افغانستان و چالش دو دولت همزمان

تهران- ایرنا- باوجود شش ماه تاخیر در اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، هر دو نامزد اصلی، پیروزی دیگری را نپذیرفتند و همزمان در اسفندسال ۱۳۹۸ سوگندِ ریاست جمهوری یاد کردند و این کشور وارد بحران جدی شد.

برگزاری همزمان دو مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری در افغانستان، این کشور را وارد برهه‌ای از پیچیدگی سیاسی کرد و دورنمایی بحرانی را پیش روی این کشور قرار داد. «محمد اشرف غنی» و «عبدالله عبدالله» دو رقیب اصلی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان روز دوشنبه ۱۹ اسفند سال ۹۸ همزمان با هم مراسم تحلیف برگزار کردند. با وجود اینکه پیروزی اشرف غنی، رییس‌جمهوری فعلی در انتخابات به‌طور رسمی اعلام‌شد، رقیب دیرینه او عبدالله عبدالله با متهم کردن غنی به تقلب در انتخابات، خود را پیروز این رقابت اعلام کرد.

اشرف غنی در ارگ ریاست جمهوری و عبدالله در قصر سپیدار مراسم ادای سوگند ریاست جمهوری را برگزار کردند. مراسم تحلیف اشرف غنی و معاونانش از سوی «یوسف حلیم» قاضی‌القضات افغانستان و مراسم سوگند عبدالله و دو معاونش نیز از سوی «شهزاده شاهد»، روحانی مذهبی برگزار شد. برگزاری دو مراسم تحلیف در کشوری که بیش از چهار دهه جنگ داخلی را تجربه کرده، به تشدید تنش منجر شد.

بعد از شکل‌گیری تنش در افغانستان، عبدالله رهبر تیم ثبات و همگرایی پیشنهاد کرد که پنج‌ تن از بزرگان این کشور برای حل بحران سیاسی موجود اقدام کنند و وی آنچه در توان دارد با آنها همکاری خواهد کرد تا افغانستان از وضعیت کنونی خارج شود.

پس از برگزاری جلسات مختلف با بزرگان افغانستان سخنگوی عبدالله اعلام کرد که دو طرف درباره کلیات دولت آینده به توافق رسیده‌اند، اما بحث درباره جزئیات آن هنوز هم ادامه و هر ساعت احتمال پیشرفت وجود دارد. برخی رسانه‌ها نوشته بودند توافق بین عبدالله و اشرف غنی نهایی شده و دیگر تصمیم‌های دولت وتو نخواهد شد، اما افراد وابسته به اشرف غنی تقسیم قدرت ۵۰- ۵۰ را بین دو تیم تکذیب کرده و گفته بودند که موضوع تقسیم قدرت مطرح نیست و عبدالله به‌عنوان رییس شورای عالی مصالحه انتخاب خواهد شد.

برچسب‌ها

اخبار پرونده