۱۶ دی ۱۴۰۲، ۱۵:۳۲
کد خبرنگار: 955
کد خبر: 85345216
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

۴۵ درصد ثبت نام شدگان خراسان رضوی تایید شدند

۱۶ دی ۱۴۰۲، ۱۵:۳۲
کد خبر: 85345216
۴۵ درصد ثبت نام شدگان خراسان رضوی تایید شدند

مشهد- ایرنا- تایید و یا رد صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی در خراسان رضوی در هر ۲ اردوگاه اصولگرا و اصلاح طلب دیده می شود که در نهایت ۷۸۰ داوطلب، معادل ۴۵ درصد ثبت نام شدگان در گردونه انتخابات باقی ماندند.

به گزارش روز شنبه ایرنا، مطابق اعلام دفتر امور سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری خراسان رضوی؛ هیات نظارت شورای نگهبان، صلاحیت۷۸۰ نامزد این استان را برای حضور در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی تایید کرد که ۴۵ درصد از مجموع هزار و ۷۴۴ داوطلب ثبت‌نام شده را تشکیل می دهند.

این نامزدهای تایید شده برای تصدی ۱۸ کرسی نمایندگی خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی با یکدیگر رقابت خواهند کرد و صلاحیت ۱۳۵ داوطلب، برابر با هشت درصد ثبت‌نام شدگان در هیات نظارت استان احراز نشد و صلاحیت ۵۲۸ داوطلب نیز به تایید نرسید.

علاوه بر این ۷۸ داوطلب، معادل چهار درصد ثبت‌نام شدگان نیز شرایط نامزدی در انتخابات را نداشته‌اند و نام‌نویسی آنان تکمیل نشده بود و ۲۲۳ نفر نیز انصراف داده و یا اعتراضی به نظر هیاتهای اجرایی نکرده‌ بودند.

مردم خراسان رضوی از ۱۲ حوزه انتخابیه ۱۸ نماینده را راهی مجلس شورای اسلامی می‌کنند؛ در این میان پنج نماینده مربوط به حوزه انتخابیه مشهد و کلات است، حوزه انتخابیه سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و ششتمد دارای ۲ کرسی نمایندگی و حوزه نیشابور، فیروزه، زبرخان و میان‌جلگه نیز دارای ۲ کرسی نمایندگی در مجلس است و ۹ حوزه انتخابیه دیگر استان هر کدام یک نماینده در مجلس شورای اسلامی دارند.

"مشهد و کلات"

آن گونه که فرماندار مشهد گفته است، صلاحیت ۴۱۹ نامزد برای حضور در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و تصدی پنج کرسی نمایندگی این حوزه انتخابیه در مجلس از سوی هیات نظارت شورای نگهبان تایید شده است.

محسن داوری افزود: همچنین صلاحیت ۲۵۷ داوطلب توسط هیات نظارت استان تایید نشده و صلاحیت ۵۲ داوطلب نیز احراز نشده است، همچنین ۲۲ داوطلب فاقد شرایط ثبت نام بوده و اصولا ثبت نام آنان تکمیل نشده و ۱۳۹ داوطلب نیز یا انصراف داده اند و یا به نتایج رد صلاحیت خود در هیات های اجرایی اعتراض نکرده اند.

چهار تن از نمایندگان کنونی مشهد و کلات در مجلس شامل فاطمه رحمانی، حجت الاسلام نصرالله پژمانفر، محمدحسین حسین زاده بحرینی و جواد کریمی قدوسی تایید صلاحیت شده اند و با توجه به انتصاب دیگر نماینده مشهد امیرحسین قاضی زاده هاشمی به مدیریت بنیاد شهید، یک کرسی این حوزه در مجلس خالی است.

"نیشابور، فیروزه، زبرخان و میان جلگه"

فعلا هاجر چنارانی یکی از ۲ نماینده کنونی و اصولگرای حوزه انتخابیه نیشابور، فیروزه، زبرخان و میان جلگه در مجلس صلاحیت حضور در کارزار انتخابات را به دست آورده است و احسان ارکانی دیگر نماینده این حوزه انتخابیه را هیات نظارت استان رد صلاحیت کرده است؛ علی مروی و سیدعلی حسینی ۲ نماینده ادوار مجلس و از اردوی اصولگرایان در میان ۴۸ نامزد تایید صلاحیت شده این حوزه انتخابیه حاضر هستند.

"سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب، داورزن و ششتمد"

در حوزه انتخابیه سبزوار شامل سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب، داورزن و ششتمد ۶۳ نفر برای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی تایید شده اند که علاوه بر بهروز محبی نجم آبادی و علی اصغر عنابستانی ۲ نماینده اصولگرای کنونی این حوزه انتخابیه در مجلس، علی بروغنی نماینده اصولگرای سبزوار در مجلس هشتم، محمدرضا محسنی ثانی نماینده اصولگرای این حوزه در مجلس دوره هشتم و نهم، جعفر نمدچیان و عبدالله داورزنی از نظامیان بازنشسته نیز در میان تاییدشدگان حضور دارند.

در این میان رمضانعلی سبحانی فر، عضو حزب اعتدال و توسعه و نماینده این حوزه انتخابیه در ادوار نهم و دهم رد صلاحیت شد و صلاحیت مهدی مقصودی از فعالان اصلاح طلب و نیز حسن سیدآبادی، نماینده اصولگرای غرب خراسان رضوی در مجالس ششم و هفتم نیز تایید نشده است.

"کاشمر، بردسکن ،خلیل آباد و کوهسرخ"

حجت الاسلام جواد نیک بین نماینده کنونی حوزه انتخابیه کاشمر، بردسکن ،خلیل آباد و کوهسرخ در مجلس تایید صلاحیت شده است و سه چهره شاخص اصولگرا شامل "کوهسرخی، غزنوی و سپهریان" و همچنین "شاه پسند" از اردوگاه اصلاح طلبان در جمع تایید صلاحیت شدگان این حوزه حضور دارند.

از مجموع ۳۰ نامزد تایید صلاحیت شده ۲ نفر از بانوان هستند و در مجموع از این میان هفت نفر دارای تحصیلات دکتری بوده، ۲۰ نفر مدرک کارشناسی ارشد داشته و بقیه حوزوی بوده و یک نفر مدرک کارشناسی دارد.

"تربت جام، تایباد، صالح آباد و باخرز"

در حوزه انتخابیه تلفیقی تربت جام، تایباد، صالح آباد و باخرز حکایت از آن دارد سه چهره مطرح اهل سنت شامل "سالاری" قاضی بازنشسته، "نصرت زاده" استاد دانشگاه و "گل محمدی" و نیز از روحانیان منطقه حجت الاسلام "طاهری" استاد دانشگاه و امام جمعه سابق تربت جام و "صیادی" مدیر اسبق هلال احمر شهرستان تربت جام در میان ۲۰ نفر تایید صلاحیت شده قرار دارند.

"فریمان، سرخس و بخش های احمد آباد و رضویه مشهد"

در حوزه انتخابیه فریمان، سرخس و بخش های احمد آباد و رضویه مشهد سه چهره شاخص و تایید صلاحیت شده اصولگرا در کارزار انتخابات مجلس حضور دارند. علاوه بر این سه چهره اصولگرا یعنی سید احسان قاضی زاده هاشمی نماینده کنونی این حوزه انتخابیه در مجلس، سیدهادی طباطبایی، قاضی بازنشسته و غلامرضا لالوی نماینده شهرستان سرخس در شورای اسلامی استان خراسان رضوی از نامزدهای اصلاح طلب تایید صلاحیت شده هستند.

"چناران، طرقبه شاندیز و گلبهار"

حسین امامی راد نماینده مردم این حوزه انتخابیه تایید صلاحیت شده و عبدالعظیم آب روش، فعال سیاسی اصلاح طلب نیز در نهایت تایید صلاحیت شده است.

افرادی مانند "جمشیدیان" پزشک متخصص قلب و "گلمکانی" بازنشسته نیروی انتظامی از دیگر چهره های شاخص تایید صلاحیت شده در این حوزه انتخابیه محسوب می شوند.

"خواف و رشتخوار"

حجت الاسلام اکبر احمدپور فدکی نماینده اصولگرای حوزه انتخابیه خواف و رشتخوار تایید صلاحیت شد.

"گناباد و بجستان"

۳۴ داوطلب در حوزه انتخابیه گناباد و بجستان تایید صلاحیت شده اند که محمد صفایی دلویی نماینده فعلی این حوزه انتخابیه به دلیل بیماری در انتخابات ثبت نام نکرده است.

حمید بنایی، نماینده دوره قبل مجلس در حوزه گناباد و بجستان و حجت الاسلام محمد ذبیحی، رییس سابق سازمان مطالعه و تدوین کتب درسی (سمت) به عنوان ۲ چهره اصلاح طلب این حوزه، رد صلاحیت شده اند.

"تربت حیدریه، زاوه و مه ولات"

چهره‌های شاخص رد صلاحیت شده حوزه انتخابیه تربت‌حیدریه "اشرف جهانشیری" و "مهسا رمضانپور" هر دو از اعضای سابق شورای اسلامی شهر تربت‌حیدریه هستند.

چهره‌های شاخص تایید صلاحیت شده این حوزه انتخابیه نیز محسن زنگنه، نماینده اصولگرای کنونی منطقه در مجلس شورای اسلامی، سعید باستانی چهره مستقل و نماینده این منطقه در مجلس دهم و علی اصغر رشید از چهره های اصولگرا و معاون سیاسی استاندار خراسان رضوی در دولت نهم هستند. همچنین رضا رمضانی از اصولگرایان شهرستان مه ولات، دیگر فرد تایید صلاحیت شده این حوزه انتخابیه است.

"درگز"

حسن رزمیان مقدم نماینده فعلی و اصولگرای حوزه انتخابیه درگز پس از نام نویسی در تهران تایید صلاحیت شده و احتمالا قرار است ثبت نام خود را به این حوزه انتخابیه منتقل کند.

حسین محمدزاده، نماینده دوره نهم مجلس و رمضان یزدان پناه شهردار سابق درگز ۲ چهره شاخص اصولگرای تایید صلاحیت شده این حوزه انتخابیه هستند و البته نام برخی نامزدهای اصلاح طلب نیز در جمع ۲۰ نامزد تایید صلاحیت شده این حوزه انتخابیه به چشم می خورد.

ایرنا مرکز خراسان رضوی آمادگی دارد در چهارچوب قانون انتخابات به معرفی همه داوطلبان استان بپردازد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha