رأی ۲ میلیون مازندرانی‌ در هفتمین انتخابات ریاست جمهوری +فیلم

ساری- ایرنا- دوم خرداد ۱۳۷۶ در هفتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری مردم مازندران که بالغ بر نیمی از آن‌ها به دنبال پیروزی نامزد هم‌استانی خود بودند، با مشارکت ۸۰ درصدی‌شان رکورد مشارکت انتخاباتی این استان را نسبت به ۶ دوره قبلی ارتقاء دادند و برای نخستین بار تعداد رأی‌های مازندرانی‌ها برای انتخاب رئیس‌جمهور را به بیش از ۲ میلیون رساندند.

به گزارش ایرنا، سال ۱۳۷۵ با ورود عمر دولت ششم به سال پایانی، تحرکات انتخاباتی در کشور آغاز شد. جریان‌های سیاسی برای رسیدن به گزینه‌هایی که بتوانند به عنوان نامزد مورد حمایت‌شان در هفتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری معرفی کنند فعالیت و رایزنی‌های خود را آغاز کرده بودند.

۲۳ دی ۱۳۷۵ مجمع روحانیون مبارز، حجت‌الاسلام سید محمد خاتمی که هم در زمان ریاست جمهوری آیت‌الله خامنه‌ای و هم در دوره نخست ریاست جمهوری حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود، را به عنوان نامزد مورد حمایت خود انتخاب کرد و ۱۳ بهمن هم با اعلام رسمی، این تصمیم قطعی شد.

گزینه دیگری که از همان زمان زمزمه‌های حضورش در انتخابات ریاست جمهوری به گوش می‌رسید و شانس بالایی هم برای پیروزی او در نظر می‌گرفتند، یک چهره مازندرانی دیگر بود؛ علی‌اکبر ناطق ‌نوری.

رأی ۲ میلیون مازندرانی‌ در هفتمین انتخابات ریاست جمهوری +فیلم

گمانه‌زنی‌ها تا زمان نام‌نویسی نامزدها که از چهارم اردیبهشت ۱۳۷۶ آغاز شده بود ادامه یافت و تنور انتخابات با نام‌نویسی چهره‌های شاخصی همچون علی‌اکبر ناطق نوری، عزت‌الله سحابی، ابراهیم یزدی و علی‌اکبر معین‌فر گرم‌تر شد.

نرخ مشارکت انتخاباتی مازندرانی‌ها در این دوره حدود ۱.۵ درصد بیشتر از نرخ کشوری بود.

تا پایان مهلت نام‌نویسی برای شرکت در انتخابات تعداد نامزدها به ۲۳۸ نفر رسید. اما شورای نگهبان در نهایت صلاحیت چهار نفر را مورد تایید اعلام کرد؛ محمد محمدی ری‌شهری، سید محمد خاتمی، سیدرضا زواره‌ای و علی‌اکبر ناطق نوری. با اعلام این فهرست پیش‌بینی‌ها مبنی بر پیروزی ناطق نوری در آن انتخابات پررنگ‌تر شد.

ناطق‌ نوری آن زمان ریاست مجلس شورای اسلامی را بر عهده داشت و با توجه به شهرت سیاسی‌اش و حمایت بسیاری از سیاسیون در فضای کلی جامعه به عنوان نامزد از پیش پیروز انتخابات از او یاد می‌شد.

رأی ۲ میلیون مازندرانی‌ در هفتمین انتخابات ریاست جمهوری +فیلم

مازندرانی‌ها که در ششمین دوره انتخابات ریاست جمهوری احمد توکلی را از استان خود در رقابت انتخاباتی داشتند و رأی قابل توجه بیش از چهار میلیونی او را دیده بودند، در این دوره بر اساس پیش‌بینی‌های اولیه ناطق‌ نوری را تا حد زیادی برنده انتخابات می‌دیدند. حتی فضای سیاسی و انتخاباتی استان نیز بیشتر به سود ناطق نوری بود.

اما هرچه به روزهای پایانی اردیبهشت و زمان برگزاری انتخابات نزدیک‌تر می‌شدند، شور و هیجان اردوگاه هواداران خاتمی بیشتر و رقابت سخت‌تر می‌شد.

روزهای پایانی تبلیغات که رسید بر خلاف پیش‌بینی‌های اولیه حمایت از خاتمی در فضای جامعه به طور کامل غالب شد. با این حال در مازندران هیجان اردوگاه هواداران ۲ نامزد به شکلی برابر تا روز انتخابات ادامه داشت.

رأی ۲ میلیون مازندرانی‌ در هفتمین انتخابات ریاست جمهوری +فیلم

۲ خرداد ۱۳۷۶ انتخابات برگزار شد و ۲۹ میلیون و ۷۶ هزار و ۷۰ نفر پای صندوق‌های رأی رفتند.

شور و هیجان انتخاباتی ایجاد شده در جامعه، مشارکت انتخاباتی فراتر از پیش‌بینی‌ها را رقم زده بود و مشاهدات نیز این‌طور بیان می‌کرد که دومین مازندرانیِ حاضر در رقابت انتخاباتی ریاست جمهوری فاصله زیادی با رقیب خود دارد.

حوالی ظهر سوم خرداد و پیش از آن‌که نتیجه رسمی اعلام شود، علی‌اکبر ناطق‌نوری با صدور پیامی پیروزی سید محمد خاتمی را تبریک گفت و بعدازظهر همان روز نیز نتیجه نهایی اعلام شد.

بنا بر اعلام وزارت کشور، سید محمد خاتمی با بیش از ۲۰ میلیون رأی پنجمین رئیس‌جمهور ایران و رئیس دولت هفتم شد. دولتی که دولت اصلاحات نام گرفت.

رأی ۲ میلیون مازندرانی‌ در هفتمین انتخابات ریاست جمهوری +فیلم

نرخ مشارکت انتخاباتی کشور در این دوره بر خلاف پیش‌بینی‌ها از هر ۶ دوره نخست بیشتر بود و تعداد رأی‌دهندگان نسبت به ششمین دوره انتخابات ریاست جمهوری حدود ۱۲ میلیون نفر افزایش یافت.

ایرانی‌ها در این انتخابات مشارکت انتخاباتی ۷۹.۹۲ درصدی را ثبت کردند. نرخ مشارکت مازندرانی‌ها حدود ۱.۵ درصد بیشتر از نرخ کشوری بود.

۶.۹ درصد کل آراءِ کشور در هفتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در مازندران به صندوق انداخته شد.

مازندرانِ آن زمان ۲ میلیون و ۵۱۶ هزار و ۹۶۶ نفر جمعیت واجد شرایط شرکت در انتخابات داشت که از این تعداد ۲ میلیون و ۱۹ هزار و ۸۹۰ نفر پای صندوق‌های رأی رفتند و مشارکت انتخاباتی ۸۰.۲۵ درصدی را ثبت کردند. یعنی ۶.۹ درصد کل آراءِ کشور در هفتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در مازندران به صندوق انداخته شد.

در مازندران همان‌طور که انتظار می‌رفت رقابت بین خاتمی و ناطق‌نوری بسیار نزدیک و تا حدودی به سود نامزد مازندرانی انتخابات بود. بر اساس آمارهای منتشر شده توسط وزارت کشور در این انتخابات حدود ۴۴ درصد مردم مازندران به سید محمد خاتمی رأی دادند و نزدیک به ۵۲ درصد مجموع آرا نیز به علی‌اکبر ناطق نوری اختصاص داشت.

رأی ۲ میلیون مازندرانی‌ در هفتمین انتخابات ریاست جمهوری +فیلم

در این انتخابات سید محمد خاتمی با ۲۰ میلیون و ۷۸۰ هزار و ۱۷۸ رأی توانست ۶۹ درصد کل آراءِ مأخوذه را کسب کند و رئیس‌جمهور ایران شود.

علی‌اکبر ناطق‌نوری هفت میلیون و ۲۴۲ هزار و ۸۵۹ رأی کسب کرد. سید رضا زواره‌ای با ۷۷۱ هزار و ۴۶۰ رأی و محمدمهدی ری‌شهری با ۷۴۴ هزار و ۲۰۵ رأی در رتبه‌های بعدی این انتخابات قرار گرفتند. ۲۴۰ هزار و ۹۶۶ رأی باطله نیز به صندوق‌ها انداخته شد.

۱۲ مرداد ۱۳۷۶ مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری برگزار و دوره فعالیت دولت هفتم آغاز شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha