۲۰ اسفند ۱۴۰۲، ۱۷:۲۳
کد خبر: 85414298
T T
۵ نفر

برچسب‌ها

نسخه‌ای برای رفع تشنگی فارس؛حفر ۲۲ حلقه چاه در هشت شهر

شیراز-ایرنا-تنش آبی در استان فارس سالهاست که مردم این استان را با مشکلات بسیاری مواجه کرده که برای حل این مشکل مدیرعامل آب و فاضلاب فارس اخیراً اعلام کرده که در هشت شهر استان، ۲۲ حلقه چاه برای رفع ۵۳۰ لیتر برثانیه کمبود آب حفر شده یا در حال حفر است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، خرداد ماه سال جاری(۱۴۰۲) مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب فارس اعلام کرد که حدود ۲۰ شهر و ۴۰۰روستای فارس در آستانه تنش آبی هستند.

تدابیر رفع تنش آبی؛ از مصوبات سفر اول رییس جمهور تا افتتاح پروژه‌های آبرسانی در سفر دوم

این در حالی بود که به گفته متولیان حوزه آب تعداد ۲هزار و ۴۰۰ روستای بالای ۲۰ خانوار به صورت مستقیم تحت پوشش شرکت آبفا هستند و این استان تا خردادماه از هزار و ۲۸۰ حلقه چاه بهره می‌برد که ۵۱۰ حلقه در شهرها و ۷۷۰ حلقه از این چاه‌ها در روستاها حفر شده بود.

اهمیت حل معضل بحران آب در استان فارس تا بدانجاست که در نخستین سفر استانی رئیس جمهور به فارس در مهرماه ۱۴۰۰ نیز مسئله آب به عنوان یکی از مهمترین مسائل مردم این استان شناسایی و مقرر شد تا با برنامه‌ریزی دقیق به وسیله آغاز یا تکمیل پروژه‌های آبرسانی زمینه حل پایدار مشکل آب آشامیدنی در مناطق مختلف به ویژه روستاهای فارس مهیا شود.

پس از سفر رئیس جمهور، فرآیند طراحی و تکمیل پروژه‌های آبرسانی در دستور کار قرار گرفت و این پروژه‌ها با سرعت بسیاری پیش رفت به گونه‌ای که استاندار فارس اخیرا در حاشیه جلسه شورای اداری استان اعلام کرد که در ابتدای دولت سیزدهم نزدیک به یک هزار روستای استان دچار بحران یا تنش‌آبی بودند که از سال گذشته با تدبیر و فعالیت‌های بسیج سازندگی، آب و فاضلاب استان و آبفای شیراز عملیات آبرسانی به ۳۷۰ روستا آغاز شده که این پروژه‌ بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

در تیرماه سال جاری نیز وزیر نیرو در بازدید از طرح‌های تأمین آب شرق فارس نوید برطرف شدن تنش آبی در شهرهای داراب، فسا، زرین‌دشت و استهبان را داد و گفت: این شهرها به علت بروز اختلال در سامانه انتقال آب از سد رودبال دارای مشکلاتی شده‌اند که تنش آبی این مناطق به زودی برطرف خواهد شد.

پس از آن در روز یکشنبه هشتم مردادماه ۱۴۰۲مدیرعامل آبفا اعلام کرد طرح‌های آب و فاضلاب مصوب سفر اول رییس‌جمهور به استان بطور کامل اجرا شده است.

در سفر دوم رییس جمهور به استان فارس هم که در ۲۰ مهرماه ۱۴۰۲ انجام شد هشت طرح آب و فاضلاب با اعتباری بالغ بر ۱۳ هزار و ۶۴۰ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید که بهره‌برداری از پروژه خط دوم انتقال آب شرب از سد درودزن به شهر شیراز از جمله این طرح‌ها بود.

در این مراسم همچنین فاز اول طرح فاضلاب شهره آباده به ارزش۱۰ هزار میلیارد ریال، طرح فاضلاب روستای شهر میان اقلید به ارزش ۱۰۷۰ میلیارد ریال، طرح فاضلاب روستای شهید آباد شهرستان خرمبید به ارزش ۶۹۰ میلیارد ریال، فاز اول طرح آبرسانی به شهر داراب به ارزش ۶۰۰ میلیارد ریال، فاز اول طرح آبرسانی به مجموعه روستایی بالاده شهرستان کازرون به ارزش ۵۰۰میلیارد ریال، فاز اول طرح آبرسانی به روستاهای تخته سنگ و بانش شهرستان بیضا به ارزش ۳۳۰میلیارد ریال، فاز اول طرح آبرسانی به شهر حاجی آباد شهرستان زرین دشت به ارزش ۲۵۰میلیارد ریال، فاز اول طرح آبرسانی به شهر فسا به ارزش ۲۰۰ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید.

با بهره‌برداری از این طرح‌ها جمعیتی بالغ بر ۳۰۱ هزار نفر در پنج شهر و ۳۴ روستا در هشت شهرستان استان فارس از مزایای آن منتفع شدند.

جزئیات حفر ۲۲حلقه چاه در هشت شهر استان

اقدامات برای حل مشکل تنش آبی در استان فارس همچنان ادامه یافت تا اینکه مدیرعامل آب و فاضلاب فارس اخیراً اعلام کرده که در هشت شهر استان، برای رفع ۵۳۰ لیتر برثانیه کمبود آب ،۲۲ حلقه چاه ر شهرهای داراب، فسا، مرودشت، کازرون، گله دار، فیروزآباد، کوار و قطرویه،حفر شده یا در حال حفر است.

علی‌جان صادق‌پور در این باره افزود: کمیته بحران شرکت آبفا استان فارس پس از مطالعات دقیق و کارشناسی، شهرها و روستاهای استان را نیاز سنجی و طرح های راهگشای آبرسانی را در دستور کار خود قرار داده است.

مدیر عامل شرکت آبفا فارس اضافه کرد: در شهر فسا ۱۴۰ لیتر بر ثانیه کمبود آب داریم که طبق برنامه‌های طراحی شده، ۴۰ لیتر از این حجم از طریق طرح‌های مدیریت مصرف نظیر اصلاح شبکه و خطوط انتقال، کشف و قطع انشعاب‌های غیر مجاز، طرح‌های کاهش مصرف و همچنین اقدامات فرهنگی در سطح جامعه جبران خواهد شد؛ ۱۰۰ لیتربر ثانیه از این کمبود نیز از طریق حفر چهار حلقه چاه تأمین می‌شود که یک حلقه از آن با ۱۵ لیتر بر ثانیه آبدهی، حفر، تجهیز و به بهره‌برداری رسیده است.

صادق‌پور افزود: در شهر داراب هم به منظور جبران ۵۰لیتر بر ثانیه کمبود آب، چهار حلقه چاه حفر شده که در مرحله تجهیز است؛ ۱۰ لیتر از این کمبود نیز از طریق طرح‌های مدیریت مصرف جبران خواهد شد.

به گفته مدیر عامل آبفا فارس در شهر مرودشت ۱۰۰ لیتر بر ثانیه کمبود آب وجود دارد که حفر ۲ حلقه چاه و ارتقاء ایستگاه پمپاژ تصفیه‌خانه آب کوه سبز در برنامه آتی شرکت آبفا فارس قرار دارد.

وی در خصوص رفع تنش آبی در شهر کازرون هم گفت: در شهر کازرون ۸۰ لیتر بر ثانیه کمبود آب داریم که به منظور رفع آن، حفر چهار حلقه چاه در دستورکار قرار گرفت؛ به همین منظور یک حلقه چاه حفر، تجهیز و به بهره‌برداری رسیده، یک حلقه چاه حفر و در مرحله تجهیز است و عملیات حفر ۲ حلقه چاه دیگر نیز در حال اجراست.

مدیر عامل شرکت آبفا فارس در خصوص طرح‌های پیشگیری از تنش آبی در شهرهای گله‌دار، فیروزآباد، قطرویه و کوار نیز گفت: در این شهرها حفر هشت حلقه چاه در دستور کار بود که ۶ حلقه از این چاه‌ها حفر و ۲ حلقه به طور کامل تجهیز شده؛ عملیات حفر ما بقی چاه‌ها نیز در دست اجراست.

وی در خصوص اصلاح خط انتقال هزار میلیمتری آب لارستان نیز گفت: عملیات اصلاح و ارتقاء ایمنی ۲ کیلومتر از این خط انتقال که آب شرب شهرها و تعدادی از روستاهای جنوب فارس را تأمین می‌کند و مکررا در منطقه سیف آباد شهرستان خنج که دچار پدیده گالی می‌شد، با استفاده از لوله‌های مقاوم و ضد زلزله هزار میلیمتری چدن داکتیل انجام شده که در فرصت مناسب جایگزین بخشی از خط انتقال قدیمی خواهد شد.

رئیس کمیته بحران شرکت آبفا فارس، انجام به موقع طرح‌های آبرسانی را منوط به تأمین به بهنگام اعتبارات مورد نیاز دانست و خواستار مساعدت ویژه مسئولین به منظور تأمین اعتبار و اجرای به موقع طرح‌های مورد نظر شد.

این اقدامات در حالی در استان فارس انجام شده که برخی از صاحب‌نظران نیز معتقدند در شرایط بحران کم‌آبی، افزون براینکه مسئولان و متولیان آب باید با اجرای طرح‌های مختلف مشکلات مردم را کاهش دهند، سایر بخش‌های مصرف کننده آب هم بایستی به فرهنگ‌سازی در زمینه مصرف بهینه از این مایه حیات بپردازند و خود را برای رویارویی با بحران کم‌آبی آماده کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha