا موثر واقع شد در زمینه برقی کردن خودروها نیز شرکتی اعلام آمادگی کرده که برای کاهش آلودگی هوا نوید بخش است.

وی تاکید کرد: آلودگی های اخیر هوای استان همدان منشا داخلی داشت که اندازه این ذرات «پی ام ۲.۵»، بسیار ریز و زیان اورد برای سلامت بدن انسان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha