پاسداشت هفته منابع‌طبیعی در فارس با کشت گیاه و نهال و آموزش

شیراز-ایرنا-هفته منابع‌طبیعی و آبخیزداری سال ۱۴۰۲ با شعار محوری «منابع طبیعی، با مشارکت مردم، برای مردم» و با هدف گسترش فرهنگ حفظ، احیا، توسعه و بهره‌برداری اصولی و پایدار از منابع‌طبیعی تجدیدشونده استان فارس برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حفاظت از عرصه‌های طبیعی به عنوان میراثی ملی، محدود به مکان و زمان خاصی نیست و ضروری است که این امر به عنوان یک فرهنگ عمومی و همگانی، همیشه مورد توجه باشد.

با این حال هفته منابع طبیعی نیز فرصت مغتنمی است تا به رسم میراث‌داری، این سنت ارزشمند به اقشار مختلف جامعه آموزش داده شود که بر اساس باورهای کهن، آب، گیاهان سرسبز، محیط زیست، منابع طبیعی و درختان نعمت‌های ارزشمندی هستند و باید پاس داشته شوند.

بر همین اساس همه ساله از ۱۵ اسفندماه هفته منابع طبیعی آغاز می‏‌شود و امسال هم همزمان با آغاز هفته منابع طبیعی و با هدف اجرای پویش مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور، برنامه های متنوعی هم در استان فارس برگزار شد.

امسال همچنین طبق روال هر سال، هر روز از این هفته با یک عنوان برای فرهنگ‌سازی در زمینه پاسداشت منابع‌طبیعی نامگذاری شد؛ روز سه‌شنبه ۱۵ اسفندماه برنامه‌های هفته منابع طبیعی با محوریت «درختکاری و درخت‌داری»، چهارشنبه ۱۶ اسفندماه تحت عنوان «مدیریت جامع حوزه آبخیز»، پنجشنبه ۱۷اسفندماه «خانواده، همیاران طبیعت»، جمعه ۱۸اسفندماه «آموزه‌های دینی، فرهنگ و رسانه»، شنبه ۱۹ اسفندماه «آموزش، پژوهش و فناوری»، یکشنبه ۲۰ اسفندماه «حفاظت منابع طبیعی و قانون»، دوشنبه ۲۱اسفندماه «مسئولیت اجتماعی و مشارکت‌های مردمی» و سه‌شنبه ۲۲اسفندماه تحت عنوان «ایثار و شهادت» برگزار شد.

آغاز هفته منابع طبیعی در فارس با کاشت نهال وحدت

همزمان با فرارسیدن هفته منابع طبیعی طی مراسمی نمادین یک اصله نهال وحدت توسط امام جمعه شیراز با همراهی امام جمعه اهل سنت شیراز در محوطه فضای سبز دفتر امام جمعه شیراز کاشته شد.

نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز در این مراسم ضمن اشاره به اهتمام اسلام به امر مقدس درختکاری گفت: در روایتی آمده است که در زمان بر پایی قیامت اگر به اندازه کاشتن یک نهال فرصت دارید آن را بکارید.

آیت الله لطف الله دژکام درباره اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت گفت: اجرای این طرح بزرگ می‌تواند بسیاری از عقب ماندگی ها و مشکلات زیست محیطی را رفع کرده و در قالب این اقدام ارزشمند نیز می‌بایست با برنامه‌ریزی و کاشت درختان بیشتر شاهدآبادانی و توسعه فضای سبز باشیم.

شیخ عبدالواحدخواجوی امام جمعه اهل سنت شیراز نیز ضمن تبریک هفته منابع طبیعی و قدردانی از همه دست اندرکاران این مجموعه ضمن اشاره به مسئله وحدت مسلمانان شیعه و سنی گفت: خداوند متعال در باب اهمیت ارزش آب و خاک در سوره زیتون به درختان انجیر و انگور قسم یاد کرده که این موضوع نشان دهنده وحدت اسلامی میان شیعه و سنی است.

بدین ترتیب هفته منابع طبیعی در استان فارس با کاشت نهال وحدت با حضور امامان جمعه شیعه و اهل سنت شیراز آغاز شد؛ آغازی که به اعتقاد آنها پیام‌آور صلح و دوستی و اهمیت سنت حسنه درختکاری بود.

پاسداشت هفته منابع‌طبیعی در فارس با کشت گیاه و نهال و آموزش

نخستین روز؛کاشت ۲ هزار و ۷۰۰هزار اصله نهال در پادگان امام علی(ع)

در نخستین روز از هفته منابع طبیعی همچنین مراسم کاشت نهال با همکاری بسیج سازندگی و با حضور سردار یدالله بوعلی فرماندهی سپاه فجر فارس، مدیر کل امور عشایر، معاونان سازمان جهاد کشاورزی استان، مدیر کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان و نیز تعدادی از گردان‌ها و تکاوران مرکز آموزشی امام علی(ع) در محل این پادگان برگزار شد.

در این مراسم که سه‌شنبه ۱۵ اسفندماه برگزار شد به شکل نمادین تعداد ۲ هزار و ۷۰۰ اصله نهال در محوطه فضای سبز ۱۰ هکتاری این پادگان بصورت نمادین توسط مسئولان و گردان های حاضر در مراسم کاشته شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس در این مراسم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب و شهدای حفاظت از منابع طبیعی گفت: حفاظت، احیا و بهره‌برداری درست از جنگل و منابع طبیعی یک ضرورت است و همه باید برای حفاظت از این منابع حیاتی و ارزشمند تلاش کنیم.

حجت الله مرادی گفت: در این مراسم دو هزار و ۷۰۰ اصله نهال از گونه‌های صنوبر و سپیدار در فضایی به وسعت ۱۰ هکتار غرس شد.

مرادی درختکاری را حرکتی فرهنگی و دینی نامید و اضافه کرد: در هفته منابع طبیعی امسال انواع نهال از گونه‌های مختلف در عرصه‌های منابع طبیعی در مناطق گرمسیری و سردسیری استان کاشته می‌شود.

سردار یدالله بوعلی فرمانده سپاه فجر فارس نیز ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب و شهدای حفاظت از منابع طبیعی با تاسی از فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر کاشت درخت گفت: مردم باید نسبت به گسترش و ترویج این سنت حسنه گام بردارند و تلاش کنند به ازای هر درخت خشکیده که قطع می‌شود، چند درخت جایگزین کنند.

توزیع یکهزار و ۵۰۰ اصله نهال رایگان در بین مردم شیراز

از دیگر برنامه‌ها در روز نخست هفته منابع طبیعی توزیع نهال رایگان بین مردم شیراز بود؛ در واقع به منظور اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در روز سه‌شنبه ۱۵ اسفندماه با استقرار ایستگاه سبز در محل اداره کل منابع طبیعی فارس یک هزار و ۵۰۰ اصله نهال رایگان بین مردم شیراز توزیع شد.

گونه‌های توزیع شده از گونه‌های مقاوم و سازگار با اقلیم منطقه بود و در همان مراسم مدیر روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس به شهروندان پیشنهاد داد که با نام‌نویسی در وب اپلیکیشن درختان ایران و ثبت نام در سامانه irantrees.irبه وب سایت سامانه مردمی کاشت یک میلیارد درخت وارد شوند و یک یا چند درختی را که کاشته اند به اسم خودشان به ثبت برسانند.

به گفته شهرام یغمایی اغلب گونه‌های کاشته شده در عرصه‌های مختلف منابع طبیعی استان شامل سرو، کاج، زبان گنجشک، صنوبر، اقاقیا، ارغوان و دیگر گونه‌های جنگلی سازگار در این عرصه‌هاست که با مشارکت مردم کاشته می‌شود و در سال جاری هم به همت منابع طبیعی نزدیک به ۹ میلیون اصله نهال در۱۶ نهالستان دولتی و ۳۰ نهالستان خصوصی تولید شده است.

پاسداشت هفته منابع‌طبیعی در فارس با کشت گیاه و نهال و آموزش

دومین روز؛ افتتاح ۶ پروژه بزرگ آبخیزداری با اعتبار ۲۲۰ میلیارد ریال

افتتاح پروژه آبخیزداری و حفاظت خاک تنگ اژدها در شهرستان ممسنی از دیگر اقدامات انجام شده در هفته منابع طبیعی محسوب می‌شد؛ اقدامی که گفته شد می‌تواند نقش بسیار مهمی در کنترل سیلاب، تأمین منابع آبی و حفظ کیفیت آب داشته باشد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس در مراسم بهره‌برداری از این پروژه گفت: این پروژه سنگی ملاطی در روستای آهنگری شهرستان ممسنی و با اعتباری بالغ بر ۳۵ میلیارد ریال اجرا شده که ۴۶۱ خانوار از مزایای این پروژه بهره‌مند خواهند شد.

مرادی ادامه داد: برای تحقق اهداف سازمان، طرح‌ها و پروژه‌هایی طراحی، مصوب، مطالعه و اجرا می‌شود که در بحث اجرای عملیات آبخیزداری در سال گذشته بیش از ۲۰ پروژه اجرا شد و امسال نیز ۶ پروژه بزرگ آبخیزداری با اعتبار ۲۲۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی به بهره‌برداری می‌رسد و مابقی در مرحله نهایی قرار دارد.

وی افزود: این پروژه‌ها شامل پروژه‌های سنگی و ملاطی و خاکی است که در روستاهای آهنگری، مهکویه علیا، یوسف آباد، سه چاه بغل سیاه، جوادیه و غیاث آباد به ترتیب در شهرستان های ممسنی، فیروزآباد، جهرم، خفر، اقلید و فسا اجرا می‌شود.

به گفته مرادی با اجرای این پروژه‌ها بیش از ۸۳۴ خانوار از آن بهره مند خواهد شد و این طرح‌ها افزون بر جلوگیری از هدر رفت آب و فرسایش خاک، موجب تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی می‌شود و شرایط را برای بهبود تولید علوفه و پوشش گیاهی در مراتع فراهم می‌کند.

وی همچنین در خصوص تأمین و تولید ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار اصله انواع نهال در ۱۶ نهالستان دولتی و ۳۰ نهالستان خصوصی استان با هدف جنگل کاری و توسعه فضای سبز و توزیع این نهال ها در هفته منابع طبیعی در نقاط مختلف استان گفت: نهال‌های تولیدشده در قالب برنامه‌های مشارکت مردمی و در چارچوب پروژه‌های بیابان‌زدایی و مقابله با ریزگردها، پروژه‌های بیولوژیک و طرح‌های آبخیزداری کاشته خواهد شد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس درباره جذب ۳۷ هزار همیار طبیعت افتخاری گفت: استان فارس نخستین استانی است که تفاهم‌نامه ۱۴۰ پروژه فی مابین همکاری در بحث حفاظت منابع طبیعی را با قرارگاه پایگاه امام حسن مجتبی (ع) و سازمان بسیج سازندگی منعقد کرده است.

پاسداشت هفته منابع‌طبیعی در فارس با کشت گیاه و نهال و آموزش

سومین روز؛ غرس ۱۵ هزار نهال به یاد شهدای استان

امسال همچنین در هفته منابع طبیعی ۱۵هزار نهال به یاد شهدای استان فارس کاشته شد؛ مراسم کاشت ۱۵ هزار نهال به مناسبت گرامیداشت یاد سرداران و ۱۵ هزار شهید فارس در سومین روز از هفته منابع‌طبیعی و با حضور استاندار فارس و مسئولان استانی در بلوار طلاییه شیراز برگزار شد.

استاندار فارس در این مراسم درباره اقدامات انجام شده در زمینه توسعه درختکاری و فضای سبز استان گفت: در گذشته، شیراز به شهر سبز و شهر باغ شهرت داشته است که امیدواریم با اقدامات انجام شده وضعیت شهر همچون گذشته شود.

محمدهادی ایمانیه گفت:حفظ فضای سبز و توسعه حیات سبز منحصرا بر عهده دستگاه‌های اجرایی و دولتی نیست، وظیفه آحاد مردم جامعه و یک شهر است که برای حفظ، توسعه و گسترش فضای سبز و درختان به‌عنوان ریه‌های تنفس هر شهر اقدام کنند.

وی از مردم خواست درصورت قطع درختان و هرگونه تخریب در عرصه های منابع طبیعی موضوع را با سامانه های نظارتی در میان بگذارند تا موضوع به سرعت بررسی و از حذف درختان جلوگیری شود.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس هم در این مراسم زنده نگاه داشتن یاد و خاطره شهدا و ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت را رسالت و وظیفه‌ای مهم و کاشت نهال به نام این شهدا را با تحقق همین هدف عنوان کرد.

مرادی گفت: تامین و تولید ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار اصله انواع نهال در ۱۶ نهالستان دولتی و ۳۰ نهالستان خصوصی استان صورت گرفته بود که با هدف جنگل‌کاری و توسعه فضای سبز در هفته منابع طبیعی و در نقاط مختلف استان توزیع شد.

چهارمین روز؛ نهال‌کاری با مشارکت سازمان‌های مردم نهاد و برگزاری میزخدمت

نهال‌کاری در سطح ۲۰ هکتار از پارک یادبود شهدا با مشارکت سازمان‌های مردم نهاد از دیگر برنامه‌ها در هفته منابع‌طبیعی به شمار می‌رفت؛ مهمترین اتفاق خوب در این برنامه بهره‌گیری از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد و تشکل‌های مردمی بود.

این اقدام همزمان با چهارمین روز از هفته منابع طبیعی با عنوان آموزه های دینی، فرهنگ و رسانه صورت گرفت و در این مراسم که مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس، معاون فنی، کارشناسان، سمن‌ها و تشکل‌های مردمی حضور داشتند، نزدیک به ۲۰ هکتار از پارک یادبود شهدا با بذر گونه‌های جنگلی و مرتعی از جمله بادام کوهی، ارژن و سرو توسط مردم و مسئولین سبز و احیا شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس در این مراسم خواستار مشارکت بیشتر سازمان‌های مردم نهاد در اجرای برنامه.های زیست محیطی شد و گفت: احساس تکلیف همگانی و ترویج فرهنگ نهالکاری نیازمند مشارکت عمومی است و مشارکت مردم، سمن‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد و تلاش آنان برای حفظ گونه‌های جنگلی و مرتعی امری اجتناب ناپذیر است.

مرادی بر اهمیت حفظ منابع جنگلی و مرتعی استان تأکید کرد و افزود: این منابع ارزشمند نگین سرسبزی است که نه فقط به نسل حاضر، بلکه به تمام نسل‌های آینده کشور تعلق دارد و باید به خوبی حفظ و به آیندگان سپرده شود.

در این مراسم مردم و جمعی از مسئولان به صورت نمادین ۲۰۰ اصله نهال در پارک یادبود شهدا غرس کردند.

همچنین در چهارمین روز از هفته منابع طبیعی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس در پیش خطبه‌های نماز جمعه شیراز سخنرانی کرد و گفت: با نگاهی گذرا به سیره ائمه اطهار (ع) می‌بینیم که این بزرگواران حتی در جنگ‌های خود بر اصحاب و یاران تاکید می‌کردند که از صدمه دیدن درختان جلوگیری شود این در حالی است که روزانه افرادی به‌ بهانه‌های مختلف و واهی اقدام به قطع درختان می‌کنند و بارها شاهد آتش‌سوزی در جنگل‌ها به‌ دلیل سهل‌انگاری برخی افراد بوده‌ایم.

به گفته مرادی برای جلوگیری از این اقدامات ناخوشایند در عرصه‌های پهناور استان فارس ۱۵۰ دیده‌بان مستقر شدند و با تلاش و همت شبانه‌روزی مأموران یگان حفاظت منابع طبیعی استان میزان آتش‌سوزی‌ها در عرصه‌های منابع طبیعی تا ۸۰ درصد کاهش یافته است.

همزمان با برپایی نماز جمعه در مصلای شیراز میز خدمت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس نیز با هدف تکریم ارباب رجوع، رعایت حقوق شهروندی و نیز حل و فصل بیشتر مشکلات مردم در حوزه منابع طبیعی تشکیل شد که مسئولان منابع طبیعی استان در این میز خدمت ضمن شنیدن مشکلات و مطالبات مردم دستورات لازم جهت تسریع در امور مربوطه را صادر کردند.

پنجمین روز؛ کاشت نهال به نام اهداکنندگان عضو در شیراز

در پنجمین روز از هفته منابع‌طبیعی که به نام آموزش، پژوهش و فناوری مزین شده بود به مناسبت گرامیداشت و زنده‌نگهداشتن یاد و خاطره همه اهداکنندگان عضو، مراسم کاشت نهال و پلاک کوبی درختان در بوستان جاودانه‌ها در کنار بیمارستان ابوعلی سینا در شیراز برگزار شد.

کاشت نهال به نام اهداکنندگان عضو توسط خانواده‌های جانبخشان و اهداکنندگان و با هدف ترویج فرهنگ ایثار و افزایش سرانه سبز صورت گرفت؛ اقدامی که گفته شد می‌تواند پشتوانه خوبی برای حفظ بزرگترین سرمایه ملی و خدادادی یعنی منابع طبیعی و پیشرفت و حیات انسان‌ها باشد.

رئیس بیمارستان ابوعلی سینا با حضور در این مراسم به انجام ۱۵ هزار پیوند عضو در شهرستان شیراز اشاره کرد و گفت: به یاد همه اهداکنندگان عضو، نهالی در بوستان جاودانه‌ها کاشته شد.

دکتر علی ملک حسینی افزود: به دلیل کمبود ذخایر آبی، بوستان ۱۰ هکتاری جاودانه‌ها با پساب تصفیه شده بیمارستان ابوعلی سینا آبیاری خواهد شد.

ششمین روز؛ رژه بزرگ خودرویی حافظین عرصه‌های منابع طبیعی

همزمان با آغاز ششمین روز از هفته منابع طبیعی شهر شیراز شاهد رژه مأموران یگان حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی استان بود که هدف از آن به نمایش گذاشتن توان، صلابت و آمادگی خود برای حفظ و صیانت از سرمایه‌های ارزشمند ملی استان اعلام شد.

مراسم رژه مشترک موتوری یگان‌های حفاظت از عرصه های منابع طبیعی استان و راه و شهرسازی فارس باحضور مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، فرمانده یگان حفاظت از منابع طبیعی فارس و فرماندهان یگان‌های حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی و راه و شهرسازی در شهرستان‌ها برگزار شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس در این مراسم ضمن قدردانی از تلاش این نیروها در صیانت از عرصه‌های ملی استان گفت: بزرگترین خدمت مأموران یگان حفاظت منابع طبیعی حفظ و صیانت از عرصه‌های طبیعی و ارزشمند استان بوده که قطعا این امر مرهون تلاشها و جان‌فشانی‌های آنهاست.

وی حفاظت فیزیکی از عرصه‌های منابع طبیعی را دشوارترین فعالیتهای مجموعه منابع طبیعی عنوان کرد و افزود: توجه و تعامل با مردم به عنوان یک اصل مهم در پیشگیری از تجاوز و تعدی سودجویان به عرصه‌های طبیعی مورد توجه قرار گرفته به گونه‌ای که شاهد موفقیت‌های بسیار خوبی در انجام ماموریت‌ها و وظایف این نیروها در صیانت از اراضی ملی استان بوده‌ایم.

هفتمین روز؛ تجلیل از نخبگان جوان و فرهیختگان حوزه منابع طبیعی فارس

در هفتمین روز از هفته منابع طبیعی که با عنوان مسئولیت اجتماعی و مشارکت‌های مردمی نامگذاری شده بود مراسم غرس نهال در دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز با حضور رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز، معاون فنی اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری فارس نخبگان جوان منابع طبیعی، محققین، پژوهشگران این حوزه و شماری از دانشجویان در سالن دانشکده کشاورزی برگزار شد.

تجلیل از نخبگان جوان و فرهیختگان حوزه منابع طبیعی فارس از دیگر برنامه‌ها در این هفته بود؛ برنامه‌ای که به توصیف متولیان، کمک‌شایانی به ورود جدی‌تر این قشر فرهیخته به عرصه منابع‌طبیعی می‌کند و منجر به علمی شدن هر چه بیشتر این حوزه خواهد شد.

محمد علی اکرمی رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز در این آیین درختکاری بر اهمیت حفظ منابع طبیعی تأکید کرد و منابع طبیعی را موضوعی فرا نسلی دانست و افزود: با توجه به حضور نخبگان و محققین در عرصه‌های منابع طبیعی می‌توان به نحو مطلوبی از این ظرفیت علمی در مسیر حفظ و حراست از این عرصه‌ها گام برداشت.

اسحاق امیدوار معاون فنی اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری فارس در این مراسم درخصوص اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور گفت: جلب مشارکت‌های مردمی و استفاده از نیروهای مردمی و دانش بومی محلی اهمیت بسزایی در حفاظت از منابع طبیعی دارد.

پاسداشت هفته منابع‌طبیعی در فارس با کشت گیاه و نهال و آموزش

آخرین روز؛ گلباران قبور مطهر شهدای گمنام

به مناسبت گرامیداشت هفته منابع طبیعی و در آخرین روز از این هفته که مقارن با روز بزرگداشت شهدا بود، به منظور زنده نگهداشتن یاد و خاطره همه شهدا بالاخص شهدای گمنام شماری از مسئولان و کارکنان اداره‌کل منابع طبیعی با حضور در گلزار شهدا و قرائت فاتحه و گلباران این قبور مطهر، یاد و خاطره رشادت‌های شهیدان را گرامی داشتند.

همچنین در مراسمی که در اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری فارس برگزار شد از خانواده شهدا و ایثارگران مجموعه منابع طبیعی تقدیر شد.

پاسداشت هفته منابع‌طبیعی در فارس با کشت گیاه و نهال و آموزش

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha