۲۶ تیر ۱۴۰۳، ۹:۵۲
کد خبرنگار: 1224
کد خبر: 85540217
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

خراسان‌شمالی غرق در ماتم عاشورای حسینی

۲۶ تیر ۱۴۰۳، ۹:۵۲
کد خبر: 85540217
خراسان‌شمالی غرق در ماتم عاشورای حسینی

بجنورد-ایرنا- همزمان با روز دهم محرم، خراسان شمالی غرق در ماتم و اندوه شده و معابر شهری پُر از دسته های زنجیر زنی است که یاد حضرت سیدالشهدا(ع) و یاران با وفایش را گرامی می دارند.

به گزارش ایرنا، از ساعتی قبل عزاداران حسینی با سینه زنی خیابان های شهر را پرکرده اند و در مسیر موکب هایی برای پذیرایی از عزاداران حسینی برپا شده است.

در بجنورد مرکز این استان هیاتها و دسته های عزادار و سوگوار از نواحی شهری و روستایی در صفوفی منظم به سوی مرقد مطهر امامزاده عباس بن موسی بن جعفر (ع) به راه افتاده و در این محل گرد هم خواهند آمد.

عزاداران سیاهپوش توسط خیل عظیمی از خانواده ها و اقشار مردم از زن و مرد و پیر و جوان و کودک همراهی می شدندتا با اجتماع در محل معصوم زاده و گلزار شهدای انقلاب اسلامی بجنورد با اقامه نماز ظهر عاشورا، بار دیگر با شهیدان راه حق و حقیقت تجدید پیمان کنند.

خراسان‌شمالی غرق در ماتم عاشورای حسینی

یا حسین(ع) نماد اوج گیری عزاداری

«یا اباعبدالله حسین» برای مردم جایگاه خاصی دارد چرا که نماد اوج گیری عزاداری است و از سوی دیگر یک ۲ هیات نیستند که امروز اینجا گرد هم می‌آیند امروز همه یک دل می‌شوند تا یا حسین (ع) بگویند.

مردم زودتر از هیات‌ها رسیده‌اند هیات‌هایی که علم‌ها و طوق هایشان را برمی‌دارند با هم یک دسته را تشکیل می‌دهند و در مسیرهای مختلف، سینه گردی را به سبک قدیمی‌ها می‌زنند و سپس در یک دسته واحد بیرون می‌آیند.

خراسان‌شمالی غرق در ماتم عاشورای حسینی

گرد سینه زدن نمادی از وحدت و یکدلی

استاد دانشگاه فقه و معارف اسلامی در خصوص آیین چند صدساله عزاداری در ایام محرم و صفر گفت: گرد سینه زدن‌ها در همه مراسم به خصوص یا حسین(ع) نمادی از وحدت و یکدلی مردم است، مردمی که یک صدا میگویند همه ما برای عزاداری محرم گرد هم آمده‌ایم.

ملیحه وفامنش اظهار کرد: شما نمی‌بینید که کسی اینجا تنهایی عزاداری کند، همه یک صدا می‌شوند، دیگر حرفی از این خیابان و آن خیابان و این کوچه و آن کوچه نیست اینجا همه یک هیات می‌شوند.

استاد دانشگاه فقه و معارف اسلامی با بیان اینکه سینه زنی در واقع همان نمایش یکرنگی است، اضافه کرد: طوق ها و علم‌ها اینجا هر کدام نماد یک هیات است این طوق ها از روز قبل تزیین، سپس قبل از مراسم برداشته می‌شوند و در مقابل دسته قرار می‌گیرند و به نوعی معرف آن هیات است.

خراسان‌شمالی غرق در ماتم عاشورای حسینی

وفامنش تاکید کرد: مردم سال‌ها است که شعار "زیر پرچم حسینی یک خانواده هستیم" را نه تنها باور دارند بلکه به نمایش هم می‌گذارند، این نشان دهنده اوج ارادت و شعور مردم این دیار است.

به گزارش ایرنا، مردم عزادار خراسان شمالی شب گذشته نیز با حضور در تکایا، حسینیه ها، مساجد، امامزادگان آیین های عزاداری برپا کرده و ارادات خود را به وفاداری حضرت ابوالفضل نشان دادند.

خراسان شمالی با بیش از یک میلیون نفر جمعیت در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در مناطق روستایی سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha