سمن‌های تربت حیدریه در حوزه فرهنگی - اجتماعی و آموزش موفق بوده اند

تربت حیدریه - ایرنا - رییس اداره سیاسی معاونت استانداری خراسان رضوی و فرمانداری ویژه تربت حیدریه گفت: اگرچه سمن های (تشکل یا سازمان مردم نهاد) این شهرستان به لحاظ تعداد زیاد نیستند اما اثرگذاری بالایی در حوزه های مختلف اجتماعی، فرهنگی و آموزش منطقه داشته و موفق بوده اند.

مهدی موسوی کیا روز دوشنبه در گفتگو با ایرنا افزود: حدود ۱۰ سمن در حوزه های آموزش عالی، دفاع مقدس، بیماران خاص، بهداشت و درمان، مدرسه سازی و محیط زیست با کسب مجوز از وزارت کشور فعالیت مستمر دارند که اگر چه به لحظ کمی تناسبی با مزیت ها و توانمندی منطقه ندارد اما از نظر کیفی کارکرد خوب و بالایی داشته و دارند.

وی اضافه کرد: همچنین ۲۰ مرکز نیکوکاری و انجمن خیریه با کمیته امداد تربت حیدریه در موضوع حمایت و صیانت از اقشار آسیب پذیر، محرومان، یتیمان و نظایر آن فعالیت و همکاری دارند.

وی گفت: ۱۰ انجمن خیریه و مرکز نیکوکاری دیگر نیز با اداره بهزیستی تربت حیدریه در مباحث حمایتی از معلولان، بیماران، توانجویان، ایتام و نظایر آن تشریک مساعی و همکاری دارند.

رییس اداره سیاسی فرمانداری تربت حیدریه افزود: در حوزه ورزش و جوانان شهرستان نیز چهار تشکل که بیشتر اعضای آنها جوان هستند ؛ فعالیت مستمر و دائم دارند.

موسوی کیا اظهار کرد: در تربت حیدریه حزب و تشکل سیاسی مستقل فعالیت ندارد فقط چند مورد انگشت شمار دفاتر نمایندگی احزاب کشوری بطور پاره وقت فعال هستند که عملکرد کاری آنها عمدتا در دوره کوتاه چند روزه انتخابات خلاصه می شود.

وی گفت: به طور کلی در تربت حیدریه فعالیت سیاسی در ساختار حزب و تشکل با اقبال چندانی مواجه نیست اما در عوض مردم شهرستان به فعالیت های عام المنفعه تمایل بیشتری دارند از این روی عملکرد سمن های منطقه بویژه در حوزه های فرهنگی، اجتماعی، آموزشی و خیریه قابل توجه بوده و موفق هستند.

وی با بیان اینکه پیشینه و غنای فرهنگی و تاریخی تربت حیدریه و مزیت های نسبی شهرستان می طلبد که سمن های بیشتری در سطح منطقه فعال باشند، گفت: یکی از دلایل پایین بودن آمار سمن در تربت حیدریه طولانی بودن روند تاسیس و پیچیده بودن مقررات و آیین نامه های آن است بطوریکه شماری از متقاضیان شهرستان با وجود پیگیری زیاد هنوز موفق به راه اندازی سمن نشده اند.

وی اظهار کرد: به همین دلیل برخی افراد و گروهها در ساختار انجمن یا تشکل های خیریه با کسب مجوز از سایر سازمانهای ذیربط در حوزه فرهنگی و اجتماعی تربت حیدریه فعالیت داشته و با نهادهای دولتی و خصوصی همکاری و تشریک مساعی دارند.

وی گفت: در عین حال کیفیت بالا و کارکرد خوب سمن ها، انجمن ها و بنیادهای نیکوکاری تربت حیدریه منجر به کاهش چالش ها و روان سازی امور در بسیاری از حوزه های فرهنگی و اجتماعی شهرستان شده است بعنوان مثال اکنون نیکوکاران زیادی در سطح منطقه به مدرسه سازی، توسعه مراکز ورزشی و آموزش عالی و حمایت از نخبگان، دانشجویان و دانش آموزان کم بضاعت مشغولند.

وی افزود: چند مورد انجمن و تشکل در تربت حیدریه که فعالیت مشابهی داشتند باهم ادغام شدند و موسسان آنها تمرکز خود را بر کیفیت کارشان معطوف کردند و در این رابطه موفقیت هایی بویژه در حوزه مدرسه سازی و فعالیت های خیریه را شاهد بوده ایم.

در همین پیوند رییس اداره ورزش و جوانان تربت حیدریه نیز گفت: هم اکنون ۴ سمن فعال با کسب مجوز از وزارتخانه متبوع در حوزه تکریم خانواده، آثار تاریخی، توسعه ورزش همگانی و محیط زیست شهرستان فعال هستند.

مجید رضایی افزود: اعضای این سمن ها را جوانان ۱۸ تا ۲۹ ساله علاقه مند به فعالیت های اجتماعی تشکیل می دهند و خوشبختانه ۲ سمن دیگر نیز در دست پیگیری برای تاسیس و راه اندازی است.

تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد با پیشینه غنی فرهنگی و خاستگاه چهره های ماندگار در حوزه های مختلف از گذشته دور تا عصر حاضر است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha