۲۳ مرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۰۸
کد خبرنگار: 1423
کد خبر: 85198458
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ضرورت راه اندازی ایستگاه هواشناسی سیار در ایلام

۲۳ مرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۰۸
کد خبر: 85198458
ضرورت راه اندازی ایستگاه هواشناسی سیار در ایلام

ایلام - ایرنا - مدیرکل هواشناسی ایلام گفت: رایزنی و مکاتبات جهت راه اندازی ایستگاه هواشناسی سیار در استان برای مواقع بحرانی با سازمان هواشناسی انجام گرفته و اخذ تصویب این طرح در دور دوم سفر ریاست جمهوری در دستور کار است.

سیروس نادری زرنه روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: راه اندازی این ایستگاه هواشناسی سیار بسته به تجهیزات مورد نیازش به ۳۵ تا ۴۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که در صورت تصویب و تامین اعتبار برای سال آینده وارد مدار فعالیت خواهد شد.

وی توضیح داد: تجهیزات و حسگرها برای سنجش پارامترهای مختلف این ایستگاه بر روی یک خودرو کمک دار نصب و در زمان بروز حوادثی چون سیل ، زلزله و توفان به محل حادثه دیده جهت بررسی وضعیت جوی آن منطقه اعزام می شود.

مدیرکل هواشناسی ایلام با بیان اینکه دهلران قطب اصلی کشاورزی در استان محسوب می شود، افزود: ایجاد ایستگاه های باران سنجی در منطقه بَرتَش و کشاورزی با اهداف خاص در دشت عباس دهلران باتوجه به نیاز کشاورزان این مناطق و احداث ایستگاه های باران سنجی شَلَهَ کُش و فاضل آباد به ترتیب در شهرستان های هلیلان و دره شهر از برنامه های عملیاتی اداره کل هواشناسی استان ایلام است.

نادری زرنه یادآور شد: احداث ایستگاه هواشناسی فرودگاهی در کنار برج مراقبت فرودگاه شهدای ایلام یکی از نیازهای ضروری استان محسوب و ایستگاه کنونی فرودگاه باید جابجا شود و همچنین به منظور افزایش سلامت و ایمنی پرواز، دریافت تجهیزات جدید از سازمان هواشناسی درخواست شده است.

وی ادامه داد: استانداردسازی و ارتقاء سرور دریافت داده ها، احیای چاه های اِرت ایستگاه های هواشناسی دره شهر، فرودگاه و جاده ای تونل آزادی انجام گرفت و برای هر چاه اِرت ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار هزینه شد.

ضرورت راه اندازی ایستگاه هواشناسی سیار در ایلام

وی با اشاره به اینکه هم اکنون استان دارای ۱۰ ایستگاه هواشناسی است، اضافه کرد: تامین تجهیزات برای راه اندازی ۲ ایستگاه اقلیم شناسی خودکار در شهرستان های تازه تاسیس هلیلان و چوار انجام گرفته است.

نادری زرنه افزود: در شهرستان هلیلان زمین مناسب برای ایجاد ایستگاه اقلیم شناسی خودکار تامین شده و تا پایان سال جاری وارد شبکه فعالیت می شود ، اما برای تاسیس ایستگاه در شهرستان چوار در زمینه مکان استاندارد و مناسب مشکلاتی وجود دارد که در حال رفع آن هستیم.

وی اظهار کرد: یکی از برنامه های هواشناسی تبدیل ایستگاه های اقلیم شناسی سنتی بلاوه تره و پهله و ایستگاه باران سنجی مورموری به اقلیم شناسی خودکار است که در این تغییرات شاخص ها و پارامتر داده ای شامل دما، سمت و سرعت باد، بارش و رطوبت به صورت آنلاین در این ایستگاه های خودکار ثبت و مخابره می شود.

وی یادآور شد: استان ایلام دارای ۷۵ ایستگاه باران سنجی سنتی است که این ایستگاه ها یا بروزرسانی شده اند یا در حال بروزرسانی ادوات و تجهیزات هستند ، هدف این اداره کل ارتقاء ایستگاه های باران سنجی سنتی به خودکار در فازهای مختلف و در صورت تامین اعتبار است.

نادری زرنه ادامه داد: با خودکار شدن این ایستگاه ها ، داده های جمع آوری شده در هنگام بروز بارش ها در سریع ترین زمان ممکن به مدیران ارشد استان برای اتخاذ تصمیم گیری های لازم ارسال می شود.

وی بر ضرورت تبدیل ایستگاه های سنتی به خودکار تاکید و اظهار کرد: برای هر ایستگاه اقلیم شناسی خودکار بالغ بر ۲۰ میلیارد ریال و هر ایستگاه باران سنجی خودکار ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار نیاز است و برخی از حوضه های آبریز استان نیاز به احداث ایستگاه های باران سنجی دارند یا ایستگاه های موجود در این حوضه ها ارتقا یابند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha