۳۱ خرداد ۱۴۰۲، ۱۹:۵۵
کد خبرنگار: 1004
کد خبر: 85147719
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تجهیز رایگان تنها سالن نمایش تربت‌حیدریه توسط وزارت فرهنگ و ارشاد

تربت‌حیدریه - ایرنا - رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تربت‌حیدریه گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بتازگی اعلام کرده‌است، یک باب سالن نمایش در این خطه را به صورت رایگان تجهیز (تکمیل سیستم صوت و تصویر) خواهد کرد.

به گزارش ایرنا فاطمه نخعی‌نیا عصر روز چهارشنبه در نشست بررسی مشکلات انجمن هنرهای نمایشی که با حضور اعضای این انجمن برگزار شد، افزود: بر این اساس تالار اندیشه تنها سالن نمایش موجود این خطه که اکنون در اجاره بخش خصوصی قرار دارد، به وزات فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی شد.

تجهیز رایگان تنها سالن نمایش تربت‌حیدریه توسط وزارت فرهنگ و ارشاد

وی گفت: همچنین موافقت اصولی وزارت ارشاد در پیوند با ساخت مجتمع فرهنگی پردیس سینمای امید واقع در شهرک ولیعصر(عج) تربت‌حیدریه توسط شهرداری دریافت و اکنون مسوول کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر باید نقشه اولیه آن را برای تایید، به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تحویل بدهد.
نخعی‌نیا در ادامه ضمن سپاسداشت حمایت‌های شهرداری و شورای شهر از هنرمندان این خطه، اما در عین حال از این نهاد خدمات اجتماعی درخواست کرد فضای انجمن هنرهای نمایشی را همچنان برای هنرمندان تربت‌حیدریه حفظ کنند.

تجهیز رایگان تنها سالن نمایش تربت‌حیدریه توسط وزارت فرهنگ و ارشاد

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تربت‌حیدریه گفت: اکنون دفتر انجمن هنرهای نمایشی شامل چند اتاق و از جمله ۲ فضای تمرین و یک سالن کوچک اجرا (بلک باکس) برای تمرین هنرمندان تئاتر در اختیارشان قرار دارد و از بذل توجه مجموعه شهرداری و شورای شهر نیز، خرسند هستند.

تجهیز رایگان تنها سالن نمایش تربت‌حیدریه توسط وزارت فرهنگ و ارشاد

در ادامه یک کارگردان و رییس سابق انجمن هنرهای نمایشی تربت‌حیدریه با بیان اینکه در سطح کشور، هنر تربت‌حیدریه را بیشتر به واسطه تئاتر آن می‌شناسند، گفت: بعد از مشهد پرفروش‌ترین تئاتر استان به این خطه اختصاص دارد و اگر بخواهیم به نسبت جمعیت حساب کنیم، تئاتر تربت‌حیدریه رتبه نخست فعالیت‌های هنری و البته فروش بلیت استان را، به خود اختصاص داده‌است.
سیدمحسن هاشمی اما شوربختانه در حالی که اجاره سالن در مشهد نهایتا شبی ۵۰۰ هزار تومان است، اما این رقم در تربت‌حیدریه شبی ۲ میلیون تومان است.
وی گفت: مشکل دوم فضای نمایش و این بدان معناست که تنها سالن تربت‌حیدریه را به بخش خصوصی واگذار و این در حالی است که در دیگر شهرها از مجموعه چند سالن موجود، یک سالن (دولتی) را به بخش خصوصی واگذار کرده‌اند.
هاشمی با بیان اینکه مجتمع فرهنگی هنری تربت‌حیدریه، ۱۶ سال است که چند مدیر ارشاد را به خود دیده اما هنوز به اتمام نرسیده‌است، اظهار کرد: بهتر بود زمان واگذاری تنها سالن نمایش تربت‌حیدریه به بخش خصوصی، مسوولان ارشد این خطه با وزارت فرهنگ و ارشاد مکاتبه انجام داده و جلوی انعقاد این قرارداد را می‌گرفتند.
وی همچنین نسبت به تصمیم‌سازان متعدد در تربت‌حیدریه انتقاد کرد و گفت: با وجودی که شورای نظارت کار ما را تایید و سپس مجوز نمایش برای ما صادر می‌کند، اما مراکز تعدد تصمیم‌گیری و حتی گاه با ادبیات بسیار توهین‌آمیز در کار اداره ارشاد، دخالت می‌کنند.

تجهیز رایگان تنها سالن نمایش تربت‌حیدریه توسط وزارت فرهنگ و ارشاد

رییس انجمن نمایش تربت‌حیدریه نیز گفت: ساختمان کنونی انجمن هنرهای نمایشی که در مالکیت شهرداریست، به دلیل حجم زیاد کار همیشه در حال تمرین و اجرا توسط هنرمندان تئاتر است.
سیدجواد حسینی افزود: مسولان بالادستی تربت‌حیدریه باید وارد عمل شده و حداقل یک سالن نمایش فوری برای ما تدارک ببینند.
یکی دیگر از دست‌اندرکاران عرصه هنر تئاتر نیز گفت: به جز سالن، مشکل
دیگر ما، حامی مالی می‌باشد و شوربختانه هنرمندان این خطه در حد بسیار محدود توان سرمایه‌گذاری دارند و حامی مالی نیز رغبت چندانی به حمایت از تئاتر ندارد.
هادی شیبانی با بیان اینکه شکل‌گیری تئاتر به ۲ عامل بازیگر و تماشاچی بستگی دارد، افزود: اگه تماشاچی نباشد، فعالیت بازیگر تنها یک تمرین محسوب و زمانی می‌توان نامش را تئاتر گذاشت که برای تماشاچی سالن مهیا شود.

یکی دیگر از دست‌اندرکاران تئاتر تربت‌حیدریه نیز گفت: حتی اگر نتایج این جلسه خروجی خوبی هم برای ما در بر نداشته‌باشد، همین که اهالی هنر در زیر سقف اداره ارشاد جمع شده و از دغدغه‌های خود می‌گویند، کاری ارزشمند و باید آن را به فال نیک رفت.
احسان مختاری‌فر افزود: در عین حال به زعم من این‌که تا امروز مشکلات ما نه تنها بر طرف نشده که حتی بیشتر نیز شده، بدان خاطر است که یک صدای واحد نداشتیم تا به گوش مسوولان برسانیم و چه بسا خیلی از مسوولان بالادستی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از وضعیت کنونی حال ما بی‌خبر باشند.

در پاسخ به این اظهارات رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه خیلی تلاش کردیم تا جلوی انعقاد قرارداد واگذاری تالار اندیشه به بخش خصوصی را بگیریم، اظهار کرد: البته پیشتر از اهالی تئاتر این خطه خواسته شد در قالب یک درخواست کتبی، موضوع واگذار نشدن آن به بخش خصوصی را مطرح، تا از طریق مجاری قانونی پیگیری شود، اما خود شما قدم پیش نگذاشتید.
فاطمه نخعی‌نیا افزود: البته مشکلات ما به این محدود نمی‌شود و شاهدیم بتازگی اداره فنی و حرفه‌ای نیز اقدام به اعطای مجوز برگزاری دوره‌های آموزشی رشته‌های هنری می‌کند و شایسته است مسوولان بالادستی نسبت به این موضوع واکنش نشان دهند.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha