ارزیابی نهایی و چالشی نامزدهای انتخابات در احزاب اردبیل

اردبیل - ایرنا - دور نهایی ارزیابی نامزدهای انتخابات در دفتر جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت اجتماعی استان اردبیل با فضا و سوالات چالشی همراه است، نامزدها در دوره قبل ارزیابی‌ها جدا از هم دعوت می‌شدند اما این‌بار نامزدهای هر حوزه انتخابیه را کنار هم می‌نشانند و سپس یک به یک برای پاسخگویی پشت تریبون می‌خوانند.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، مرحله دوم و نهایی ارزیابی نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی در حضور دبیران ۲۲ حزب و فعالان سیاسی اجتماعی جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت استان اردبیل طی روزهای گذشته در دفتر این جبهه در مرکز استان اردبیل انجام گرفت و به گفته رئیس جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت در استان اردبیل در این جلسات، هفت نامزد از حوزه انتخابیه اردبیل، نیر، نمین و سرعین و هفت نامزد از چهار حوزه انتخابیه دیگر استان اردبیل حضور یافتند.

حبیب کوهی به این نکته هم اشاره کرد که نتایج این ارزیابی‌ها همزمان با آغاز تبلیغات قانونی نامزدهای انتخابات اعلام خواهد شد تا مردم در جریان باشند که بالاخره کدام نامزدها از ناحیه جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت استان اردبیل حمایت می‌شوند.

به گفته او ، نامزدهایی که این دوره مورد ارزیابی قرار می‌گیرند، از میان همه نامزدهای مورد ارزیابی گرفته در دوره نخست انتخاب شده و به این دوره راه یافته‌اند و در این دوره نیز از میان هفت نامزد حوزه انتخابیه اردبیل، نیر، نمین و سرعین سه نفر و از بین هفت نامزد چهار حوزه انتخابیه دیگر نیز چهار نفر در لیست حمایتی جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت قرار خواهند گرفت و یک نامزد از این حوزه‌ها از حضور در جلسات ارزیابی انصراف داده است.

سه سوال از قبل طراحی شده و یک سوال به قید قرعه

در این جلسات چهار سوال از نامزدها پرسیده می‌شود که سه سوال در حوزه بین‌المللی ، کشوری و استانی است و یک سوال نیز که مربوط به مسائل استانی است، به صورت قرعه‌کشی توسط خود نامزد از داخل ظرفی برداشته می‌شود و مجری جلسه سوال را باز کرده و می‌خواند و سپس نامزد را برای پاسخ به سوالات به پشت تریبون دعوت می‌کند.

سوالات بین‌المللی به طور عمده در خصوص مسائل فی ما بین ایران و کشورهای همسایه یا دیپلماسی خارجی کشورمان با همسایگان است و در حوزه ملی نیز سوالاتی همچون نظر نامزدها درباره نحوه تعامل مجلس با دولت، پرسیده می‌شود و زمان پاسخگویی با دقت کنترل می‌شود.

شفافیت آرای نمایندگان مجلس و شفافیت در مبارزه با فساد نیز از جمله سوالات مطروحه است و پرسش‌هایی در خصوص مجمع نمایندگان استان و راهکارهای حفظ انسجام و اثرگذاری آن در مجلس و سوالاتی درباره رفع موانع و مشکلات طرح‌های زیرساختی نظیر راه‌آهن و منطقه آزاد تجاری صنعتی استان اردبیل از نامزدها پرسیده می‌شود.

پاسخ‌های کنایی نامزدها

به دلیل حضور همزمان نامزدهای هر حوزه انتخابیه در جلسه ارزیابی، پاسخ نامزدها گاهی برای رقبا خوشایند نمی‌آید یا با نوعی انتقاد و تقابل همراه می‌شود و لحظاتی به بحث کشیده می‌شود یا با خوش و بش و خنده، ادامه سخنرانی و پاسخگویی به سوالات دنبال می‌شود.

پاسخ برخی نامزدها به سوالات، گاهی جواب صحبت‌های نامزد قبلی همان حوزه انتخابیه است و نامزدها به اصطلاح، پاسخ همدیگر را با کنایه و در پاکت به هم می‌دهند و دبیران و فعالان سیاسی و اجتماعی که مشغول ارزیابی و نمره دادن در برگه‌ها هستند، با تبسم به نیش و کنایه نامزدها نسبت به هم گوش می‌دهند.

یکی از نامزدها از نشستن در صندلی کنار نامزد دیگر از حوزه انتخابیه خودش امتناع کرد اما بعد از اصرار مجری، آمد و در کنار رقیب خود نشست و زمانی که پشت تریبون برای پاسخگویی قرار گرفت، راجع به دو دل بودنش از نشستن در کنار رقیبش اظهار کرد: مشکلی با هم نداریم اما گاهی عکسی از دو نامزد کنار هم در فضای مجازی منتشر و طوری القا می‌کنند که فلانی به نفع دیگری ائتلاف کرده است، از این رو نخواستم همنشینی ما دستمایه سوء‌استفاده فضای مجازی باشد.

پرچم تحزب در استان بر افراشته است/ از مردم دل می‌خواهم نه رای

آنچه دبیران و فعالان سیاسی و نامزدها و هواداران را در بعد از ظهر تعطیلات آخر هفته به جلسات ارزیابی نامزدها در دفتر جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت استان اردبیل می‌کشاند، جز عشق و علاقه به فعالیت سیاسی، تعیین نامزدهای مورد حمایت احزاب و ترویج گفتمان مشارکت مردمی چیز دیگری نیست.

نامزدهای انتخابات قبل از پاسخ به سوالات تخصصی، از فراهم‌کنندگان بستر فعالیت حزبی و فعالان احزاب قدردانی می‌کنند که پرچم تحزب را در استان اردبیل برافراشته‌اند.

نامزدی می‌گفت: چالش در تحزب امری عادی است و وقتی رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با دانشجویان، به نقد آنها با دقت و حوصله گوش فرا می‌دهند، من و شما حق نداریم در مقابل سوال یا انتقادی اخم کنیم و جواب سربالا بدهیم.

نامزد دیگری در جلسه ارزیابی می‌گفت: من از مردم دل می‌خواهم نه رای؛ اگر مردم با دل، همراه من باشند رای آنها هم از آن من خواهد بود.

یکی از نامزدها نیز بلند صحبت می کرد: در انتخاب خود دقت کنید و بدانید اگر نمایندگانی کارآمد به مجلس بفرستید، مجلس برای نمایندگان ضعیف تبدیل به زندان خواهد شد؛ مردم وظیفه دارند پشت نماینده توانمند بایستند و برعکس باید سر نماینده ضعیف فریاد بکشند.

اگر نمایندگانی کارآمد به مجلس بفرستید، مجلس برای نمایندگان ضعیف تبدیل به زندان خواهد شد. مردم وظیفه دارند پشت نماینده توانمند بایستند و برعکس باید سر نماینده ضعیف فریاد بکشند.

یکی دیگر از نامزدها به فعالان سیاسی اردبیل اظهار احترام کرد و گفت: تحزب می‌تواند حاشیه‌نویسی و تخریب و توهین در فضای مجازی را از بین ببرد و تقویت نظارت مردم از طریق احزاب و همچنین تقویت رسانه‌ها مهم‌ترین راه‌های مبارزه با فساد است.

رئیس جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت در استان اردبیل با اشاره به برخی انتقادها، بحث‌ها و تقابل‌هایی که در جریان صحبت‌ها و ارزیابی‌ها پیش می آید، اظهار کرد: بر اساس نمره‌هایی که دبیران با بررسی صحبت‌ها و پاسخ‌های نامزدها و با ملاحظه شاخص‌ها، می دهند، نامزدهای مورد حمایت احزاب مشخص می‌شوند و این به معنای آن نیست که ما انقلابی بودن یا نبودن افراد را مشخص کنیم، بلکه این مردم هستند که نامزد اصلح را برمی‌گزینند.

حبیب کوهی افزود: اگر من در صحبت‌هایم از نامزدی انتقاد می‌کنم، خدای نکرده دلیل بر ناحق بودن او نیست، نارضایتی من از نماینده مجلس، گاهی حتی نه از بابت عملکرد او بلکه به علت عدم همکاری با احزاب است؛ این نارضایتی یا انتقاد در حالی است که من و همان نامزد فرضی دوستان دیرین و رفقای قدیمی هستیم اما رفاقت جای خود و تعیین نامزد مورد حمایت احزاب جای خود را دارد.

به گزارش ایرنا، دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی روز جمعه ۱۱ اسفندماه همزمان با ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری برگزار خواهد شد. استان اردبیل با یک میلیون و ۲۸۰ هزار نفر جمعیت و پنج حوزه انتخابیه، هفت کرسی در مجلس شورای اسلامی و ۲ کرسی در مجلس خبرگان رهبری دارد.

این دو انتخابات همزمان با مشارکت ۳۰ هزار نفر از عوامل اجرایی برگزار می‌شود و برای حضور در این دوره از انتخابات بیش از یک میلیون نفر واجد شرایط رای دادن هستند.

برای اخذ آرای مردم در ۱۱ اسفند در استان اردبیل یک هزار و ۳۸۳ صندوق به شکل ۶۱۳ صندوق شهری و ۷۷۰ صندوق روستایی پیش‌بینی شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha