۱ تیر ۱۳۹۲، ۲۲:۴۷
کد خبر: 80709259
T T
۰ نفر
عرضه  محصولات لبني سنتي خطر ابتلا به بيماري تب مالت را افزايش مي دهد

ساري - معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي مازندران گفت: عرضه و فروش محصولات لبني سنتي خطر ابتلا به بيماري تب مالت را افزايش مي دهد.

به گزارش ایرنا، دكتر ' محمدرضا میرزایی' عصر شنبه در نشست كارگروه تخصصی امنیت و سلامت غذایی استان تب مالت را از جمله بیماریهای مشترك بین انسان و حیوان عنوان كرد و افزود: فروش و عرضه محصولات لبنی سنتی به دلیل پاستوریزه نبودن، خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد .

وی حیوان گزیدگی را شایع ترین بیماری عفونی قابل انتقال از حیوان به انسان عنوان كرد و بیان داشت: در شمال كشور بعد از گلستان، در مازندران بیشترین حیوان گزیدگی رخ می دهد.

وی اظهار داشت: شش هزار و 900 مورد حیوان گزیدگی در سال گذشته در استان گزارش شد كه سالانه دو میلیارد تومان برای واكسیناسیون آن هزینه می شود.

وی ادامه داد: به منظور جلوگیری از حیوان گزیدگی طی سال گذشته دو هزارو 447 سگ ولگرد در سطح استان معدوم شدند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی مازندران وبا را ازدیگر بیماری های مشترك انسان و دام دانست و گفت: این بیماری 13 درصد از طریق غذا، 13 درصد آب و 74 درصد به صورت مشترك حیوان و انسان قابل انتقال است.

دكتر میرزایی آموزش عمومی ، مشاركت بین بخشی و ارتقا نظام مراقبت بیماری را از مهمترین استراتژیهای كنترل بیماری مشترك انسان و دام برشمرد .ك/3

7330/402