مانور پناه گیری و تخلیه اضطراری در قشم برگزار شد

قشم - ایرنا - رییس جمعیت هلال احمر قشم گفت: مانور پناه گیری و تخلیه اضطراری به منظور افزایش آمادگی و ایمنی بیشتر پرسنل شرکت های ذوب و احیای روی و تولید آب و برق در برابر هر گونه زلزله احتمالی و کاهش اثرات آن در شرکت تولید آب و برق قشم مپنا این جزیره برگزار شد.

احمدنور سرودی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: هدف از برگزاری این مانور آشنایی با نحوه پناه گیری، تخلیه اضطراری، تشکیل ستاد مدیریت عملیات اضطراری، جستجو و نجات، پشتیبانی عملیات، اطلاع رسانی و مدیریت رسانه، امنیت و حراست عملیات دسترسی و حمل مصدوم بود.

وی ادامه داد: این مانور با مشارکت تکنسین های اورژانس ۱۱۵ قشم، پرسنل شرکت های تولید آب و برق قشم مپنا، شرکت ذوب و احیای روی قشم و امدادگران و نجاتگران جمعیت هلال احمر این شهرستان مرزی با استفاده از جدیدترین روش های برنامه پاسخگویی به سوانح (EOP) - عملیات اضطراری (Emergency operation plan) اجرا و برگزار شد.

مانور پناه گیری و تخلیه اضطراری در قشم برگزار شد

رییس جمعیت هلال احمر قشم توضیح داد: در این مانور با فرض وقوع حوادثی مانند زلزله شرکت کنندگان به تمرین مواردی از جمله اعلام وقوع سانحه و فراخوان، ارزیابی سانحه، اعلام و ابلاغ وضعیت، مواجهه با مصدومان احتمالی، حرکت در مسیرهای ایمن، برقراری نظم، امنیت و آرامش و ارایه خدمات امدادی به آسیب دیدگان احتمالی پرداختند.

سرودی اضافه کرد: در اجرا و برگزاری این مانور مشترک شرکت کنندگان با مفاهیم و واژه های کلیدی مدیریت بحران و سوانح از جمله خطر پذیری، حادثه، سانحه، شرایط اضطراری، بحران، مدیریت بحران، تاب آوری، پیشگیری، کاهش اثرات، آمادگی، پاسخ، بازیابی، برنامه عملیات اضطراری، برنامه عملیاتی پاسخ، سامانه فرماندهی، پست فرماندهی سانحه، اسکان اضطراری، تخلیه و تغذیه اضطراری و تجمع ایمن آشنا شدند.

مانور پناه گیری و تخلیه اضطراری در قشم برگزار شد

برنامه پاسخگویی به سوانح یا به تعریف بین المللی عملیات اضطراری (Emergency operation plan) در حقیقت، یک سند راهبردی مکتوب است که با عنایت به وظایف جمعیت هلال احمر در پاسخ به سوانح، به تبیین کارکرد و وظیفه بخش های مختلف این جمعیت در مرحله پاسخگویی می ‌پردازد.

ایران در حالی ۶ درصد تلفات بلایای طبیعی جهان را به خود اختصاص داده است که فقط یک درصد جعیت جهان را دارد و بر اساس مطالعات جهانی، خطر خسارات و زیان های اقتصادی ناشی از حوادث و بلایا در ایران سالانه به طور متوسط پنج میلیارد دلار است و با توجه به امکان وقوع ۵۳ مخاطره جزو ۱۰ کشور حادثه خیز جهان و چهارمین در آسیا است.

٥٣ مخاطره یا حادثه طبق سند راهبرد ملی مدیریت بحران ایران شناسایی شده اند که ۱۴ مخاطره اولویت‌دار از آنها، آتش سوزی (جنگل ها و مراتع - صنعتی و ساختمانی)، آفات نباتی و بیماری های دام، طیور و آبزیان، آلودگی هوا، ازدحام جمعیت، بیابان‌ زایی، بیماری‌ های فراگیر انسانی، حرکات دامنه ای، حوادث حمل و نقل جاده ای، خشکسالی، زلزله، سیل، فرو نشست زمین، گردوغبار و توفان گرد و خاک و موج سرما هدف‌ گذاری شده اند که بسته به نیاز و با مخاطرات نوظهور احتمالی، قابلیت به‌ روز رسانی دارد.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌ های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha