تبادل تکنولوژی از مهمترین سیاست‌های وزارت علوم در حوزه بین‌الملل است

رشت - ایرنا - قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور بین‌الملل با تشریح سیاست‌های بین اللمل این وزارتخانه گفت: تبادل تکنولوژی از سیاست‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در امور بین الملل است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر وحید حدادی اصل روز چهارشنبه در نشست دبیرخانه ایرانی اتحادیه دانشگاه های دولتی و مراکز تحقیقاتی کشورهای حاشیه دریای خزر در دانشگاه گیلان اظهار کرد: با گذشت بیش از ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی با نگاهی به کشورهای اطراف درمی‌یابیم که ارتباط تکنولوژی خوبی نداشتیم از این‌رو ارتباط در این حوزه باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم با بیان اینکه در انتقال تکنولوژی به نقطه بلوغ رسیده‌ایم، اضافه کرد: در این حوزه به بسیاری از مباحث دست یافته‌ایم از جمله آنکه کشورهای اطراف ما نیازمندی هایی دارند که امکان ورود به آنها را داریم.

وی با اشاره به تلاش ها و فعالیت اعضای هیات علمی در بخش‌های مختلف علمی و تکنولوژی خاطر نشان کرد: با زحمات اعضای هیات علمی در دانشگاه ها در بخش هایی از جمله نانوتکنولوژی به نتایج خوبی دست یافته ایم.

حدادی اصل؛ تبادل استاد و دانشجو را از جمله سیاست های وزارت علوم در امور بین الملل عنوان کرد و افزود: در جذب دانشجو با کشورهایی از جمله عراق، افغانستان، سوریه و لبنان ارتباط خوبی داریم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به معضل آب در کشور و اینکه بسیاری از شهرها در این زمینه دچار مشکل هستند، بیان داشت: سعی می کنیم برای رفع این مشکل به دانشگاه‌های فعال بودجه ای اختصاص دهیم.

قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور بین‌الملل با بیان اینکه دانشگاه‌های کشور در ارتباطات خود با کشورهای دیگر به ویژه حاشیه دریای خزر می توانند در حوزه مشکل آب ورود کنند، افزود: ما نیز در وزارت علوم می توانیم از دولت بودجه‌ای را دریافت کرده و کمک هایی داشته باشیم.

وی با تشریح پیشرفت‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: در اوایل انقلاب اساتید خارجی برای تدریس دانشجویان در دانشگاه ها فعال بودند اما اکنون دانشگاه ها در این حوزه خودکفا هستند.

دانشگاه گیلان در جمع ۱۰ دانشگاه برتر جامع کشور

رئیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام lSC نیز در این نشست با بیان اینکه دانشگاه گیلان از جایگاه خوب علمی برخوردار است، گفت: دانشگاه گیلان در جمع ۱۰ دانشگاه برتر جامع کشور قرار دارد.

دکتر سیداحمد فاضل‌زاده حقیقی با تشریح تاریخچه موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام lSC اظهار کرد: این موسسه در چهارمین نشست آموزش عالی و تحقیقات علمی کشورهای اسلامی در اکتبر ۲۰۰۸ در باکو پایتخت آذربایجان به تایید رسید و بر این اساس دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی کشورهای اسلامی موظف به همکاری با این پایگاه هستند.

وی بیان کرد: در سال ۸۷ شورای گسترش آموزش عالی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایجاد این پایگاه به صورت یک موسسه پژوهشی مستقل، اساسنامه و تشکیلات سازمانی آن را تصویب کرد که هم اکنون تمام کشورهای اسلامی در پنج منطقه مختلف از جمله جنوب شرقی آسیا، کشورهای عربی، اسلامی غیرعربی قاره آفریقا، آسیای مرکزی و منطقه قفقاز و سایر کشورهای اسلامی در منطقه خاورمیانه، اروپا و آمریکای جنوبی امکان بهره برداری از خدمات lSC را دارند.

فاضل‌زاده حقیقی افزود: موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام از طریق تحلیل استنادی و سنجش عملکرد پژوهشی، مولفه هایی مانند دانشگاه ها، سازمان ها و نهادهای تحقیقاتی، دانشمندان و پژوهشگران، مجلات علمی و رشته های موضوعی را در جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورهای اسلامی ارزیابی و رتبه بندی می کند.

نشست دبیرخانه ایرانی اتحادیه دانشگاه های دولتی و مراکز تحقیقاتی کشورهای حاشیه دریای خزر با حضور مسئولان کشوری و مدیران دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی ایرانی عضو اتحادیه به میزبانی دانشگاه گیلان در رشت برگزار شد.

در این نشست، ضمن به اشتراک گذاری فعالیت‌های یک سال اخیر اعضاء بویژه کمیسیون‌های دانشجویی و آموزشی، در خصوص اقدامات پیش‌روی اتحادیه برای همگرایی بیشتر نیز هم‌اندیشی شد.

دانشگاه گیلان به‌عنوان دبیرخانه دائمی اتحادیه، مسئولیت پی‌گیری مصوبات مجمع عمومی سالانه و هماهنگی بین اعضا را بر عهده دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha