سوزاندن کاه و کلش مزارع، بلای جان جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد

یاسوج - ایرنا - سوزاندن پسماند (کاه و کلش) در مزارع کشاورزی و کشیده شدن آتش به عرصه های طبیعی ،مراتع و جنگل ها از چالش های فصل برداشت محصولات زراعی در کهگیلویه و بویراحمد است که بارها سرمایه های طبیعی کشورمان به ویژه زاگرس زیبا را دود کرده است.

به گزارش ایرنا،آتش زدن پسماند مزارع یکی از خطاهایی است که هر ساله افزون بر نابودی صدها هکتار جنگل ومرتع باعث کم شدن حاصلخیزی خاک و خسارت های جانی ومالی زیادی در کهگیلویه و بویراحمد می شود که در آخرین تجربه تلخ آن صدها هکتار از جنگل های کوه خاییز را در روزهای اخیر تبدیل به خاکستر کرد.

شاید اگر کشاورزی که بقایای کاه و کلش مزرعه خود را آتش می زند تا زمینش را برای کشت بعدی آماده کند بداند که این آتش اول دامن خودش را با تغییرات کمی و کیفی محصول می گیرد یا ممکن است زیباترین جلوه های طبیعی را نابود کند دست به چنین اقدامی نمیزداما نامش را ناآگاهی ، سهل انگاری و یا هر چیز دیگری بگذاریم آتش زدن پسماند مزارع هر ساله باعث وقوع تعداد زیادی آتش سوزی در جنگل ها و مراتع کشور و به ویژه استان کهگیلویه و بویراحمد می شود.

براساس آمار منابع طبیعی کشور، در آتش‌سوزی کوهستان خائیز، ۴۶۰ هکتار از عرصه‌های طبیعی دچار حریق و خسارت های جبران ناپذیر شده است که از این میزان اراضی ۴۵۰ هکتار از عرصه‌های تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست و ۱۰ هکتار از عرصه‌های تحت مدیریت سازمان منابع طبیعی بوده است

طبق این گزارش گونه گیاهی غالب این کوهستان، درخت بلوط است، اما درختانی مثل بادام کوهی، ارژن و گَوَن نیز در این منطقه رشد می‌کنند و در آتش‌سوزی اخیر سوخته است.

براساس آمار موجود ۲۵۰ نیروی ستاد مدیریت بحران و مردمی در مدت زمان پنج روز با استفاده از دستگاه های دمنده،آتش کوب و سایر ملزومات پای کار آمده اند تا در جنگی نابرابر و نفسگیر شعله های سرکش آتش سرخ را مهار کنند.

فاجعه تکراری سوزاندن کاه و کلش مزارع و سرمایه هایی که دود می شود

در حریق اخیر نیز مانند بسیاری از آتش‌سوزی‌های دیگری که در جنگل‌های زاگرس رخ می‌دهد، یک کشاورز بدون رعایت نکات ایمنی و بدون هماهنگی با ماموران منابع طبیعی، اقدام به آتش زدن کاه و کلش (بقایای محصولات کشاورزی پس از برداشت) مزرعه خود کرده و چون نتوانسته است حریق ایجادشده را کنترل کند، آتش به اراضی تحت مدیریت سازمان محیط‌زیست سرایت کرد.

در عملیات اطفای حریق منطقه خائیز، هشت نفر از نیروهای مشارکت کننده در اطفای حریق مصدوم شدند که نشان می‌دهد پیامدهای آتش سوزی کوه خاییز به طبیعت محدود نشده و آسیب های انسانی را به همراه داشته است.

براساس آمار دفتر حفاظت و حمایت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا ۲۲ تیرماه امسال، ۶۹۷ فقره حریق در عرصه‌های طبیعی کشورمان رخ داده که در مجموع ۱۲ هزار و ۹۰۴ هکتار از جنگل‌ها و مراتع کشور را درگیر کرده است که ۵۸۳ فقره آتش‌سوزی با سطح درگیری ۱۲ هزار و ۶۰۰ هکتار صرفا مربوط به منطقه زاگرس بوده است.

عوامل آتش سوزی ها روانه زندان شدند

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه وبویراحمد با اشاره به اینکه انجام اقدام های سهوی و عمدی که منجر به آتش سوزی در عرصه های طبیعی شود جرم است گفت:چندین نفر از عوامل آتش سوزی های اخیر در سطح جنگل ها و مراتع استان روانه زندان شدند.

سرهنگ ابراهیم جانی نسب افزود: این افراد عامل آتش سوزی در جنگل ها و مراتع شهرستان کهگیلویه و چند نقطه دیگر در استان کهگیلویه و بویراحمد بوده اند.

وی بیان کرد: متخلفان دستگیر شده با آتش زدن پسماند مزارع یا اقدام های دیگر باعث روشن شدن شعله های آتش در عرصه های طبیعی یا مزارع استان شده بودند.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه وبویراحمد با اشاره به اینکه متخلفان دستگیر شده به مراجع قضایی معرفی شده اند تصریح کرد: این افراد براساس میزان خسارت ایجاد شده در عرصه های طبیعی به حبس و جریمه های نقدی محکوم می شوند.

وی تاکید کرد: آتش سوزی در عرصه های طبیعی شهرستان کهگیلویه به ۳۰۰ هکتار از عرصه های طبیعی منطقه آب نارون خسارت سطحی وارد کرد.

جانی نسب با بیان اینکه براساس ماده ۴۵ قانون حفاظت و بهره‌ برداری از جنگل ها و مراتع آتش زدن نباتات در مزارع و باغستان داخل یا مجاور جنگل بدون اجازه و نظارت مأموران جنگلبانی ممنوع است تاکید کرد: در صورتی که در نتیجه‌ کوتاهی افراد حریق در جنگل ایجاد شود مرتکب به حبس تأدیبی از ۲ ماه تا یک سال محکوم خواهد شد.

وی ادامه داد همچنین براساس ماده ۴۷ قانون حفاظت و بهره‌ برداری از جنگل ها و مراتع هر فردی در جنگل به صورت عمدی آتش ‌سوزی ایجاد کند به حبس از سه تا ۱۰ سال محکوم خواهد شد.

جانی نسب تصریح کرد:در موقع آتش‌ سوزی در جنگل ها همه نیروهای دولتی شامل لشکری،کشوری و شهرداری ها که در نزدیکی آن محل باشند در مقابل تقاضای‌ مأموران جنگلبانی یا بخشداری موظفند با تمام ظرفیت به اطفای حرق کمک کنند.

وی ابراز کرد:مأموران ‌کشوری و شهرداری که در ایفای این وظیفه کوتاهی کنند بر حسب مورد طبق مقررات مواد ۵۸ و ۵۹ قانون استخدام کشوری مجازات‌ می ‌شوند و در مورد مأمورین لشکری تعقیب و مجازات آنان طبق مقررات و قوانین نظامی خواهد بود.

صاحب نظران منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد تاکید می کنند که وقتی دامدار،شکارچی یا گردشگری که برای پخت غذا آتش روشن کرده آن را به طور کامل خاموش نکند براثر وزش باد و خشکی برگ ها و خرده چوب های کف جنگل، آتش گسترده روشن می شود.

فاجعه تکراری سوزاندن کاه و کلش مزارع و سرمایه هایی که دود می شود

آنان تاکید می کنند که حتی یک بطری شکسته شیشه ای و یا یک بطری آب معدنی با چندین قطره آب موجود در آن می تواند نور خورشید را متمرکز و سبب ایجاد آتش سوزی در عرصه های طبیعی شود.

جانی نسب بیان کرد: آتش زدن پسماند مزارع و سرایت آن به جنگل ها و مراتع از مهمترین دلایل آتش سوزی های امسال در عرصه های طبیعی استان بوده است.

وی از مردم خواست در صورت مشاهده هر گونه تخریب، تصرف و آتش سوزی در عرصه های کهگیلویه وبویراحمد مراتب را به شماره های تماس رایگان ۱۳۹ و ۱۵۰۴ گزارش کنند.

استان کهگیلویه وبویراحمد که با ۸۸۰ هزار هکتار جنگل و ۵۵۰ هزار هکتار مرتع بخش قابل توجهی از مساحت ۶هزار هکتاری زاگرس را در اختیار دارد در میانه های آخرین ماه بهار شاهد سریال آتش سوزی های بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha