مشارکت ۶۸.۵ درصدی مازندرانی‌ها در هشتمین انتخابات ریاست جمهوری +فیلم

ساری- ایرنا- ۱۸ خرداد ۱۳۸۰ هشتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در حالی برگزار شد که جمعیت و مساحت مازندران به دلیل تاسیس استان گلستان نسبت به دوره‌های قبل کمتر شده بود و مازندرانی‌ها نیز که برای سومین دوره پیاپی یک هم‌استانی را در بین نامزدهای نهایی می‌دیدند با مشارکت ۶۸.۵۵ حدود ۲ درصد بیشتر از میانگین کشوری مشارکت انتخاباتی داشتند.

به گزارش ایرنا، هشتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ۱۸ خرداد ۱۳۸۰ برگزار شد. انتخاباتی که به ابقای رئیس‌جمهور وقت منجر شد و ادامه فعالیت دولت اصلاحات را با افزایش رأی سید محمد خاتمی و کاهش ۱۳ درصدی مشارکت انتخاباتی نسبت به دوره اول ریاست جمهوری او رقم زد.

دوره نخست دولت اصلاحات به پایان رسیده بود و در اواخر عمر دولت هفتم حتی زمزمه‌هایی مبنی بر احتمال نامزد نشدن سید محمد خاتمی به گوش می‌رسید. به همین دلیل تحرکات انتخاباتی بین سیاسیون پررنگ‌تر شده بود. هرچند که این زمزمه‌ها محقق نشد و سید محمد خاتمی برای شرکت در هشتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نامزد شد.

وزارت کشور از ۱۲ تا ۱۶ اردیبهشت را به عنوان مهلت نام‌نویسی نامزدها در نظر گرفت. به دلیل در نظر نگرفتن محدودیت و نداشتن معیار مشخص در فرآیند نام‌نویسی برای شرکت در انتخابات، افراد مختلف و عادی جامعه هم اقدام به ثبت‌نام می‌کردند. بر همین اساس تعداد نامزدهای ریاست جمهوری در این دوره با رشد چهار برابری نسبت به دوره هفتم و رشد حدود هشت برابری نسبت به دوره ششم به ۸۱۴ نفر رسید.

یک میلیون و ۳۰۲ هزار و ۶۵۴ مازندرانی در انتخابات شرکت کردند و مشارکت ۶۸.۵۵ درصدی برای این استان ثبت شد که حدود ۲ درصد بیشتر از نرخ مشارکت انتخاباتی کشور بود.

شورای نگهبان در نهایت صلاحیت ۱۰ نامزد را تایید کرد و ۲۶ اردیبهشت فهرست نهایی نامزدها توسط این نهاد اعلام شد. سید محمد خاتمی، احمد توکلی، علی شمخانی، عبدالله جاسبی، حسن غفوری فرد، منصور رضوی، شهاب الدین صدر، علی فلاحیان، مصطفی هاشمی طبا و سید محمود کاشانی در فهرست نهایی نامزدهای هشتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری قرار گرفتند.

حضور احمد توکلی در فهرست نهایی انتخابات باعث شد که مازندرانی‌ها برای سومین دوره پیاپی نامزدی در بین نامزدهای نهایی انتخابات ریاست جمهوری داشته باشد. توکلی در انتخابات ششم رقیب اصلی حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی بود و با بیش از چهار میلیون رأی توانست نتیجه قابل قبولی کسب کند.

او که در انتخابات ششم با شعار «عدالت اجتماعی» وارد عرصه انتخابات شده بود، برای این دوره با ارائه نظریه‌ای به نام «جمهوری دوم» وارد انتخابات شد و شعار «دولت پاک برای ملت پاک» را در نظر گرفت. نامزد مازندرانی هشتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تا حدودی هم توانست نظر بخشی از جامعه را با دیدگاه‌های اقتصادی‌اش جلب کند. اما تلاش او و هوادارانش نتوانست مقابل جریانی که در حمایت از خاتمی شکل گرفته بود رقابت محسوسی داشته باشد. در این دوره نیز توکلی با همان رأی چهار میلیونی دوره ششم، نفر دوم انتخابات شد.

حضور احمد توکلی در فهرست نهایی انتخابات باعث شد که مازندرانی‌ها برای سومین دوره پیاپی نامزدی در بین نامزدهای نهایی انتخابات ریاست جمهوری داشته باشد.

در این دوره برای نخستین بار جمعیت واجد شرایط کشور از ۴۰ میلیون نفر فراتر رفت. ۱۸ خرداد ۱۳۸۰ جمعیت واجد شرایط کشور برای شرکت در هشتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ۴۲میلیون و ۱۷۰ هزار و ۲۳۰ نفر بود که از این تعداد ۲۸ میلیون و ۱۵۵ هزار و ۱۹ نفر پای صندوق‌های رأی رفتند و نرخ مشارکت انتخاباتی ۶۶.۷۷ درصدی برای کشور ثبت شد.

در مازندران هنگام برگزاری این انتخابات شرایط جمعیتی و جغرافیایی این استان نسبت به دوره هفتم انتخابات ریاست جمهوری تغییر کرده بود. جدا شدن قسمت شرقی مازندران با تصویب قانون تاسیس استان گلستان به مرکزیت گرگان در آذر ۱۳۷۶ باعث شده بود که جمعیت و مساحت مازندران بر اساس تقسیمات کشوری نسبت به دوره قبل کمتر شود.

در حالی که جمعیت واجد شرایط این استان در هفتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به دلیل یکپارچه بودن مازندران و گلستان ۲ میلیون و ۵۱۶ هزار و ۹۶۶ نفر بود، در انتخابات دوره هشتم و پس از مستقل شدن گلستان این تعداد برای مازندران به یک میلیون و ۹۰۰ هزار و ۲۴۶ نفر کاهش یافت.

از یک میلیون و ۹۰۰ هزار و ۲۴۶ نفری که در مازندران امکان شرکت در انتخابات داشتند، یک میلیون و ۳۰۲ هزار و ۶۵۴ نفر در انتخابات شرکت کردند و مشارکت ۶۸.۵۵ درصدی برای مازندرانی‌ها ثبت شد که حدود ۲ درصد بیشتر از نرخ مشارکت انتخاباتی کشور بود.

جدا شدن قسمت شرقی مازندران با تصویب قانون تاسیس استان گلستان به مرکزیت گرگان در آذر ۱۳۷۶ باعث شده بود که جمعیت و مساحت مازندران بر اساس تقسیمات کشوری نسبت به دوره قبل کمتر شود.

آن زمان ۴.۵ درصد از جمعیت واجد شرایط کشور متعلق به مازندران بود و ۴.۶ درصد از کل آراءِ اخذ شده در کشور را مازندرانی‌ها به صندوق انداختند.

در این دوره میزان مشارکت حدود ۱۳ درصد کمتر شد، اما مجموع آراءِ نفر اول نسبت به دوره قبل بیشتر شده بود. خاتمی که در انتخابات ۱۳۷۶ توانسته بود ۶۹ درصد مجموع آرا را کسب کند، در این دوره ۷۷ درصد آراءِ مأخوذه را به خود اختصاص داد.

در نهایت سید محمد خاتمی با ۲۱ میلیون و ۶۵۴ هزار و ۴۷۶ رای حدود ۷۷ درصد آرا مأخوذه را کسب کرد و برای دومین دوره پیاپی رئیس‌جمهور ایران شد.

نامزد مازندرانی انتخابات یعنی احمد توکلی نیز احمد توکلی با ۴ میلیون و ۳۹۳ هزار و ۵۴۴ رأی در رتبه دوم نامزدها قرار گرفت. علی شمخانی ۷۳۷ هزار و ۹۶۲ رای، عبدالله جاسبی ۲۶۰ هزار و ۸۲ رای، سید محمود کاشانی ۲۳۵ هزار و ۳۶۳ رای، حسن غفوری‌فرد ۱۲۹ هزار و ۲۲۲ رای، سید منصور رضوی ۱۱۴ هزار و ۳۲۷ رای، شهاب‌الدین صدر ۵۹ هزار و ۶۴۶ رای، علی فلاحیان ۵۵ هزار و ۱۷۶ رای و سید مصطفی هاشمی‌طبا ۲۸ هزار و ۹۰ رای کسب کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha