آمریکا به تقریب، همه قطعنامه‌های حافظِ حقوقِ فلسطینی‌ها را وتو کرده است

اصفهان-ایرنا- دانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان گفت: از آغاز تشکیل رژیم صهیونیستی، آمریکا غیر از قطعنامه ۲۴۲ که خواستار بازگشت ارتش اسراییل به مرزهای جنگ ۱۹۶۷ شده بود، به تقریب، همه قطعنامه‌های حافظِ حقوقِ فلسطینی‌ها را وتو کرده است.

علی امیدی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: ایالات متحده آمریکا تاکنون از ۸۲ قطعنامه مطرح شده در شورای امنیت سازمان ملل با موضوع بحران فلسطین، ۴۶ مورد آن را وتو کرده یا به آن رای مُمتنع داده است

وی تاکید کرد: آمریکا از این موضوع نه تنها احساس شرمندگی نمی‌کند بلکه بطور جدی از رژیم صهیونیستی حمایت می‌کند و این مساله را به کشورهای جهان نیز بصراحت اعلام کرده است.

وی گفت: آمریکا برخلاف ادعای خود هرگاه با مساله حقوق بشر مُواجه می‌شود از جنایت‌های رژیم صهیونیستی چشم‌پوشی می‌کند.

دانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان افزود: هیات حاکمه آمریکا در باره موضوع فلسطین با رژیم صهیونیستی همسو و هم عقیده است.

امیدی گفت: اسراییلی‌ها با ایجاد و گسترش شهرک‌های صهیونیست‌نشین بطور عملی و واضح بدنبال این هستند که اگر می‌توانند دولت فلسطین را بطور کامل محو کنند و اگر این هدف محقق نشد دولتی ضعیف را که هیچ اختیاری نداشته باشد، در این منطقه مستقر کنند.

وی افزود: پس از عملیات«طوفان الاقصی» فرصتی برای رژیم صهیونیستی فراهم شد که همه اراده خود را برای نابودی حماس و جبران پیامدهای این عملیات به میدان بیاورد.

امیدی گفت: ترجیح رژیم صهیونیستی این بود که در این مرحله از جنگ؛ مردم غزه را به سمت صحرای سینا در مصر آواره و بر اساس اسناد فاش شده، در صورت ممانعت این کشور از سیاست تطمیع استفاده کند.

استاد دانشگاه اصفهان ادامه داد: پس از آنکه مصر از پذیرش این تصمیم سرباز زد، اکنون رژیم صهیونیستی در قالب یک هدف فوری بدنبال نابودی هرچه بیشتر زیرساخت‌های شهری و نظامی در بخش شمال و جنوب غزه است.

وی گفت: این رژیم منحوس با همدستی قدرت‌های استکباری از جمله آمریکا قصد دارد چیزی جز زمین سوخته به فلسطینی‌ها تحویل ندهد و سپس بدنبال بیرون راندن کامل ساکنان سرزمین اشغالی هستند.

این استاد دانشگاه، واگرایی شدید سیاسی بین کشورهای جهان اسلام را در وضعیت فعلی فلسطین موثر دانست و افزود: همکاری پویا و نتیجه‌بخش بین کشورهای اسلامی برای حل بحران فلسطین وجود ندارد.

وی در توضیح دلایل نبود هم‌افزایی بین کشورهای اسلامی خاطرنشان کرد:بسیاری از این کشورها و دولت‌ها قدرت و وحدت لازم را برای رویارویی با اسراییل ندارند، از طرفی وابستگی بیشتر حکومت های اسلامی به آمریکا و همدستانش مانع قدرت یافتن فلسطین است، زیرا منافع آنها در گرو تعامل با آمریکاست.

امیدی گفت: بسیاری از حکومت‌ها در جهان اسلام دموکراتیک نیستند به این معنا که افکار عمومی مردم خود را که جنایت های رژیم صهیونیستی محکوم کرده اند منعکس نمی کنند.

استاد دانشگاه اصفهان افزود: هزینه برخورد با رژیم صهیونیستی از نظر بسیاری از کشورهای جهان سنگین تمام می‌شود چرا که از پشتیبانی تجهیزات نظامی چند قدرت اسکتباری برخوردار است.

به گفته وی؛ همه این مسائل باعث می‌شود تا رژیم صهیونیستی جسورتر شود و واکنش کشورهای اسلامی تنها این باشد که اکنون جنبش حماس و دیگر گروه های مبارز چه اقدامی می کنند.

به گزارش ایرنا؛ در نشست عصر جمعه به وقت محلی شورای امنیت سازمان ملل، قطعنامه پیشنهادی امارات متحده عربی به رای گذاشته شد که آمریکا بعنوان عضو دائم شورای امنیت، آن را که برای برقراری آتش‌بس در نوار غزه بود، برغم کسب ۱۳ رای موافق در این شورا وتو کرد.

حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل به معنی آن است که هر یک از پنج عضو دائم شورا اگر با تصمیمی از تصمیم‌های این نهاد مخالفت کنند، آن تصمیم صرف‌نظر از این که اکثریت اعضا به آن رای موافق داده باشند یا خیر، رد می شود.

نیروهای مقاومت فلسطین شنبه ۱۵ مهر برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳ عملیات همه‌جانبه و بی‌نظیری با نام «طوفان‌الاقصی» را علیه مواضع رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی آغاز کرده‌اند.ارتش رژیم صهیونیستی که در این عملیات غافلگیر شد برای جبران شکست خود اقدام به بمباران وحشیانه مناطق مسکونی و زیرساخت های غزه کرده است که تاکنون هزاران شهید و زخمی برجا گذاشته است.

تاکنون در اثر جنایات رژیم صهیونیستی در ۲ ماه اخیر بیش از ۱۷ هزار نفر شهید شده‌اند که بیش از ۶ هزار نفر از آنها کودکان هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha