۱۱ تیر ۱۴۰۳، ۱۱:۱۴
کد خبرنگار: 1226
کد خبر: 85525638
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

هیجان دوباره انتخاباتی در خراسان شمالی

۱۱ تیر ۱۴۰۳، ۱۱:۱۴
کد خبر: 85525638
هیجان دوباره انتخاباتی در خراسان شمالی

بجنورد-ایرنا- فعالیت ستادهای انتخاباتی ۲ نامزد راه یافته به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در خراسان شمالی آغاز شده است و همه در تکاپو هستند تا آرای بیشتری را در صندوق ها جمع‌آوری کنند.

به گزارش ایرنا، هشتم تیرماه عرصه حضور مردم برای انتخاب رییس جمهور نهم بود اما این رقابت به دور دوم کشیده شد بر اساس قانون روز جمعه هفته جاری انتخابات باید برای بار دوم برگزار شود.

هیجانی دوباره شهرها و روستاهای خراسان شمالی را با اعلام نتایج انتخابات و از سرگیری تبلیغات فرا گرفته است، ستادها فعال شده و همایش ها و نشست های حامیان و هواداران نامزدها در مناطق مختلف استان در حال برگزاری است.

تنها چند روز فرصت باقیمانده تا هواداران برای جلب نظر مردم و رای به نامزد مورد نظر اقدام کنند و در این روزها، هواداران و طرفداران تلاش دارند تا شور دیگر در پای صندوق های رای خلق شود.

خراسان شمالی در انتخابات ریاست جمهوری ۷۱۲ و ۲۷۰ نفر واجد شرایط رای داشت که نامزدهای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری به ترتیب توانستند ۳۰۶ هزار و ۵۵۴ رای را اخذ کنند.

تعداد آرای مسعود پزشکیان ۱۱۵ هزار و ۶۹۷، تعداد آرای سعید جلیلی ۱۱۵ هزار و ۶۷۲ نفر، تعداد آرای محمدباقر قالیباف ۷۲ هزار و ۴۲۳ و تعداد آرای مصطفی پورمحمدی نیز ۲ هزار و ۷۶۲ نفر بوده است.

نکته جالب توجه رقابت تنگاتنگ مسعود پزشکیان و سعید جلیلی در این خطه از شمال شرق کشور بوده است که تنها ۲۵ رای با یکدیگر فاصله داشتند.

هیجان دوباره انتخاباتی در خراسان شمالی

تلاش برای جذب جوانان

رییس ستاد انتخابات مسعود پزشکیان در خراسان شمالی در این باره با اشاره به آغاز تبلیغات انتخاباتی در استان گفت: تلاش داریم در این دور از انتخابات مشارکت و حضور مردم در پای صندوق های رای افزایش یابد و امیدواریم که موفقیت در انتخابات رقم بخورد.

محمدحسین علی نیا اظهار کرد: پیش بینی ما این است که در این دور، مشارکت مردم در انتخابات بیشتر خواهد بود.

وی افزود: برنامه های متعدد برای تبلیغات و جلب نظر مردم به ویژه برای جوانان در نظر گرفته شده است که در روزهای آتی پیگیری و دنبال می شود.

رییس ستاد انتخابات مسعود پزشکیان در خراسان شمالی خاطرنشان کرد: رویکرد و سرلوحه کار ما در تبلیغات انتخاباتی، رقابت اخلاقمدارانه و قانونمند است و اعتقاد داریم در عرصه سیاسی باید اخلاق مدارانه حرکت و رفتار کرد.

علی نیا افزود: رقابت ما در تبلیغات، رقابت سالم، مبتنی بر صداقت، بدون وعده و وعید، بدون تهید و تطمیع است و این همان رویکردی است که در جریان اصلاح طلبی دنبال می شود.

وی با بیان اینکه رویکرد ما در تبلیغات، برگزاری انتخابات پرشور در روز جمعه است و تلاش داریم در فرصت باقیمانده یک انتخابات پرشور و حماسی رقم بخورد افزود: مردم از شرایط گرانی ها و مشکلات اقتصادی گلایه مند و ناراضی هستند و دراین وضعیت آشتی دادن مردم با صندوق های رای کار سختی است اما تلاش داریم تا برای امیدآفرینی در جامعه، حضور مردم در انتخابات پرشور و حماسی باشد.

هیجان دوباره انتخاباتی در خراسان شمالی

پیش بینی حضور حداکثر در انتخابات

مسوول هماهنگی ستاد انتخاباتی جلیلی در خراسان شمالی نیز گفت: دعوت و حضور نمایندگان مجلس در شورای اسلامی، نمایندگان ادوار و چهره های ملی و تاثیرگذر در شهرستان های مختلف استان و سخنران در گردهمایی های مختلف از برنامه های انتخاباتی این ستاد است.

جواد شاهین فر اظهار کرد: انجام مناظره ها و سخنرانی های مختلف در شهرستان های استان در حال برگزاری است و در روزهای آتی پرنشاط تر و پرشورتر دنبال می شود.

وی افزود: مردم استان و کشور با شور سیاسی، پای صندوق های رای حاضر شده و ارزیابی این است که در دور دوم نیز شاهد حضور چشمگیر باشیم.

به گزارش ایرنا، رای گیری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در یکهزار و ۵۸۰ نقطه شهری و روستایی خراسان شمالی برگزار شد که ستاد انتخابات در استان ۶۳۰ هزار نفر واجد شرایط اعلام کرد.

برای انتخاب نهمین رییس جمهور کشور ۹۲۷ شعبه اخذ رای شامل ۴۳۲ شعبه شهری و ۴۹۵ شعبه روستایی در سراسر خراسان شمالی برپا شد که از این تعداد ۶۱۳ شعبه ثابت و مابقی سیار بود.

خراسان شمالی با ۱۰ شهرستان بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد از آن در روستاها سکونت دارند.

هیجان دوباره انتخاباتی در خراسان شمالی

بر اساس اعلام ستاد انتخابات کشور مسعود پزشکیان با ۱۰ میلیون و ۴۱۵ هزار و ۹۹۱ رأی و سعید جلیلی با ۹ میلیون و ۴۷۳ هزار و ۲۹۸ رأی به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری راه یافتند.

با توجه به اینکه هیچ یک از نامزدها در مرحله اول موفق به کسب اکثریت مطلق آرا نشدند، انتخابات به دور دوم رفت.

بر اساس ماده ۶۷ قانون انتخابات ریاست جمهوری، فعالیت انتخاباتی در مرحله دوم از زمان اعلام رسمی نتایج قطعی آرای مرحله اول آغاز شده و تا ۲۴ ساعت قبل از آغاز اخذ رأی مرحله دوم ادامه خواهد یافت.

این مساله در قانون اساسی پیش بینی شده و در اصل ۱۱۷ قانون اساسی آمده است که «رئیس جمهور با اکثریت مطلق آرای شرکت‌کنندگان انتخاب می‌شود، ولی هر گاه در دور نخست هیچ‌یک از نامزدها چنین اکثریتی به دست نیاورد، روز جمعه هفته بعد برای بار دوم رای گرفته می‌شود.» طبق این اصل رئیس جمهور با اکثریت مطلق آرای شرکت‌کنندگان انتخاب می‌شود.

مرحله دوم انتخابات روز جمعه ۱۵ تیر برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha