۲۲ اسفند ۱۴۰۲، ۱۱:۲۹
کد خبرنگار: 5546
کد خبر: 85416185
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

توصیه‌های اورژانس برای کمک به حادثه‌دیدگان چهارشنبه‌سوری

گرگان- ایرنا- رییس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی گلستان با اشاره به توصیه‌های اورژانسی برای کمک به حادثه‌دیدگان چهارشنبه آخر سال، گفت: خانواده‌ها در مراسم چهارشنبه‌سوری مراقب فرزندان خود باشند.

محمد جواد مقسمی روز سه‌شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در صورتی که شخصی در حوادث چهارشنبه آخر سال دچار حادثه شد، ابتدا خونسردی خود را حفظ کرده و هنگام تماس با همکاران اورژانس، اطلاعات مربوط به آخرین وضعیت فرد حادثه‌دیده و آدرس منزل را به درستی بیان کند.

وی ادامه داد: اگر مصدوم از لحاظ تنفسی مشکل پیدا کرد و دچار بیهوشی شد اطرافیان می‌توانند با انگشت، زبان فرد را به حالت عادی برگردانند و یا سر فرد را به عقب برگردانند تا راه تنفس باز شود، همچنین اگر خونریزی در حال رخ دادن است، فشار مستقیم بر روی منطقه خونریزی وارد کنند.

استفاده از خمیر دندان هنگام سوختگی چهارشنبه‌سوری ممنوع!

رییس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی گلستان از مردم خواست در صورت سوختگی خود یا اطرافیان از خمیر دندان و انواع پمادها و روش‌های خانگی دیگر استفاده نکنند چرا که این روش‌ها خطرناک است و منجر به عفونت محل سوختگی می‌شود.

مقسمی خاطرنشان کرد: در صورت سوختگی، موضع آسیب‌دیده را به مدت ۲۰ دقیقه با آب سرد شست و شو دهند تا عمق سوختگی کم شود.

وی تاکید کرد: در صورت آسیب به چشم در حوادث چهارشنبه آخر سال به هیچ عنوان نباید دست‌کاری انجام شود، فقط یک لیوان پلاستیکی روی چشم فرد آسیب‌دیده قرار دهند و بلافاصله وی را به مراکز درمانی برسانند.

رییس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی گلستان، پیشگیری را مقدم بر درمان دانست و متذکر شد: انجام همه این اقدامات برای فرد حادثه‌دیده خیلی موثر نخواهد بود چرا که پیش از هر حادثه‌ای باید اقدامات پیشگیرانه را در دستور کار قرار داد.

مقسمی با بیان اینکه تاکنون ۹ گلستانی در چهارشنبه‌سوری مصدوم شدند، تصریح کرد: این افراد از ناحیه، چشم، دست و اندام‌های تحتانی آسیب دیدند اما آسیب‌ها جدی نبوده و به صورت سرپایی درمان شدند.

به گزارش ایرنا، واژه چهارشنبه‌سوری از ۲ واژه چهارشنبه به عنوان یکی از روزهای هفته و سوری به معنی سرخ، ساخته شده است.

این آیین از جمله جشن‌های سنتی و قدیمی ایرانی‌هاست که از غروب آخرین سه‌شنبه سال تا پس از نیمه‌ های شب آخرین چهارشنبه اسفندماه، برپا می‌شود که مشخصه اصلی آن برافروختن آتش و پریدن از روی آن است.

چهارشنبه سوری سال‌هاست که از شکل سنتی خود خارج شده و به نوعی حالت خشونت‌ به خود گرفته است که تعداد مصدومان بالای آن تاییدی بر این ادعاست.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha