فرش‌های دستباف خراسان رضوی شناسنامه‌دار می‌شوند

مشهد-ایرنا- رییس اداره فرش اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: فرآیند شناسنامه‌دار شدن فرش دستباف تولید این استان با استقرار نمایندگی و کارگزار آن آغاز شده است.

شادی قاسمی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: شناسنامه دار کردن فرش‌های دستباف ایرانی طرحی ملی در راستای جلوگیری از تقلب در تولید این نوع فرش و متضرر شدن خریدار است.

وی اظهار کرد: فرش‌های بی گره و ربات بافی که متقلبان آن را به عنوان فرش دستباف عرضه می کنند، از نظر اداره فرش اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی به هیچ وجه هویت فرش دستباف را ندارند.

رییس اداره فرش اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: یکی از دغدغه‌های همیشگی بافندگان استان آن است که دولت مانند فرش ماشینی برای فرش های «بی گره» و فرش های «ربات باف» نیز هویت قائل شود یا از تولید آن جلوگیری کند تا بتوان ارزش واقعی فرش دستباف را برای صادرات تعیین کرد.

وی بیان کرد: در راستای شفاف شدن آمارها و اطلاعات مربوط به مواد اولیه استفاده شده در فرش دستباف نیز از این پس مجتمع ها و کارگاه‌های تولیدی فرش دستباف در خراسان رضوی باید در سامانه جامع تجارت ثبت نام کنند، در این صورت میزان مواد و نخ مورد استفاده در فرش دستباف مشخص می‌شود.

قاسمی گفت: ۸۹ کارگاه تولیدی متمرکز و غیرمتمرکز تولید فرش دستباف در مشهد و سایر شهرستانهای استان با ۶ هزار و ۲۲ بافنده وجود دارد که ظرفیت تولید سالانه ۴۴ هزار مترمربع فرش دستباف دارند.

وی ادامه داد: تعداد بافندگان دارای کارت شناسایی اتحادیه صنفی فرش دستباف خراسان رضوی تا پایان اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳، ۴۶ هزار و ۸۱ نفر و تعداد بافندگان دارای کارت شناسایی تعاونی روستایی نیز تا مدت مزبور ۲۱ هزار و ۷۶۰ نفر است، در این مدت ۱۰۵ میلیارد و ۳۷۰ میلیون ریال نیز تسهیلات بانکی به بافندگان فرش دستباف در استان پرداخت شده است.

به گزارش ایرنا، بافندگان فرش دستباف در استان خراسان رضوی به صورت فصلی و به صورت آزاد فعالیت می کنند، به همین دلیل میزان تولید سالانه فرش تغییر می کند اما سرانه تولید فرش دستباف ۶ مترمربع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha