بارندگی‌ها جان تازه در کالبد خشک آبشارهای فارس دمید + فیلم

شیراز - ایرنا- امسال به کمک باران های زمستانی بسیاری از آبشارهای فارس دوباره جاری شدند ، پرآب شدن چشمه ها و آبگیرها در مناطق مختلف این استان آبشارها را جاری کرد و فضایی بدیع و چشم اندازهایی زیبا برای تفرج و گردشگری فراهم ساخت.

فراوانی آب و بارندگی های زمستان امسال آبشار های تنگه رغز که عروس تنگه‌های ایران، نام دارد را پرآب کرد ، این آبشارها در یکی از اعجاب‌انگیزترین دره‌های شهرستان داراب به نام «رغز» است. برای رسیدن به این تنگه خارق‌العاده، باید سفری ماجراجویانه و هیجان‌انگیز را آغاز کنید و رهسپار استان فارس شوید تا در نزدیکی شهر تماشایی داراب، این تنگ زیبا و اسرارآمیز را ببیند.

تنگه رغز، عروس تنگه‌های ایران نام دارد ، جایی است که آب و سنگ در برخوردی هزاران ساله انواع جلوه‌های زیبای معماری طبیعت را ایجاد کرده‌اند. هر آبشار یا آبگیر با دیگری متفاوت است و هرکدام زیبایی خاص خود را دارد. دیواره‌های بزرگ و عظیم رغز، در طول مسیر گاه سر به هم آورده‌اند و یک غار را تداعی می‌کنند و گاه از هم فاصله می‌گیرند و محوطه‌ای زیبا می‌سازند.

صدای دلنشین آبشار، فرود و فرازهای زیبا، شنا در میان حوضچه‌های زلال و دیدن ماهی‌های زیبای قزل آلا، همه و همه از جمله دقایق جذاب و به‌یادماندنی حضور در تنگه زیبای ‌رغز است.

آبی که در تنگه رغز جریان دارد، از چشمه‌ای در دل جنگل جان می‌گیرد و تا دره جنوبی که به زمین باز می‌گردد در طول دره‌ای به مسافت پنج کیلومتر جریان دارد و در طی مسیر، ۶۰ حوضچه طبیعی زیبا و ده‌ها آبشار و آبگیر کوچک و بزرگ و ایجاد می‌کند.

حوضچه‌های تنگه رغز عمقی بین ۶ تا ۲۰ متر دارند که طول آن‌ها به ۱۰۰ متر نیز می‌رسد و داراب دیواره‌های بلند هستند که در میان آن‌ها سهم کوچکی از آسمان نمایان است. دره رغز، به طول تقریبی چهار کیلومتر در امتداد شمال به جنوب از سرچشمه رغز تا دره جنوب، ۶۴ آبشار و ۱۰۰ حوضچه طبیعی را در خود جای داده است که تنها ۱۴ آبشار و آبگیر دره جنوبی مورد توجه عموم مردم و کوهنوردان بوده است و با رسیدن به آخرین آبشار دره جنوبی به ارتفاع ۳۵ متر، دره جنوبی به بن‌بست می‌رسد.

آبشار تارم نی‌ریز نیز در این شهرستان این روزها با فراوانی آب جاری است ، این آبشار در استان فارس واقع است. این آبشار در پنج کیلومتری شهر نی ریز و در دامنه کوه‌های جنوبی این شهر واقع شده و تلفیقی از زیبایی‌های طبیعی چون چشمه، کوه، جنگل یک قنات زیبا به نام آبادزردشت بر زیبایی آن افزوده است.

شهر نی ریز ۲۲۰ کیلومتری شرق شیراز واقع است. آب آبشار و چندین چشمه در نزدیکی آن پس از عبور از میان درختان انجیر به گورآب می‌ریزد. آبشار تارم یک آبشار فصلی با ارتفاع ۱۱۵ متر در شهرستان نی ریز استان فارس بوده و به عنوان بزرگترین آبشار فصلی خاورمیانه شناخته شده است.

آبشارهای روستای قلات در ۳۶ کیلومتری شمال غرب شیراز و روستای گردشگری قلات نیز این روزها پرآب و جاری است ، قلات یک روستای قدیمی با بافت سنتی است که دارای آب و هوایی خنک و دلپذیر است ، در انتهای روستای قلات و در دامنه کوه آبشار ی زیبا قرار دارد که در فصل تابستان برای فرار از گرما و هیاهوی شهر محل بسیار مناسبی است . آب این آبشار در روستا برای آبیاری باغات و کشاورزی استفاده می شود.

بسیاری از شهروندان شیراز و گردشگران شهرهای دیگر علاوه بر فصول گرم سال ، در روزهای زمستان نیز برای دیدن آبشارهای کوه سرخ قلات به این منطقه می آیند ، دسترسی به این آبشارهای نیاز به داشتن مهارت برای عبور از مسیرهای سخت و سنگلاخی و کوهستانی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha