انگشتان جوهری نوجوانان اردبیلی چه می‌گویند؟

اردبیل - ایرنا - حضور نوجوانان کم سن و سال فاقد شرایط رای که آرای پدر و مادر خود را به صندوق‌ها انداخته و انگشت‌های جوهری خویش را به رخ دیگران می‌کشند، گویای نشاط مشارکت سیاسی در دل خانواده‌ها و مردم استان اردبیل است.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، نوجوانانی که هنوز به سن تکلیف سیاسی نرسیده‌اند اما اشتیاق رای دادن دارند، در استان اردبیل از این ضیافت پر شور عقب نمانده‌اند و سرانگشت‌های خود را به استامپ‌ها زده و جوهری کرده و جلو دوربین خبرنگاران می‌گیرند.

حضور پر شمار مردم در برخی شعب اخذ آرا در نخستین ساعات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در استان اردبیل، بیانگر اشتیاق مردم آگاه این خطه برای اثرگذاری در سرنوشت سیاسی و ایفای نقش پررنگ در انتخاب رئیس جمهور اصلح و کارآمد است.

بر اساس اعلام ستاد انتخابات استان اردبیل، یک هزار و ۳۷۵ شعبه اخذ آرا در این استان فعال است و ۳۱ هزار عامل اجرایی برای برگزاری این همه پرسی پر شور و شعور در محل های رای گیری مستقر شده‌اند.

مردم در کوچه و خیابان و حتی صف نانوایی‌ها همچنان در حال رایزنی و صحبت در خصوص انتخاب اصلح هستند تا به محض حضور در پای صندوق رای، بدون معطلی و تردید، گزینه مدنظر خود را روی برگه رای نوشته و در صندوق بیاندازند.

انگشتان جوهری نوجوانان اردبیلی چه می‌گویند؟

برخی چهره‌ها و شخصیت‌های متنفذ و مردمی و تعدادی از مدیران بازنشسته و خوشنام استان اردبیل در نخستین ساعات رای گیری در شعب اخذ آرا حضور یافته‌اند و عکس‌ها و فیلم‌های منتشره از شعب انتخابات، گویای پیشگامی این سرمایه‌های اجتماعی در همه‌پرسی مهم است.

برخی از والدین در شعب اخذ آرا اردبیل به همراه فرزند معلول خود یا با همراهی جانبازی که روی ویلچر نشسته است برای دادن رای به مسجد محل خویش مراجعه کرده‌اند و مشاهده این شکل و شیوه از حضور مردمی در انتخابات، هم از شوق نهفته در دل آحاد ملت برای این حضور پر شور خبر می‌دهد و هم در مشاهده‌کنندگان انگیزه حضور می‌آفریند.

خبرنگاران، تصویربرداران و فعالان متعهد فضای مجازی نیز که پای ثابت این قبیل صحنه‌های مشارکت مردمی هستند، در استان اردبیل از نخستین ساعات رای گیری، مردم را همراهی می‌کنند و به ثبت و ضبط و انتشار تصاویر و جلوه‌های ویژه این همه‌پرسی مشغول هستند.

در این دوره انتخابات از یک هزار و ۳۷۵ شعبه اخذر رای در سطح استان اردبیل ۶۱۰ شعبه در شهرستان‌ها و ۷۶۵ شعبه در روستاها مستقر شده است ، از این تعداد ۹۲۸ شعبه ثابت و ۴۴۷ شعبه سیار اعلام شده است تا در دور دست‌ترین نقطه استان هیچ شهروندی مشکل دسترس به صندوق رای را نداشته باشد.

افرادی که شاید هنوز برای دادن رای تردید داشته باشند یا گزینه مدنظر خویش را انتخاب نکرده باشند، همچنان وارد بحث با اطرافیان خود می‌شوند و گفت و گوهای در گوشی و مکالمات تلفنی این قبیل شهروندان که در کوچه و بازار به چشم می‌خورد، تکاپوی پنهان برای افزایش حضور مردم در شعب اخذ آرا برای ساعات بعدی را نشان می‌دهد.

انگشتان جوهری نوجوانان اردبیلی چه می‌گویند؟

گرفتن عکس‌های یادگاری و سلفی حین انداختن عکس از دیگر جلوه‌های انتخابات چهادهمین دوره ریاست جمهوری در استان اردبیل است و چهره‌های خندان مرد و زن و پیر و جوان در این تصاویر ثبت و نشر می‌شود و در شبکه‌های اجتماعی به سرعت و کثرت بازنشر می‌شود.

مادری که با طفل خوابیده در آغوشش پای صندوق رای آمده و پدری که ساک و وسایل کار خویش را درب مسجد می‌گذارد و برای انداختن رای وارد می‌شود تا بعد از انجام این فریضه، به کار و کارگری خویش مشغول شود، عزم شیرین مردم برای مشارکت سیاسی و اجتماعی را نشان می‌دهد و غیر از این معنایی ندارد.

این سبقت گرفتن مردم از همدیگر در مرحله نخست، نشان از نیت حضور و مشارکت در این رخداد را دارد و در مرحله دوم نیز پافشاری و ابرام تک تک شهروندان بر روی نامزد مدنظر خودشان را نشان می‌دهد و این شور و حال است که سرانجام به نتیجه‌ای خوش و نیکو برای همگان منتهی می‌شود.

بر اساس اعلام ستاد انتخابات کشور ، واجدین شرایطی که به سن قانونی ۱۸ سال تمام رسیده باشند می‌توانند در این انتخابات شرکت کنند.

در استان اردبیل ۵۱ هزار رای اولی واجد شرایط رای دادن هستند و اگر شناسنامه فردی، قدیمی باشد عوامل شعبه با اداره ثبت احوال تماس گرفته و بعد از استعلام رای وی را اخذ خواهند کرد.

ادارات ثبت احوال سراسر کشور تا پایان رای گیری فعال هستند و شهروندان باید نام نامزد و کد وی را در تعرفه درج کنند ، در این دوره به شناسنامه افراد مهر زده نمی‌شود ولی در تعرفه مهر زده می‌شود تا مشخصات مورد نیاز ثبت شود.

به گفته بهروز زلالی ، دبیر ستاد انتخابات استان اردبیل ، در این دوره فرایند استعلام به صورت الکترونیکی خواهد بود اما شمارش آرا و رای‌گیری به صورت دستی انجام می‌شود.

به گزارش ایرنا ، چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، مسعود پزشکیان و محمدباقر قالیباف از ساعت هشت صبح امروز آغاز شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha