«تکام» شاخص‌ترین طرح تحول روستایی دولت سیزدهم است

تربت‌حیدریه- ایرنا- نماینده قرارگاه جهادی وزارت کشور و مجری طرح "تکام" آن را شاخص‌ترین طرح تحول روستایی دولت سیزدهم عنوان کرد و گفت: ساماندهی و اجرای طرح تکام (توانمندسازی و کارآفرینی مردم پایه) منجر به توسعه اقتصادی روستاها می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حسین مجتبی‌زاده روز شنبه در کارگاه آموزشی دهیاران شهرستان تربت‌حیدریه پیرامون طرح تکام افزود: هدف دولت از اجرای طرح پیشرفت همه جانبه روستا، سکونت پایدار در روستاها و مهاجرت معکوس به روستاها، توانمندسازی روستاییان و بهره گیری از ظرفیت‌های مردمی در روستاها است.

وی بیان کرد: در راستای اجرای بهینه طرح تکام دولت تیمی از مجموعه فرهیختگان و افراد مسلط به کار و با فکر و اندیشه نو را از ۳۱ استان کشور تشکیل داده و از این افراد در راستای پیشبرد اهداف طرح به صورت بهینه استفاده خواهد شد.

نماینده قرارگاه جهادی وزارت کشور تصریح کرد: اکنون کشور به صورت یک "اداره" مدیریت می‌شود و با چنین روشی هرگز نتیجه لازم را کسب نخواهیم کرد، به طوریکه افراد یک سازمان به صورت دستوری فعالیت می‌کنند و حال آنکه طرح تکام به دنبال ایجاد احساس مسوولیت در افراد است.

وی ادامه داد: در وضعیت کنونی دچار انحراف نگرشی شده‌ایم و هر کس برای رفع تکلیف به مقام بالادستی خود مراجعه می‌کند و حال سووال این است "پس شمای مسوول چکاره هستید"؟

مجتبی‌زاده از انحراف نگرشی به عنوان عارضه اداری کنونی کشور یاد کرد و گفت: تکام آمده تا این نگرش‌ها را تغییر دهد و هر کس بگوید من کاره‌ای هستم و لذا اگر مشکلی ببینم، در صدد رفع آن بر خواهم آمد.

وی همچنین اظهار کرد: مفاد و بخشنامه طرح تکام در قالب پنج سند بالادستی و متشکل از ۱۶ نظام پایه در وزارت کشور مصوب و برای اجرا به استان‌های سراسر کشور ابلاغ شده‌ است.

طرح تکام و استقلال اقتصادی روستاها

معاون استاندار و فرماندار ویژه تربت‌حیدریه نیز گفت: امروز دومین جلسه توجیهی دهیاران و شوراها در زمینه تکام برگزار شده تا با اجرای این طرح، زمینه استقلال اقتصادی روستاها فراهم آید.

علی‌اکبر کی‌پور افزود: بنا است با اجرای طرح شاهد تحولات معیشتی در روستاها از طریق تولید ثروت در قالب‌های اقتصادی، صنعتی و بازرگانی باشیم.

وی بیان کرد: همچنین با اجرای طرح تکام شاهد تفویض اختیارات بیشتر به روستاها و نیز ایجاد تحرک و پویایی در بین روستاییان خواهیم شد.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان رضوی نیز اظهار کرد: سند اقتصادی تکام که در قرارگاه جهادی وزارت کشور در حال پیاده سازی است، مبتنی بر ظرفیت‌هایی است که در روستاها شناسایی و با کمک دهیاران اجرا خواهد شد.

حمیدرضا سراجی افزود: از این سند باید به نحو مطلوب برای تقویت جامعه هدف که دهیاران و شوراهای اسلامی است، استفاده کرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری تربت‌حیدریه نیز در حاشیه نشست به خبرنگار ایرنا گفت: تکام یک طرح اقتصادی کارآفرینی مردم پایه و قرار است روستاییان تولیدات خود را با کمک یک نرم‌افزار کاربردی به نام "بارنج" عرضه کنند.

سیدعلی موسوی افزود: بارنج که از تولیدات قرارگاه جهادی وزارت کشور است، به منزله یک فروشگاه اینترنتی و محصولات روستایی را به سرتاسر کشور معرفی می‌کند.

شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت‌حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب‌غربی مشهد قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha