۳۱ فروردین ۱۴۰۱، ۱۲:۵۸
کد خبرنگار: 1285
کد خبر: 84726101
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

عزم چهارمحال و بختیاری برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های دانش‌بنیان

۳۱ فروردین ۱۴۰۱، ۱۲:۵۸
کد خبر: 84726101
خاطره حسین‌زاده
عزم چهارمحال و بختیاری برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های دانش‌بنیان

شهرکرد- ایرنا- مسوولان چهارمحال و بختیاری به سبب ظرفیت‌های مناسبی که در حوزه نیروی انسانی تحصیل‌کرده و دانشگاه‌ها در استان وجود دارد، عزم خود را جزم کرده‌اند تا با تقویت ارتباط بین صنعت و کشاورزی با دانشگاه بتوانند از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان برای افزایش تولید و اشتغال بهره گیرند.

به گزارش ایرنا، عبور از اقتصاد وابسته به منابع اولیه و متکی بر فروش مواد خام و کم فراوری شده از مسیر اقتصاد نوآور و تولید دانش‌بنیان میسر است و به ویژه برای اقتصاد کشورمان که الهام بخشی در جهان اسلام و برخورداری از دانش پیشرفته را هدف گرفته است و در شرایطی که تحریم‌های اقتصادی علیه کشورمان شدت یافته است توجه بیشتر به شرکت‌های دانش‌بنیان و کمک به توسعه و ارتقای توانمندی آنها پیش از پیش ضرورت می‌یابد و بی‌شک به سبب همین موضوع بوده که رهبر معظم انقلاب سالجاری را با عنوان سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» نامگذاری کرده است.

در تعریف شرکت‌های دانش‌بنیان آمده است که شرکت‌ها یا مجموعه‌هایی که به منظور هم‌افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش‌بنیان تحقق اهداف علمی و اقتصادی و تجاری‌سازی نتایج تحقیق و توسعه (شامل طراحی و تولید کالا و خدمات) در حوزه فناوری‌های برتر و با ارزش افزوده فراوان به ویژه در تولید نرم‌افزارهای مربوط تشکیل می‌شوند را شرکت‌های دانش‌بنیان می‌گویند.

عزم چهارمحال و بختیاری برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های دانش‌بنیان

به عبارت دیگر شرکت‌های دانش‌بنیان موسسات خصوص یا تعاونی هستند که به منظور افزایش علم و ثروت، توسعه اقتصادی بر پایه دانس و تحقق اهداف علمی و اقتصادی برای گسترش اختراعات، نوآوری‌ها و تجاری‌سازی نتایج تحقیق و توسعه را در حوزه فناوری‌های برتر و با ارزش افزوده فراوان انجام می‌دهند.

چهارمحال و بختیاری نیز در این میان به سبب ظرفیت‌های مناسبی که در حوزه نیروی کار تحصیل کرده و وجود دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی دارد بستر خوبی برای فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم کرده است.

از سوی دیگر تولیدات سنتی دیگر توانایی پاسخگویی به نیازها و ظرفیت‌های این استان را ندارد و از همین رو تغییر نهادهای تولید و حرکت به سمت تولیدات دانش‌بنیان امری ضروری و حیاتی است.

فعالیت ۴۶ شرکت دانش‌بنیان در چهارمحال و بختیاری

عزم چهارمحال و بختیاری برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های دانش‌بنیان

شرکت‌های دانش‌بنیان چهارمحال و بختیاری تاکنون موفق به تولید ۲۷۵ دانش فنی شده‌اند که از این تعداد ۹۷ دانش فنی تجاری‌سازی شده است و طی سالهای اخیر بیش از ۱۰۰ اختراع از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و واحدهای رشد در این استان به ثبت رسیده است.

از مجموع شرکت‌های دانش‌بنیان استان، ۲ شرکت خلاق بوده و ۳۸ شرکت نیز دارای مجوز از معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری است. علاوه‌برآن شرکت‌های دانش‌‎بنیان چهارمحال و بختیاری برای حدود یک هزار نفر در این استان اشتغالزایی کرده است.

به گفته رییس پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری، در استان ۲۱۰ تیم و شرکت مستقر است که از این تعداد ۴۶ شرکت دانش‌بنیان است.

اسماعیل پیرعلی، گردش مالی شرکت‌های دانش‌بنیان استان را ۲۳۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این شرکت‌ها در سال گذشته ۱۳۴ میلیارد تومان محصول فروختند.

وی خاطرنشان کرد: ۳۴ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان استان در حوزه فنی و مهندسی، ۲۴ درصد در حوزه کشاورزی، ۱۷ درصد در حوزه کامپیوتر، ۱۴ درصد در حوزه برق و ۱۱ درصد در حوزه سلامت فعالیت دارند.

رییس پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه این استان از نظر رتبه‌بندی شرکت‌های دانش‌بنیان نسبت به جمعیت و مساحت در وضعیت مطلوبی قرار دارد، تصریح کرد: توسعه کمی و کیفی شرکت‌های دانش‌بنیان از مهمترین برنامه‌های استان در سالجاری است.

پیرعلی، فرهنگسازی را گام نخست فرایند تحقق شعار سال عنوان کرد و افزود: باید برای نیروی انسانی و نخبگان جامعه ارزش قائل شویم و به آنها بهاء دهیم و این موضوع با فرهنگسازی از سوی رسانه‌ها و دستگاه‌های فرهنگی می‌تواند به خوبی محقق شود.

وی با بیان اینکه رسالت شرکت‌های دانش‌بنیان در تحقق شعار سال دوچندان شده است، اظهار داشت: شرکت‌های دانش‌بنیان با بهبود تولید و تکمیل زنجیره ارزش می‌توانند این نقش را به خوبی ایفا کنند.

پیرعلی با بیان اینکه برای توسعه فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان استان به فضا و زیرساخت‌های فیزیکی نیاز است، تصریح کرد: یکی از مهمترین نیازمندی‌های استان برای توسعه کمی و کیفی شرکت‌های دانش‌بنیان نیاز به فضا و تجهیز کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌هاست.

هدف‌گذاری رشد ۵۰ درصدی شرکت‌های دانش‌بنیان استان در سالجاری

عزم چهارمحال و بختیاری برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های دانش‌بنیان

برای تحقق شعار سال مبنی بر تولید دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین، استاندار چهارمحال و بختیاری خواستار افزایش ۵۰ درصدی شرکت‌های دانش‌بنیان در استان شده است و در نشست اخیر شورای اداری استان به مدیران تکلیف کرد تا بسترهای اجرای دقیق قوانین و دستورالعمل‌های مرتبط با فناوری و جهش دانش‌بنیان را در راس برنامه‌های خود قرار دهند.

استاندار چهارمحال و بختیاری توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان را برای این استان بسیار ضروری دانست و گفت: توسعه رشد ۵۰ درصدی شرکت‌های دانش‌بنیان مد نظر استان است.

غلامعلی حیدری همچنین با تاکید بر افزایش ظرفیت دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی استان برای تولید دانش‌بنیان، تقویت ارتباط صنعت، معدن و تجارت و جهادکشاورزی با پارک علم و فناوری را ضروری دانسته است.

استاندار چهارمحال و بختیاری همچنین تصریح کرده است: تقویت و توسعه واحدهای زیرمجموعه شرکت‌های دانش‌بنیان‌ با هدف ارتقای سرمایه‌گذاری و بهره‌وری در این حوزه، برنامه‌ریزی رسانه‌های گروهی در کمک به توسعه فرهنگ زیست‌بوم و تولید محتوا برای معرفی ظرفیت‌های استان و بهره‌مندی از توان شرکت‌های دانش‌بنیان مورد توجه باشد.

حمایت از نخبگان علمی و ماهر

عزم چهارمحال و بختیاری برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های دانش‌بنیان

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری چهارمحال و بختیاری نیز با بیان اینکه تحقق شعار سال در راس برنامه‌های این استان قرار گرفته است، گفت: حمایت از نخبگان علمی و بامهارت استان از جمله این برنامه‌هاست.

محمدکاظم منزوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در ابتدا بهتر است به شعار سال با عنوان وظیفه سال نگاه کنیم تا این موضوع از قالب شعار به برنامه‌های عملیاتی تبدیل شود و بتوانیم در پایان سال عملکرد مناسبی در این خصوص از خود ارائه دهیم.

وی ادامه داد: برهمین اساس وظیفه سال با عنوان «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» در راس برنامه‌های استان قرار گرفته است و برنامه‌هایی که در این همین راستا از سال گذشته در استان آغاز شده بود تداوم پیدا می‌کند.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری چهارمحال و بختیاری، هماهنگی  و حمایت از دستگاه‌های اجرایی در راستای توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان را از مهمترین برنامه‌های استان برشمرد و گفت: نهادهایی همچون دانشگاه، فنی و حرفه‌ای، مرکز تحقیقات کشاورزی، پارک علم و فناوری و سازمان صنعت، معدن و تجارت در خصوص فعالیت‌های دانش‌بنیان نقش مهمی برعهده دارند که وظیفه هماهنگی و اتصال این نهادها بر عهده این معاونت است.

منزوی با بیان اینکه تولید مبتنی بردانش‌بنیان در نهایت باید منجر به ایجاد اشتغال شود، تصریح کرد: در همین راستا از فعالیت‌هایی حمایت می‌شود که بنیان آن برگرفته از دانش باشد و در نهایت به ایجاد شغل منجر شود.

وی خاطرنشان کرد: به طور نمونه دپارتمان جوش در هفشجان از جمله فعالیت‌هایی است که با وجود اینکه که بر پایه مهارت شکل گرفته اما از نگاه ما دانش‌بنیان است و مورد حمایت قرار می‌گیرد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری چهارمحال و بختیاری به دیگر برنامه‌های استان در حوزه دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: ایجاد نخستین پردیس پارک علم و فناوری استان از جمله این برنامه‌هاست و از سوی دیگر مقرر شده تا زمینی از سوی دانشگاه علوم پزشکی به احداث فضایی برای شرکت‌های دانش‌بنیان در استان اختصاص داده شود.

منزوی ادامه داد: همچنین برنامه داریم که نخستین پارک فناوری اطلاعات را برای جمع آوری و ساماندهی نخبگان در حوزه فناوری اطلاعات ایجاد کنیم و کارگروه اقتصاد دیجیتال که دانش‌بنیان است را به زودی تشکیل ‌دهیم.

اما در راستای افزایش تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در استان و بهره‌گیری از این ظرفیت برای تحقق شعار و رونق تولید و اشتغالزایی الزاماتی وجود دارد که فعالان شرکت‌های دانش بنیان استان به برخی از آنها پرداخته‌اند.

ضرورت بازنگری در برخی قوانین

مدیرعامل شرکت آرمان طرح ژرف‌اندیش بر ضرورت افزایش حمایت‌های قانونی از شرکت‌های دانش‌بنیان تاکید کرد و گفت: در سال‌های گذشته حمایت روشن و شفافی از دولت دیده نمی‌شد و حمایت از شرکت‌ها در قالب شعار و حرف بوده است.

کیوان محمدی با بیان اینکه قوانین کنونی در جهت توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان نیست، خاطرنشان کرد: غیر از اینکه برای دریافت مجوز فعالیت تولیدی موانع زیادی فراروی سرمایه‌گذار و شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارد اما برخی قوانین در حوزه بیمه و مالیات نیز دست و پای تولیدکننده را بسته است.

وی که بیش از سه سال است که با تاسیس شرکت دانش‌بنیان تولید پرینترهای سه بعدی را در استان آغاز کرده است بازنگری قوانین موجود در راستای رشد کمی و کیفی شرکت‌های دانش‌بنیان را خواستار شد و گفت: بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا هستند و برای حقوق کارگران و کارمندان خود با توجه به شرایط تورم با مشکل مواجه می‌شوند که می‌طلبد مشوق‌هایی در قانون برای شرکت‌ها دیده شود.

مدیرعامل شرکت آرمان طرح ژرف‌اندیش خاطرنشان کرد: علاوه‌بر خلاهای قانونی، برخی مشکلات بومی و منطقه‌ای نیز فراروی شرکت‌ها قرار دارد و به نحوه مدیریت دستگاه‌های اجرایی بازمی گردد که می‌طلبد مدیران توانمند و کاردانی برای ادارات انتخاب شود تا بتوانند از ظرفیت‌های شرکتهای دانش‌بنیان استفاده کنند.

شرکت‌های دانش‌بنیان نیازمند حمایت‌های مالی

 مدیرعامل شرکت آوند نهال کشت نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان استان در راستای خودکفایی و افزایش تولید داخل اشاره کرد و گفت: برای نمونه محصولاتی که در این شرکت تولید می‌شود از جمله نهال و نشاء گل‌های زینتی در سالهای قبل از کشورهای دیگر وارد می‌شد اما در حال حاضر این شرکت نیاز بازار را پوشش می‌دهد.

مهدی یدالهی در ادامه به مشکلات این شرکت‌ها نیز اشاره کرد و افزود: مهمترین این مشکلات نیاز مالی است چراکه برای توسعه کار خود نیاز به تجهیزات داریم که در این راستا نیازمند حمایت هستیم.

وی بروکراسی اداری را آفت تولید و اشتغال دانست و تصریح کرد: به عنوان نمونه برای اینکه زمین در اختیار ما قرار داده شود سخت‌گیری‌های بسیاری شد.

مدیرعامل شرکت آوند نهال کشت، اعطای تسهیلات را از مهمترین نیازهای این شرکت برشمرد و اظهار داشت: تسهیلات هم برای خرید تجهیزات و هم برای هزینه‌های جاری و سرمایه در گردش ضروری است.

یدالهی مشکلات بیمه‌ای را از دیگر چالش‌های شرکت‌های دانش‌بنیان عنوان کرد و گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان ۳۰ درصد بیمه به تامین اجتماعی پرداخت می‌کنند و این موضوع دغدغه بسیاری را متوجه شرکت ها کرده و نیاز است تا در این خصوص نیز مساعدتی با شرکت‌ها شود.

وی، حضور در بازارهای برون مرزی را نیازمند حمایت دولت دانست و افزود: حضور در بازارهای جهانی و نمایشگاه‌ها هزینه‌بردار است که می‌طلبد در این خصوص نیز حمایت‌هایی برای شرکت‌های دانش‌بنیان درنظر گرفته شود.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری دارای ۱۰ شهرستان با جمعیتی نزدیک به یک میلیون نفر است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha