از شیرشاه تا نیما و نوشاد؛ میدان‌داری هشت مازندرانی در المپیک پاریس

ساری- ایرنا- حضور هشت ورزشکار مازندرانی از جمله حسن یزدانی ملقب به شیرشاه و همچنین نیما و نوشاد عالیمیان تنیس روی میز بازان ملی پوش در کاروان ۴۰ نفره المپیکی‌های ایران برای رقابت در مهم‌ترین رویداد ورزشی جهان، این استان را باز هم مانند چند دوره اخیر در صدر جدول استان‌های المپیکی ایران قرار داده و اهمیت و حساسیت المپیک را بین مازندرانی‌ها بیشتر از مردم سایر نقاط کشور کرده است.

به گزارش ایرنا، نگاهی به تعداد المپین‌های ایرانی در پاریس نسبت به چهار دوره اخیر نشان می‌دهد که امسال کاروان المپیکی ایران با تعداد ورزشکاران کمتری نسبت به چهار دوره‌ اخیر المپیک راهی این رقابت‌ها می‌شود. کاروان کشورمان در بازی‌های ۲۰۲۰ توکیو ۶۵ ورزشکار، المپیک ۲۰۱۶ ریو ۶۴ ورزشکار، المپیک ۲۰۱۲ لندن ۵۳ ورزشکار و المپیک ۲۰۰۸ پکن ۵۵ ورزشکار داشت که این تعداد برای المپیک پاریس با تمرکز بر کیفی‌سازی کاروان به ۴۰ نفر کاهش یافته است.

اما با وجود کاهش جمعیت کاروان ورزشکاران المپیکی ایران، همچنان مازندرانی‌ها مانند سه دوره اخیر صدرنشین تعداد المپین‌های کاروان کشورمان هستند. هشت نفر از ۴۰ ورزشکاری که در قالب کاروان ایران قرار است طی روزهای آتی در پاریس به میدان بروند ورزشکاران عنوان‌دار مازندرانی هستند که طی سال‌های اخیر عناوین متعددی برای ایران به دست آوردند و امیدهای کسب مدال برای ایران در پاریس هستند.

از کاروان ۵۳ نفره ایران در المپیک ۲۰۱۲ لندن ۱۱ نفر مازندرانی بودند. در المپیک ۲۰۱۶ ریو نیز ۱۳ نفر از ۶۳ ورزشکار ایران اهل مازندران بودند. سهم ورزش مازندران از کاروان ۶۶ نفره المپیک ۲۰۲۰ توکیو نیز ۹ ورزشکار بود. مازنی‌ها در این سه دوره موفق به کسب ۹ مدال رنگارنگ المپیکی شدند و مجموع مدال‌های المپیکی مازندران برای ورزش ایران را به عدد ۱۵ رساندند.

مدال‌های طلای کمیل قاسمی، قاسم رضایی و بهداد سلیمی(۲۰۱۲ لندن)، طلای حسن یزدانی(۲۰۱۶ ریو)، نقره کمیل قاسمی(۲۰۱۶ ریو)، نقره حسن یزدانی(۲۰۲۰ توکیو)، برنز قاسم رضایی(۲۰۱۶ ریو) و برنزهای محمدهای ساروی و امیرحسین زارع(۲۰۲۰ توکیو) در سه دوره اخیر برای ایران کسب شده است.

در آستانه آغاز سی‌وسومین دوره رقابت‌های المپیک نیز ورزش‌دوستان مازندرانی‌ امیدوارند با توجه به سهم بالای این استان در کاروان المپیک، تعداد مدال‌های ورزشکاران این استان در آلبوم افتخارات ورزش ایران افزایش یابد.

هانیه رستمیان در تیراندازی(تپانچه ۲۵ متر)، حسن یزدانی، امیرحسین زارع و رحمان عموزاد در کشتی آزاد، محمدهادی ساروی در کشتی فرنگی، نیما عالمیان و نوشاد عالمیان در تنیس روی میز و محمدنبی رضایی در قایقرانی هشت ورزشکار مازندرانی هستند که در المپیک پاریس به میدان می‌روند.

هانیه رستمیان

از شیرشاه تا نیما و نوشاد؛ میدان‌داری هشت مازندرانی کاروان ایران در المپیک ۲۰۲۴ پاریس

چراغ ایران در المپیک پاریس را بانوی تیرانداز اهل ساری روشن کرد. نخستین سهمیه المپیک ایران برای رقابت‌های پاریس ۲۰۲۴ توسط هانیه رستمیان به دست آمد. ۳۰ مهر ۱۴۰۱ رستمیان در مسابقات تیراندازی جهانی مصر در ماده تپانچه ۲۵ متر زنان رستمیان در رده سوم گروه دوم قرار گرفت و به عنوان نفر پنجم این رقابت‌ها سهمیه المپیک ۲۰۲۴ را کسب کرد.

او که در المپیک ۲۰۲۰ توکیو پرچمدار کاروان ورزشی ایران بود، در مسابقات قهرمانی جهان سال ۲۰۱۹ هند توانست مدال برنز را کسب کند و با به دست آوردن نخستین مدال تاریخ بانوان در بخش تپانچه نام خود را در تاریخ ورزش تیراندازی بانوان ایران ثبت کند.

رستمیان سه مدال برنز قهرمانی جهان در تپانچه بادی ۱۰ متر تیمی، طلای جام جهانی ۲۰۲۲ برزیل در تپانچه بادی ۱۰ متر تیمی، نقره جام جهانی ۲۰۲۳ باکو در تپانچه ۲۵ متر انفرادی و یک طلا، ۲ نقره و ۲ برنز مسابقات قهرمانی آسیا را در ویترین مدال‌هایش آویخته است و در دومین تجربه المپیکی‌اش به دنبال کسب یک مدال المپیکی و تکمیل افتخاراتش است.

بانوی مازندرانی تیم ملی تیراندازی در المپیک ۲۰۲۰ توکیو در رشته تپانچه بادی ۱۰ متر شرکت کرده بود و نتوانست فینالیست شود. رستمیان که در قالب نخستین کاروان اعزامی المپین‌های ایرانی راهی پاریس شده است، اکنون با تکیه بر تجربه چندین دوره مسابقات جهانی و آسیایی و یک دوره المپیک امیدوار به کسب نتیجه‌ای بهتر از المپیک ۲۰۲۰ توکیو است و به ایستادن روی سکوی المپیک پاریس می‌اندیشد.

حسن یزدانی

از شیرشاه تا نیما و نوشاد؛ میدان‌داری هشت مازندرانی کاروان ایران در المپیک ۲۰۲۴ پاریس

بخت نخست کسب مدال برای کاروان المپیک ایران، چهره محبوب و نام‌آشنای جویباری کشتی ایران و جهان است. حسن یزدانی در این المپیک نه فقط برای کسب مدال، بلکه برای ایستادن بر رتبه نخست پرافتخارترین ورزشکار ایران در المپیک به میدان می‌رود.

آزادکار وزن ۸۶ کیلوگرم تیم ملی کشتی آزاد ایران که یک طلا و یک نقره از ۲ المپیک قبلی کسب کرده، در صورت کسب مدال طلا در این رقابت‌ها از رکورد هادی ساعی که ۲ طلا و یک برنز المپیک را کسب کرده عبور می‌کند و به پرافتخارترین ورزشکار ایرانی المپیک تبدیل می‌شود.

یزدانی برای رسیدن به این دوره از رقابت‌های المپیک شرایط متفاوتی را تجربه کرد. مصدومیت او و انجام عمل جراحی کتف سبب شد که حدود ۶ ماه از میادین و اردوها دور بماند و همین نیز گمانه‌زنی‌هایی درباره احتمال شرکت نکردنش در المپیک پاریس را تقویت کرده بود. اما یزدانی دوره نقاهت را به خوبی پشت‌سر گذاشت و خرداد امسال با حضور مقتدرانه‌اش در رقابت‌های رنکینگ اتحادیه جهانی کشتی جام امره پولیاک مجارستان مدال طلای این رقابت‌ها را کسب کرد و برای رقبایش خط و نشان کشید.

مهم‌ترین نکته در مورد حضور حسن یزدانی در المپیک پاریس، غیبت رقیب مشهور او یعنی دیوید تیلور است. تیلور در مرحله نهایی انتخابی تیم ملی کشتی آزاد امریکا مغلوب آزادکار جوانی به نام آرون بروکس شد و احتمالا یزدانی باید با این رقیب ناشناخته در پاریس سرشاخ شود. اتفاقی که با توجه به رنکینگ‌ نداشتن بروکس ممکن است حتی در همان دیدار نخست نیز رقم بخورد.

دارنده سه طلا و سه نقره و یک برنز جهان، سه طلای جام جهانی و یک طلا و یک نقره المپیک تا تبدیل شدن به پرافتخارترین ورزشکار المپیکی ایران فقط به اندازه چهار کشتی فاصله دارد.

امیرحسین زارع

از شیرشاه تا نیما و نوشاد؛ میدان‌داری هشت مازندرانی کاروان ایران در المپیک ۲۰۲۴ پاریس

سنگین‌وزن جوان و کشتی‌بلد اهل آمل در ۲۴ سالگی دومین المپیک خود را تجربه می‌کند و یکی از امیدهای اصلی کسب مدال از پاریس برای ایران است. امیرحسین زارع سه سال پیش در ۲۱ سالگی‌اش نخستین حضورش در المپیک را تجربه کرد و توانست با نمایشی خیره‌کننده و کسب مدال برنز المپیک ۲۰۲۰ توکیو نوید ظهور یک سنگین‌وزن شش‌دانگ در کشتی آزاد ایران را بدهد.

زارع از المپیک توکیو تا المپیک پاریس مسیر درخشش را به بهترین شکل طی کرد. او چند هفته پس از المپیک توکیو در مسابقات قهرمانی جهان ۲۰۲۱ اسلو به ترتیب دزیانیس خرامیانکو، نیک گویازدوفسکی و طاها آکگل را شکست داد و مقتدرانه فینالیست شد. او در فینال به سنگین‌وزن نامدار گرجستانی گنو پتریاشویلی را که در نیمه‌نهایی المپیک به او باخته بود با نتیجه ۹ – ۲ شکست داد و مقتدرانه طلای ۱۲۵ کیلوگرم جهان را کسب کرد.

آزادکار آملی علاوه بر طلای اسلو ۲۰۲۱، برنز بلگراد ۲۰۲۲ و طلای بلگراد ۲۰۲۳ را نیز کسب کرد. او اکنون نزدیک‌ترین آزادکار ۱۲۵ کیلوگرم به مدال طلای المپیک پاریس است.

رحمان عموزاد

از شیرشاه تا نیما و نوشاد؛ میدان‌داری هشت مازندرانی کاروان ایران در المپیک ۲۰۲۴ پاریس

آزادکار ۲۳ ساله جوان خلیل‌شهری را کشتی‌دوستان چند سال است که با کشتی‌های تهاجمی‌اش می‌شناسند. رحمان عموزاد اهل شهر کوچک خلیل‌شهر از توابع شهرستان بهشهر است. مدال طلای مسابقات جهانی ۲۰۲۲ بلگراد، طلای جام جهانی ۲۰۲۲ آیووا سیتی، نقره بازی‌های آسیایی هانگژو و سه طلای قهرمانی آسیا در سال‌های ۲۰۲۲، ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ را در کارنامه دارد.

آزادکار جوان مازندرانی نخستین بار است که در میدان المپیک روی تشک می‌رود. فرصتی که در ۲۳ سالگی نصیبش شده تا نامش را به فهرست مدال‌آوران المپیک اضافه کند. او برای پوشیدن دوبنده تیم ملی در المپیک پاریس، دی ۱۴۰۲ عازم رقابت‌های کشتی آزاد تورنمنت رنکینگ زاگرب شد و توانست با پیروزی مقابل عباس ابراهیم‌زاده در مرحله نیمه‌نهایی و صعود به فینال، دوبنده ۶۵ کیلوگرم تیم ملی را از آن خود کند.

محمدهادی ساروی

از شیرشاه تا نیما و نوشاد؛ میدان‌داری هشت مازندرانی کاروان ایران در المپیک ۲۰۲۴ پاریس

فرنگی‌کار ۲۷ ساله اهل روستای دارکلای آمل یکی از گزینه‌های جدی روی سکو رفتن در المپیک پاریس است. محمدهادی ساروی مهر پارسال و در مسابقات قهرمانی جهان با ایستادن روی سکوی سوم مسابقات سهمیه وزن ۹۷ کیلوگرم کشتی فرنگی در المپیک ۲۰۲۴ را برای ایران کسب کرد. فرنگی‌کار آملی در چرخه انتخابی المپیک نیز موفق شد رقیب هم‌استانی‌اش یعنی مهدی بالی را شکست دهد و مسافر پاریس شود.

او در المپیک ۲۰۲۰ توکیو موفق شد روی سکو بایستد و یک مدال برنز برای کاروان ایران کسب کند تا مدال‌آوری آملی‌ها در وزن ۹۷ کیلوگرم کشتی فرنگی المپیک که از سال ۲۰۱۲ توسط قاسم رضایی آغاز شد، برای سومین دوره پیاپی ادامه پیدا کند.

ساروی پس از کسب برنز المپیک همچنان در شرایط ایده‌آل قهرمانی ماند و توانست چند مدال جهانی و آسیایی دیگر کسب کند. چند هفته پس از المپیک توکیو مدال طلای قهرمانی جهان ۲۰۲۱ اسلو را کسب کرد و در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ نیز توانست ۲ برنز قهرمانی جهان، یک طلای بازی‌های آسیایی و همچنین طلای قهرمانی آسیا را تصاحب کند.

آمادگی ساروی از یک سو و وضعیت رنکینگ کشتی‌گیران ۹۷ کیلوگرم کشتی فرنگی المپیک از سوی دیگر سبب شده که کارشناسان شانس زیادی را برای فینالیست شدن این کشتی‌گیر آملی در نظر بگیرند. چرا که با توجه به حضور محمدهادی ساروی در آخرین مسابقات رنک‌دار اتحادیه جهانی در سال ۲۰۲۴ او احتمالا تا فینال با رقبای اصلی‌اش یعنی گابریل روسیلو کوبایی و آرتور آلکسانیان ارمنستانی روبه‌رو نمی‌شود.

فرنگی‌کار آملی در صورت کسب مدال طلای پاریس خود را به رکورد همشهری هم‌وزنش‌ یعنی قاسم رضایی می‌رساند و برای چهارمین دوره پیاپی یکی از مدال‌های وزن ۹۷ کیلوگرم المپیک را به آمل می‌برد.

نیما عالمیان

از شیرشاه تا نیما و نوشاد؛ میدان‌داری هشت مازندرانی کاروان ایران در المپیک ۲۰۲۴ پاریس

بازیکن ۳۲ ساله تنیس روی میز برای سومین بار حضور در رقابت‌های المپیک را تجربه می‌کند. نیما عالمیان برادر کوچکتر نوشاد عالمیان در همه رده‌های سنی تیم ملی تنیس روی میز حضور داشته و سابقه بازی با لباس باشگاه‌های فرانسوی را نیز دارد.

او یکی از سه تنیس‌باز ایرانی حاضر در المپیک ۲۰۱۶ و تنها نماینده ایران در مسابقات تنیس روی میز المپیک ۲۰۲۰ توکیو بود. در المپیک ۲۰۱۶ ریو ابتدا حریفی از امریکا را شکست داده بود و در دومین رقابت مقابل حریفی از رومانی قرار گرفت که بازی را واگذار کرد و از رقابت‌ها کنار رفت.

نیما در المپیک ۲۰۲۰ توکیو هم خداحافظی زودهنگامی از رقابت‌ها داشت. او در نخستین مسابقه‌اش مقابل پل درینکهال از انگلیس قرار گرفت. تقابلی که به دلیل اعلام چندباره خطای سرویس عالمیان از سوی داور برای عالمیان حاشیه‌ساز شد و به هم خوردن تمرکز او را به همراه داشت. تا جایی که عالمیان در یکی از صحنه‌ها به نشان اعتراض راکت خود را پرت کرد و از داور کارت زرد گرفت. او در نهایت این مسابقه را ۳ – ۱ واگذار کرد و از رقابت‌ها حذف شد.

نیما برای ثبت سومین تجربه المپیکی‌اش و کسب سهمیه در رقابت‌های انتخابی منطقه آسیای میانه قرار گرفت و در فینال مقابل برادرش نوشاد عالمیان پیروز شد تا برای سومین بار راهی المپیک شود. یک ماه پس از او نیز نوشاد با صعود در رنکینگ جهانی سهمیه المپیک را به دست آورد.

نوشاد عالمیان

از شیرشاه تا نیما و نوشاد؛ میدان‌داری هشت مازندرانی کاروان ایران در المپیک ۲۰۲۴ پاریس

مشهورترین بازیکن تنیس روی میز ایران ورزشکار ۳۳ ساله اهل بابل است که سال‌هاست در میادین جهانی حضور می‌یابد و می‌درخشد. نوشاد عالمیان که برای تنیس روی میز ایران بارها در میادین مختلف توانست خوش بدرخشد، امسال با تاریخ‌سازی راهی المپیک شده است.

درخشش خیره‌کننده او در مسابقات گرند اسمش عربستان منجر به صعود ۱۷ پله‌ای او در رنکینگ جهانی تنیس روی میز شد و تنیس‌باز بابلی را در رتبه ۵۱ جدول تنیس‌بازان دنیا قرار داد. فدراسیون بین‌المللی تنیس جواز حضور در المپیک را برای ۱۳ ورزشکار این رشته از طریق رنکینگ جهانی صادر می‌کند که یکی از این ۱۳ بازیکن تنیس روی میز نوشاد عالمیان است.

چپ‌دست تنیس روی میز ایران دومین حضورش در المپیک را قرار است تجربه کند که با توجه به شرایط سنی‌اش ممکن است آخرین فرصت او برای تکمیل افتخارات دوران قهرمانی‌اش باشد. او سال ۲۰۱۲ با قهرمانی در مسابقات آسیای میانه سهمیه حضور در المپیک لندن را کسب کرد و برای نخستین بار در مهم‌ترین آوردگاه ورزشی جهان حضور یافت.

ورزشکار بابلی در آن دوره نخستین برد ایران در المپیک را نیز ثبت کرد. نوشاد توانست با ۲ برد مقابل حریفانی از استرالیا و هنگ‌کنگ به جمع ۳۲ نفر برتر المپیک راه یافت. اما در یک‌شانزدهم نهایی به حریف آلمانی باخت و حذف شد.

نوشاد عناوین متعددی را در میادین معتبر بین‌المللی کسب کرده و موفق شد در بازی‌های آسیایی جاکارتا پس از ۵۲ سال ایران را صاحب مدال انفرادی تنیس روی میز از المپیک آسیایی کرد.

محمدنبی رضایی

از شیرشاه تا نیما و نوشاد؛ میدان‌داری هشت مازندرانی کاروان ایران در المپیک ۲۰۲۴ پاریس

قایقران ۲۵ ساله بابلسری که طی سال‌های اخیر همراه با مربی همشهری‌اش یعنی ایمان پورعزیز در رقابت‌های متعدد آسیایی و جهانی حضور یافت، امسال برای نخستین بار قرار است پارو زدن در مسابقات المپیک را تجربه کند. رضایی اردیبهشت امسال و در آخرین روز از مسابقات قایقرانی آب‌های آرام قهرمانی آسیا و انتخابی المپیک پاریس که به میزبانی ژاپن برگزار شده بود مدال طلا را از آن خود کرد و سهمیه المپیک را کسب کرد.

رضایی سال ۲۰۱۵ با مربیگری ایمان پورعزیز توانست مدال طلای قایقرانی قهرمانی جوانان آسیا را کسب کند. پورعزیز سپس با تیم ملی به عنوان مربی عازم مسابقات جهانی ۲۰۱۷ رومانی شد. در آن مسابقات هم قایقران بابلسری با هدایت و راهنمایی‌های پورعزیز تاریخ‌ساز شد و توانست نخستین مدال جهانی ایران در آب‌های آرام را کسب کند.

رضایی طلای کانو یک نفره هزار متر مردان در مسابقات قهرمانی قایقرانی سرعت آسیا و برنز بازی‌های آسیایی جاکارتا را در کارنامه دارد. او ۱۷ مرداد در مرحله گروهی کانو هزار متر مردان رقابت خود را آغاز می‌کند.

به گزارش ایرنا، علاوه بر این هشت ورزشکار ۶ مربی اهل این استان هم در سه رشته کشتی فرنگی، کشتی آزاد و قایقرانی کاروان ورزش ایران را همراهی می‌کنند. حسن رنگرز سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی، حسین حسین‌زاده و مجید رمضانی(مربیان تیم ملی کشتی فرنگی)، اباذر اسلامی و مهدی تقوی(مربیان تیم ملی کشتی آزاد) و ایمان پورعزیز(مربی تیم ملی قایقرانی) چهره‌های مازندرانی عرصه مربیگری در المپیک ۲۰۲۴ پاریس هستند.

از جامعه داوری ورزش مازندران نیز نیما صادقی داور بین‌المللی کشتی، حمیدرضا هاشمی داور شناخته شده ژیمناستیک و مرضیه خندان داور شاخص رشته تیراندازی سه چهره مازندرانی دعوت شده به المپیک ۲۰۲۴ پاریس هستند.

امید شایگان رئیس هیئت کشتی مازندران نیز به عنوان سرپرست و امین حق‌پناه ماساژور اهل آمل هم در کادر تیم ملی کشتی فرنگی حضور دارند.

رقابت‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس از پنجم مرداد آغاز می‌شود و تا ۲۱ مرداد ادامه دارد که از ایران ۴۰ ورزشکار عازم این رقابت‌ها می‌شوند.

جویبار، آمل، خلیل‌شهر بهشهر، بابلسر، بابل و ساری شهرهای المپیکی مازندران هستند که در این بین آمل و بابل با ۲ ورزشکار سهم المپیکی بیشتری نسبت به چهار شهر دیگر دارند.

سهم ایران از مدال‌های ادوار المپیک ۷۶ مدال شامل ۲۴ طلا، ۲۳ نقره و ۲۹ برنز است که ۱۵ مدال یعنی معادل حدود ۲۰ درصد این مدال‌ها را ورزشکاران مازندرانی کسب کرده‌اند. از ۲۴ طلای المپیکی ایران ۷ طلا را کشتی‌گیران و وزنه‌برداران مازنی‌ برای کشور تصاحب کرده‌اند. ۴ نقره و ۴ برنز هم توسط کشتی‌گیران این استان برای ایران کسب شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha