۵ اسفند ۱۴۰۲، ۸:۲۴
کد خبرنگار: 1452
کد خبر: 85395938
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

شگردهای تبلیغاتی نامزدها در همدان، از جشن و عزا تا پخت غذا

همدان- ایرنا- تبلیغات انتخاباتی کاندیداهای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در همدان در کمتر از یک هفته به برگزاری انتخابات داغ و داغ شده، آنها و ستادهایشان از ترفندهای مختلف برای جلب نظر مردم استفاده می کنند، برگزاری میتینگ های تبلیغاتی، حضور در فضای مجازی گرفته تا شرکت در جشن ها و مراسم های عزا تا پخت غذا که البته از نظر قانون خلاف است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، کمتر از یک هفته به برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری زمان باقی مانده است، در این فاصله نامزدها و ستادهای انتخاباتی و هواداران آنها با انرژی تمام و هرآنچه در توان دارند در عرصه تبلیغات ورود پیدا کرده اند، از تبلیغات محیطی و گعده ها، نشست ها و دورهمی های انتخاباتی گرفته تا حضور فعال در فضای مجازی سعی می کنند تا نظر مردم را به خود جلب کنند.

جشن ها و برنامه های اعیاد شعبانیه نیز بهانه خوبی است تا نامزدها و ستادهای انتخاباتی آنها به تبلیغات بپردازند.

۴۲ نفر به ازای هر کسی در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه‌های انتخابیه استان همدان با یکدیگر به رقابت می‌پردازند، کم‌ترین تعداد داوطلب به ازای هر کرسی با ۲۶ نفر مربوط به حوزه "اسدآباد" و بیشترین نیز با ۵۷ نفر مربوط به حوزه‌های انتخابیه "بهار و کبودرآهنگ و "همدان و فامنین" است.

از روزهای گذشته بازار ترفندهای تبلیغات نامزدها رونق گرفته و تقارن آن با اعیاد شعبانیه فرصتی را فراهم کرده تا با حضور در مراسم‌ها و جشن‌ها، مردم را با خود همسو کنند.

هم اکنون حضور در این جشن‌ها به اوج خود رسیده و تمامی حسینه‌ها، مساجد و حتی موکب‌های ایجاد شده نیز در محاصره نامزدها و طرفدارانشان قرار دارند.

بازا داغ تبلیغات نامزدها در فضای مجازی

از سوی دیگر فضای مجازی به عنوان یکی از مهم‌ترین روش‌های تبلیغاتی نامزدها نیز هدفگذاری شده به طوریکه همه روزه بر کانال‌ها و گروهای جدید با عنوان‌های مختلف و مرتبط با نامزدها ایجاد می‌شود.

گروه‌ها و کانال‌هایی که هر یک تصویر نامزد مورد حمایتی خود را درج کرده و برخی نیز در راستای سودآوری و کسب درآمد از تبلیغات انتخاباتی فعالیت می‌کنند.

شنیده‌ها حاکیست برخی کانال‌های خبری و تبلیغاتی که از مخاطبان پرشمار برخوردار هستند، در ازای تبلیغ کاندیداها، مبالغ هنگفت را مطالبه کرده‌اند.

حضور برخی نامزدها در مراسم‌های ترحیم نیز از دیگر ترفندهای تبلیغاتی طی روزهای گذشته بوده و عده‌ای نیز روی به محله محوری با اتکا به نفوذ بزرگان و ریش سفیدها می‌کنند.

شگردهای تبلیغاتی نامزدها در همدان، از جشن و عزا تا پخت غذا

حضور پررنگ کاندیداها در روستاها

فعالیت انتخاباتی نامزدها فقط مختص شهرها نیست بلکه روستاهای پرجمعیت نیز در برنامه بازدیدهای میدانی کاندیداها قرار دارد که البته بیشتر به صورت طایفه‌ای انجام می‌شود.

برخی کاندیداها نیز دست به دامان اصناف، اتحادیه‌ها و تعاونی‌های روستایی شده‌اند تا بلکه بتوانند از طریقی به مردم برسند و رای مورد نیاز خود را جمع آوری کنند.

حضور چهره‌های شاخص ورزشی در ستادهای انتخاباتی نامزدها نیز به اوج خود رسیده و باشگاه داران بدنسازی نیز مشارکت پر رنگ در این حوزه دارند.

برخی نامزدها که به زبان‌های محلی همچون ترکی، کردی، لری و لک مسلط نیستند نیز توسط افراد صاحب نفوذ به ویژه مداحان در روستاها حاضر می‌شوند.

مداحان از مهم‌ترین ارکان تبلیغاتی نامزدها در این روزهای اعیاد شعبانیه به شمار می‌روند و در مساجد و حسینیه‌ها شاهد هستیم که بارها نام کاندیدای مدنظر خود را همراه با شعار و برنامه‌های او به زبان می‌آورند.

برخی نیز به عنوان مسئول ستاد نامزدها معرفی شده اند و هستند عده ای که فارغ از این انتصاب های سیاسی، در بین مردم حضور یافته و آنها را تشویق به مشارکت حداکثری در انتخابات یازدهم اسفند می کنند.

سفره‌های شام و ناهار در بین طایفه‌های همدانی و به نام کاندیداها نیز فراوان به چشم می‌خورد به ویژه نقاط حاشیه شهر و محروم که بیشترین جمعیت را برخوردار هستند.

شگردهای تبلیغاتی نامزدها در همدان، از جشن و عزا تا پخت غذا

با وجود اینکه کارناول تبلیغاتی برای نامزدها ممنوع است اما برخی جوانان به صورت خودجوش و البته برنامه ریزی‌های هماهنگ در سطح شهر به بهانه جشن اعیاد شعبانیه به دور دورهای انتخاباتی می‌پردازند.

اوج حضور کاندیداها در میادین ورزشی نیز تا جایی پیش رفت که مدیرکل ورزش و جوانان همدان برای جلوگیری از هرگونه شائبه تبلیغاتی در حوزه ورزش، دستور لغو مسابقات مهم همچون فوتبال را داد.

پخش موسیقی، شگرد ستادهای انتخاباتی برای جلب توجه مردم

پخش آهنگ‌های حماسی در مقابل ستادهای انتخاباتی نیز از دیگر برنامه‌های تبلیغاتی کاندیداها برای جلب نگاه مردم است ضمن اینکه توزیع تقویم سال جدید، پوسترتقویم‌ها به تصاویر کاندیداها، خودکار و سایر اقلام را نیز شاهد هستیم.

این روزها تنش‌ها میان طرفداران نامزدها به ویژه در شبکه‌های مجازی نیز به اوج خود رسیده و در گروه‌هایی که امکان نشر مطالب است، به جنگ رسانه‌ای تبدیل شده و جای نظارت بیشتر در این خصوص احساس می شود.

امروز فراخوان گسترده از حضور پرشمار طرفداران کاندیداها در نماز جمعه و پخش تراکت و پوسترهای تبلیغاتی در این مکان نیز طی ساعات گذشته در فضای مجازی به چشم خورد.

به گزارش ایرنا، دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان جمعه یازدهم اسفند ماه جاری در سراسر کشور برگزار می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha