انتقاد از بانکهای چهار محال و بختیاری برای تعلل در پرداخت تسهیلات ازدواج

شهرکرد- ایرنا- معاون امور فرهنگی و جوانان اداره‌کل ورزش و جوانان چهارمحال و بختیاری گفت: طی سالجاری تنها ۱۹ درصد از مجموع ۲ هزار و ۹۰ نفر جوان در صف انتظار تسهیلات ازدواج در استان موفق به دریافت وام شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رسول غلامی روز چهارشنبه در نشست خبری در اداره کل ورزش و جوانان استان افزود: در فروردین امسال از چهارمحال و بختیاری ۲ هزار و ۵۱۹ نفر برای دریافت تسهیلات ازدواج ثبت‌نام کردند که از این تعداد ۲ هزار و ۹۰ نفر مدارک خود را تکمیل و در صف انتظار قرار گرفته‌اند که در نهایت تنها ۵۹ نفر آنها موفق به دریافت تسهیلات شدند.

وی ادامه داد: این آمار بسیار نامناسب است به‌طوری‌که در فروردین امسال کمتر از سه درصد موفق به دریافت تسهیلات شدند و بر این اساس این استان در رتبه ۲۶ کشور از نظر آمار پرداختی تسهیلات ازدواج قرار گرفته است.

معاون امور فرهنگی و جوانان اداره‌کل ورزش و جوانان چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: همچنین در اردیبهشت براساس آخرین آمارها از مجموع متقاضیان در صف انتظار به ۱۶ درصد آنها وام پرداخت شد که این موضوع نیز گره‌گشایی خاصی در خصوص اعطای وام ازدواج انجام نشده است.

غلامی با تاکید بر اینکه سیستم بانکی در ابتدای سال به دلایل مختلفی کُند می‌شود، اظهار داشت: جوانانی که در صف انتظار وام قرار دارند برای تهیه جهیزیه و ملزومات ازدواج به این تسهیلات نیازمندند از همین رو درخواست می‌شود برای تسهیل در امر ازدواج جوانان پرداخت این تسهیلات سرعت بیشتری پیدا کند.

وی یادآور شد: در سال گذشته نیز در مجموع ۱۲ هزار و ۷۵۷ نفر، متقاضی دریافت وام ازدواج بودند که از این تعداد ۱۱ هزار و ۲۰۸ نفر وام خود را دریافت کردند و استان در آمار دریافت‌کنندگان وام ازدواج در رده دهم کشور قرار گرفت.

نسبت چهار به یک ازدواج و طلاق در استان

۱۹ درصد متقاضیان وام ازدواج در چهارمحال و بختیاری موفق به دریافت تسهیلات شدند

معاون امور فرهنگی و جوانان اداره‌کل ورزش و جوانان چهارمحال و بختیاری در ادامه به آمار ازدواج و طلاق در استان اشاره کرد و گفت: در سال ۱۴۰۲ در مجموع پنج هزار و ۴۹۰ واقعه ازدواج در استان ثبت و در مقابل آن یک‌هزار و ۶۱۸ زندگی مشترک به طلاق ختم شد از همین رو می‌توان گفت از هر چهار ازدواج در استان یک مورد آن به طلاق منجر شد.

میانگین سن ازدواج برای مردان ۳۱ و زنان ۲۵ سال

۱۹ درصد متقاضیان وام ازدواج در چهارمحال و بختیاری موفق به دریافت تسهیلات شدند

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته میانگین سن ازدواج برای مردان ۲۹ و برای زنان ۲۳ سال بوده است، گفت: این در حالی است که در سال‌های اخیر سه سال به این سن اضافه شده است و در حال حاضر میانگین سن ازدواج مردان در استان ۳۱ سال و در زنان ۲۵ سال است که این هشداری برای استان به شمار می‌رود.

معاون امور فرهنگی و جوانان اداره‌کل ورزش و جوانان چهارمحال و بختیاری تعداد جوانان استان در رده سنی ۱۸ تا ۳۵ سال را ۲۸۳ هزار و ۴۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۱۴۰ هزار نفر زن و ۱۴۳ هزار و ۴۰۰ نفر مرد هستند.

غلامی در ادامه به میانگین سن طلاق نیز اشاره کرد و گفت: میانگین سن طلاق برای مردان ۳۹ سال و برای زنان ۳۴ سال است.

به گفته غلامی، درصد بالایی از افرادی که طلاق می‌گیرند در ۲ سال اول تشکیل زندگی به مشکل و جدایی برخورد می‌کنند.

فعالیت ۱۷ مرکز مشاوره ازدواج در استان

وی در ادامه به برگزاری کارگاه‌های آموزشی و ارائه مشاوره رایگان ازدواج از سوی این اداره‌کل اشاره کرد و گفت: در سال گذشته ۳۰۰ کارگاه و ۷۰ دوره آموزشی در استان با موضوع آموزش‌های قبل، حین و بعد از ازدواج برگزار شد و هفت هزار و ۵۴ نفر در دوره‌های آموزشی این اداره کل شرکت کردند.

معاون امور فرهنگی و جوانان اداره‌کل ورزش و جوانان چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه طی سال‌های گذشته مجوز راه‌اندازی ۱۱ مرکز تخصصی مشاوره ازدواج در استان صادر شده بود، اظهار داشت: در سه ماهه ابتدایی امسال نیز ۶ مرکز جدید به جمع مراکز مشاوره ازدواج ویژه جوانان اضافه شد.

غلامی تصریح کرد: هدفگذاری ما برای سالجاری ایجاد ۲ مرکز مشاوره ازدواج بود که در سه ماهه ابتدایی امسال ۳۰۰ درصد افزایش داشتیم.

ضرورت تبیین فرهنگ " نه به تجمل‌گرایی"

۱۹ درصد متقاضیان وام ازدواج در چهارمحال و بختیاری موفق به دریافت تسهیلات شدند

مدیرکل ورزش و جوانان چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست با تبریک ماه ذی‌الحجه و هفته ازدواج گفت: آنچه زوجین را آزار می‌دهد و مسیر ازدواج را برای آنها سخت و دشوار کرده تجمل‌گرایی است و همین موضوع در آن نسبت به آینده ترس ایجاد می‌کند.

محمود سلیمی تصریح کرد: نگاه‌های سخت‌گیرانه مانع ازدواج جوانان شده است از همین رو باید تا می‌توان با عمل به آموزه‌های دینی تا می‌توان فرایند ازدواج را تسهیل کرد.

وی با اشاره به کاهش آمار ازدواج در استان بیان داشت: آمار موجود طلاق زیبنده استان نیست و با همراهی خانواده‌ها و مشارکت خیرین و دستگاه‌ها باید تا می‌توان امر ازدواج را تسهیل کرد.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری دارای ۱۲ شهرستان با حدود یک میلیون نفر جمعیت است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha