۲۱ تیر ۱۴۰۳، ۲۲:۵۷
کد خبرنگار: 3153
کد خبر: 85536711
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

هنرهای نمایشی بهترین ابزار برای معرفی مفاخر کشور است

رشت-ایرنا- رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور گفت: باید از ابزارهای جدید در معرفی مفاخر کشور بهره گرفت که یکی از بهترین آنها، استفاده از هنرهای نمایشی است.

به گزارش ایرنا، محمود شالویی شامگاه پنجشنبه در پنجاه و سومین سالروز درگذشت دکتر محمد معین با عنوان جشنواره "ستاره ناهید" که در جوار آرامگاه این مفاخر ادبی ارزشمند کشور در آستانه اشرفیه برگزار شد، اظهار کرد: بهره گیری از هنرهای نمایشی می‌تواند اثر مهم و ماندگاری بر شناساندن جریان ادبی در معرض آسیب‌های جدی و مورد تهاجم واژه‌های بیگانه، داشته باشد.

وی ادامه داد: آثاری که استاد معین از خود برجای گذاشت ماندگار شد، او واژه ها را از تاریکخانه بیرون کشید و با زبانی بسیار ساده و روان در اختیار همگان قرار داد.

شالویی برای ادامه دار بودن این جشنواره قول مساعد داد و افزود: می توان این جشنواره را به جریانی بین المللی و فرصتی برای کشورهای فارسی زبان دنیا تبدیل کرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری گیلان هم با گرامیداشت یاد و خاطره استاد معین گفت: نام دکتر معین با ادبیات فارسی پیوند خورده و به واسطه زحماتی که کشیده شد توانست در آسمان مفاخر ایران بدرخشد.

محمد جلائی اظهار کرد: این استاد برجسته ادبیات ایران با تحمل رنج و مشقات زندگی، در عمر کوتاه خود آثار ارزشمند بسیاری برجای گذاشت.

وی یادآور شد: استاد معین در عمر کوتاه ۵۰ ساله خود به درستی برای خلق آثار ارزشمند استفاده کرد و در کنار هر نقشی که بعنوان پدر، همسر و تربیتی که برعهده داشت توانست آثار فاخری خلق کند.

دبیر جشنواره "ستاره ناهید" هم اظهار کرد: استاد معین نقش اسطوره ای و مهمی در احیا و حفظ زبان ملی و فارسی انجام داد که به عنوان اسطوره می تواند برای همیشه منبع توجه قرار گیرد.

حسین مسافر آستانه ادامه داد: باید آثار استاد معین و همه کسانی که در تاریخ ادبیات کهن و معاصر ایران نقش آفرینی داشتند و امروز کمتر مورد توجه قرار گرفته اند را به روزرسانی و به جامعه هنرمندان معرفی کرد.

وی ادامه داد: آثار ادبی بسیار ارزشمندی که به دلیل تبلیغات گسترده و فراگیر عرصه فضای مجازی مورد غفلت واقع شده‌اند در این جشنواره می تواند در بین نویسندگان معاصر به ویژه در حوزه نمایشنامه نویسی ایجاد انگیزه کند.

مسافر آستانه افزود: با بهره گیری از هنر نمایشنامه نویسی می توان آثار دکتر معین را احیا و توجه هنرمندان عرصه تئاتر را به این موضوع جلب کرد.

وی ادامه داد: اگر امروزه توجهی به موضوعات متعدد ادبی صورت نمی‌گیرد به دلیل عدم گرایش هنرمندان به این سبک است و این جشنواره می تواند این انگیزه ای برای بسیاری از هنرمندان باشد.

دبیر جشنواره "ستاره ناهید" تاکید کرد: زندگی و آثار مفاخر ارزشمند ما در همه عرصه ها می تواند به بازشناسی آثار و شخصیت های مفاخر بزرگ کمک کند و در تربیت نسل کنونی و آینده اثر گذار باشد؛ ضمن اینکه این بازشناسی ضرورتی است که شاید در گذشته کمتر به آن دقت شده است.

مسافر آستانه گفت: این جشنواره در چهار بخش تحقیق و پژوهش بررسی آثار، نمایشنامه نویسی، تئاتر خیابانی و تئاتر صحنه ای برنامه ریزی شده است.

وی تاکید کرد : اگرچه زیرساختهای شهرستان آستانه برای برخی بخش ها مانند تئاتر صحنه ای فراهم نیست اما می توان با بهره گیری از ظرفیت شهرستانهای همجوار به دستاوردهای مطلوبی دست یافت و زمینه را برای برگزاری یک جشنواره ملی و بین المللی فراهم کرد.

عنوان جشنواره"ستاره ناهید" برگرفته از اولین اثر استاد معین است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha