۱۸ مرداد ۱۴۰۳، ۱۵:۱۶
کد خبرنگار: 1449
کد خبر: 85562227
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۱۶ اثر به بخش رقابتی همایش تئاتر منطقه‌ای عاشورائیان "تاک" راه یافت

همدان- ایرنا- دبیرنخستین همایش تئاتر منطقه‌ای عاشورائیان "تاک" گفت: هیات داوران پس از بررسی و ارزیابی ۲۵ نمایش خیابانی و ۳۴ نمایش صحنه‌ای با اولویت‌های موضوعی همایش و بر اساس انتخاب کیفی آثار، ۱۶ اثر را برای بخش رقابتی این رویداد انتخاب کردند.

«محمد قاسمی» روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: پس از ۲ روز متوالی و در جمع‌بندی نهایی هیات داوران، 16 اثر به بخش رقابتی این همایش راه یافتند که ۹ اثر در بخش صحنه‌ای و هفت اثر در بخش خیابانی است.

وی افزود: در بخش نمایش‌های خیابانی بدون اولویت، نمایش "کبوترهای زخمی" به کارگردانی "حسام شریعتمداری" از شهرستان بروجرد استان لرستان، نمایش "علامت" به کارگردانی "ناصر کریمی‌نیک" از اراک، "نذر مادر" به کارگرانی "مالک آبسالان" از شهرستان دهلران استان ایلام، "هنگامه ای که آسمان شکافت" به کارگردانی "هومن روح‌تافی" و "بهاره کرمی" از کرمانشاه، "عاشورا تا اربعین" به کارگردانی "مسعود کردی" از بروجرد استان لرستان، "خاطرات سیاه" به کارگردانی "رضا باغبان" و "مرضیه ولی‌زاده" از شهرستان ملایر و "تیرک" به کارگرداتی "آرش رضایی" از شهرستان ازناو استان لرستان انتخاب شدند.

دبیر همایش تئاتر منطقه‌ای عاشورائیان "تاک" ادامه داد: در بخش صحنه‌ای نیز بدون اولویت نمایش "یک زندگی بهتر" به کارگردانی "سعید چگینی" از شهرستان قزوین، "سرو، مد" به کارگردانی "آتنا فارسی‌جانی" از شهرستان اراک، "نصرت" به کارگردانی "علی زیستی" از کرمانشاه، "برگشته" به کارگردانی "مهدی عسگری" از ملایر و "پائیز نگفته بود" به کارگردانی "نسیم پاییزی" از شهرستان قزوین موفق به راهیابی در بخش رقابتی این همایش شدند.

قاسمی نمایش "آخرین خرناس خشاب" به کارگردانی "شهرام سلطانی" از اراک، "چند روایت نامتقارن" به کارگردانی "امیرحسین فاطمی" از همدان، "روزهایی که به یادت گذشت" به کارگردانی "محمدمهدی احمدی‌آزرم" از شهرستان بهار استان همدان و "آریگاتو" به کارگردانی "حسین عباسپور" از شهرستان ملایر را از دیگر نمایش‌های راه یافته به بخش رقابتی این رویداد عنوان کرد.

وی در خصوص انتخاب هیات داوران این همایش نیز گفت: با اتمام مهلت ارسال آثار به دبیرخانه این همایش، هیات داوران به منظور بازبینی آثار در بخش‌های مختلف صحنه‌ای و خیابانی همایش تئاتر منطقه‌ای عاشورائیان "تاک" مشخص شدند.

دبیر همایش تئاتر منطقه‌ای عاشورائیان "تاک" بیان کرد: "فرهاد لباسی"، "سعید نوروزی" و "مهدی حبیبی" از کارشناسان مطرح کشوری در عرصه هنر نمایش هستند که برای بازبینی آثار ارسالی به همایش انتخاب شدند.

قاسمی افزود: طبق برنامه‌ زمان‌بندی همایش، هیات داوران تمامی نمایش‌های منتخب خود را با توجه به اولویت‌های درج شده در فراخوان و پس از بررسی بر اساس کیفیت آثار بدون توجه به تعداد نفرات گروه، انتخاب کردند و جمع‌بندی نهایی آثار ۱۸ مردادماه در ساعت چهار بامداد پایان پذیرفت.

وی با بیان اینکه علاوه بر هیات داوران بازبین، "فاطمه لطفی" به عنوان ناظر شهرداری در انتخاب آثار حضور دارشت، ادامه داد: من نیز به عنوان دبیر جشنواره، از لحظه نخست بازبینی‌ها همراه هیات بازبینی بودم تا مشخص شود هر کار تولید شده برای اجرا، مناسب چه سالنی است و به کارهای تولید شده، جنس، شکل و موضوعیت آثار با همایشی که در ملایر اتفاق می‌افتد، اشراف کامل داشته باشیم.

داوران بازبین همایش از بدنه نمایش کشور هستند

دبیر تئاتر منطقه‌ای عاشورائیان "تاک" با بیان اینکه انتخاب داوران بازبین با دقت نظر انجام شد و از طیف‌های مختلف فرهنگی هستند، ادامه داد: "سعید نوروزی" کارشناسی ارشد کارگردانی از استان کرمانشاه است که سال‌ها در بدنه تولید تئاتر کشور فعالیت دارد و بیش از ۲۰ سال در جشنوارهای کشوری آثار تولیدی دارد و جنس ساخت تولید آثار وی را می‌شناسم.

قاسمی بیان کرد: تلاش کردیم کسانی که به عنوان داور و بازبینی انتخاب شوند که خودشان هم تولید کنندگان این عرصه باشند و "سعید نوروزی" جزء بدنه تولیدکننده تئاتر کشور و از برترین‌های هنر تئاتر استان کرمانشاه است.

وی یادآور شد: "مهدی حبیبی" از دیگر داوران بازبین این همایش است که سالها در تئاتر خیابانی افتخارآفرین بوده و در بخش خیابانی یکی از بنام‌های تئاتر کشور و در بدنه تولیدکنندگان و در جریان هزینه‌های تولید است.

مدیرعامل موسسه فرهنگی و هنری باران گفت: تلاش داوران بر این بود آثاری را در این همایش انتخاب کنند که اولویت موضوعی داشته باشد و با دردسرهای تولیدکنندگان برای تولید آثار آشنا بوده و برای انتخاب هر چه بهتر آثار دغدغه‌مند بودند.

۱۶ اثر به بخش رقابتی همایش تئاتر منطقه‌ای عاشورائیان "تاک" راه یافت

قاسمی ادامه داد: "فرهاد لباسی" نیز سومین داور بازبین این همایش بود که با مدرک کارشناس ارشد کارگردانی، سالهاست در استان همدان مشغول فعالیت است و تولیدکننده آثار نمایشی است و به صورت موفق این رشته را دنبال می‌کند و تحصیلات مرتبط هم دارد.

دبیر همایش تئاتر منطقه‌ای عاشورائیان "تاک" اظهار کرد: آثار ارزشمند و باکیفیت در سطح یک جشنواره ملی و بین‌المللی به دبیرخانه ارسال شد و با توجه به اینکه تولیدات ارسالی سه روز پایانی جشنواره را به صورت منطقه‌ای ببینیم، کارها به گونه‌ای انتخاب شد که به دلیل تراکم بالا، کیفیت برگزاری همایش نیز زیر سوال نرود.

قاسمی یادآور شد: در نهایت ۵۹ اثر به دبیرخانه همایش رسید که دور از انتظار ما بود و با توجه به اتمام مهلت ارسال آثار، بسیاری از افراد همچنان متقاضی حضور در جشنواره بودند و تا جایی که امکان داشت، این آثار را در جشنواره شرکت دادیم.

تئاتر عاشورائیان "تاک" از سال آینده ملی می‌شود

وی با بیان اینکه آثار بسیار کیفی به همایش ارسال شد و تولید محتوا و فرم اجرا قابل بررسی است و امیدواریم استقبال خوبی از این آثار در ملایر شود، تاکید کرد: این همایش یکی از معدود همایش‌هایی در سطح کشور است که تعداد کارهایی که حضور دارند، تماما با کیفیت بالا و قابل بررسی هستند.

دبیر همایش تئاتر منطقه‌ای عاشورائیان ادامه داد: خیلی از گروه‌ها آثاری که به جشنواره‌های دیگر که به صورت شتابزده عمل می‌کنند، می‌فرستند و ممکن است کیفیت پایین بیاید، اما این همایش محدودیتی نسبت به تولید در گذشته ندارد و نقطه بررسی خود را بر جایی گذاشته که بیشتر کارها بر اساس کیفیت مطلوب وارد همایش شوند.

قاسمی با تاکید بر اینکه با توجه به آثار کیفی ارسالی، داوران اصلی این جشنواره در شب اختتامیه کارشان سخت خواهد بود، ابراز امیدواری کرد: گروه‌های شایسته جوایز این جشنواره را از آن خود کنند و مشوقی برای گروه‌هایی که جوانتر هستند و سعی می‌کنند آثار کیفی بهتر ارائه دهند، باشند.

وی با بیان اینکه مردم ملایر نباید دیدن این ۱۶ اثر راه یافته به همایش را از دست دهند، گفت: امیدوارم طبق قولی که مجموعه شهرداری و شورای اسلامی شهر ملایر برای ملی شدن این همایش دادند، سال آینده محقق شود و از هم اکنون پیش‌نیازهای سال بعد را بررسی و جشنواره کیفی بهتری را برگزار کنیم و مردم بتوانند از این فضای فرهنگی و تنوع موضوعات بهره ببرند.

به گزارش ایرنا؛ نخستین همایش تئاتر متطقه‌ای عاشورائیان "تاک" از بیستم تا ۳۱ مردادماه، به همت موسسه فرهنگی و هنری باران و با همکاری اداره فرهنگی و اجتماعی شهرداری و شورای اسلامی شهر و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ملایر برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha