انتخابات ریاست جمهوری الجزایر

تهران- ایرنا- پس از کناره‌گیری بوتفلیقه در ۹۲ سالگی از قدرت در پی اعتراض‌های مردمی، اولین انتخابات بدون حضور وی در ۲۱ آذرماه ۱۳۹۸ (۱۲ دسامبر ۲۰۱۹) برگزار شد و رقابت انتخاباتی مابین پنج نامزد به طور رسمی در این کشور کلید خورد.

در واقع انتخابات مزبور قرار بود هجده آوریل مصادف با پنجشنبه ۲۹ فروردین برگزار شود اما به دلیل کاندید نشدن هیچکس برای تصدی پست ریاست جمهوری ، بار اول به چهارم ژوئیه مصادف با پنجشنبه ۱۳ تیرماه و دومین بار به ۱۲ دسامبر یعنی پنجشنبه آینده موکول شد.

به هر حال نهاد ملی انتخابات الجزایر روز شنبه ۱۱ آبان ماه پنج نامزد نهایی انتخابات ریاست جمهوری این کشور را  معرفی کرد. «محمد شرفی» رییس نهاد مستقل انتخابات الجزایر اعلام کرد که از میان ۲۳ نفر که پرونده‌های خود را به این نهاد ارسال کرده‌اند پنج نفر حائز صلاحیت برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری شدند. چهره‌های فهرست نهایی نهاد انتخابات الجزایر، «عبدالمجید تبون» و «علی بن فلیس» نخست وزیران اسبق، «عزالدین میهوبی» وزیر فرهنگ پیشین، «عبدالقاهر بن قرینه» وزیر گردشگری پیشین، و «عبد العزیز بلعید» رییس حزب «جبهه المستقبل» بودند.

مردم الجزایر به دنبال تأیید صلاحیت ۵ نامزد انتخابات ریاست جمهوری این کشور، همچنان با برگزاری تظاهرات نسبت به حضور این افراد در انتخابات مزبور اعتراض کردند. نامزدهایی که به اعتقاد تحلیلگران سه نفر از آنان از عناصر کاملاً وابسته به رییس‌جمهوری قبلی و دو نفر دیگر نیز همچنان به دولت قبلی وفادار بودند.

حدود یک ماه و نیم پیش از برگزاری انتخابات یعنی ۸ مهرماه ۹۸ «ژنرال احمد قائد صالح» رییس ستاد مشترک ارتش الجزایر اظهارداشت: ارتش نه‌ تنها قصد دخالت در انتخابات ریاست جمهوری را ندارد بلکه از هیچ حزبی نیز حمایت نمی‌کند.

در حالی که مردم الجزایر به دنبال تأیید صلاحیت ۵ نفر از داوطلبان و نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری این کشور همچنان با برگزاری تظاهرات نسبت به حضور آن‌ها در این انتخابات  اعتراض می‌کردند، کارزار تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری از روز یکشنبه ۲۶ آبان ماه در الجزایر آغاز شد.

با وجود اعتراضات، مردم الجزایر روز پنجشنبه ۲۱ آذرماه برای تعیین رییس‌جمهوری کشورشان پای صندوق‌های رأی رفتند و کمیته مستقل انتخابات الجزایر روز جمعه ۲۲ آذرماه طی کنفرانس خبری اعلام کرد که بر اساس شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری «عبدالمجید تبون» نخست‌وزیر اسبق این کشور پیروز شد. رییس کمیته مستقل انتخابات الجزایر اعلام کرد: عبدالمجید تبون با ۵۸.۱۵ درصد آرا پیروز انتخابات ریاست جمهوری این کشور شده است. وی همچنین گفت که میزان مشارکت در این انتخابات ۳۹.۸۳ درصد بوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز شنبه ۲۳ آذرماه با ابراز خرسندی از برگزاری موفقیت‌آمیز انتخابات ریاست جمهوری الجزایر این رویداد را به ملت و دولت این کشور تبریک گفت. «سید عباس موسوی» برگزاری این رویداد مهم توسط دولت الجزایر را گامی مهم در راستای تحقق مردم‌سالاری و توسعه و پیشرفت در فضایی آرام ارزیابی کرد. وی ابراز امیدواری کرد روابط جمهوری اسلامی ایران و الجزایر در دوره رییس‌جمهوری جدید این کشور توسعه و تعمیق یابد.

رییس جمهوری جدید الجزایر پس از انتخاب، "صبری بوقادوم" وزیر امور خارجه را به عنوان نخست‌وزیر موقت تعیین کرد.

با وجود اعلام نتایج آرا، هزاران الجزایری در چهل و سومین "جمعه اعتراض"، نسبت به نتایج انتخابات ریاست جمهوری کشورشان و پیروزی "عبدالمجید تبون" نخست وزیر اسبق در دوره "عبدالعزیز بوتفلیقه" در مرکز و دیگر شهرهای الجزایر تظاهرات کردند.

برچسب‌ها

اخبار پرونده