رأی ۹۳۸ هزار مازندرانی برای انتخاب نخستین رئیس‌جمهور ایران +فیلم

ساری- ایرنا- نخستین دوره انتخابات ریاست جمهوری در مازندران مانند سراسر کشور که آن زمان در حال و هوای سیاسی و اجتماعی نخستین سال انقلاب اسلامی بود شرایط ویژه‌ای داشت و حدود ۹۳۸ هزار مازندرانی با حضور در شعب اخذ رأی، مشارکت ۶۵.۴۱ درصدی را ثبت کردند.

به گزارش ایرنا، نخستین دوره انتخابات ریاست جمهوری پنجم بهمن ۱۳۵۸ برگزار شد. زمانی که در فضای سیاسی و اجتماعی کشور هنوز مسائل مختلف مرتبط با انقلاب اسلامی برجسته‌ترین موضوع قابل بحث بود و چالش‌های متعددی از طرف گروه‌ها و گروهک‌های مخالف انقلاب در کشور ایجاد می‌شد.

در هر حال ساختار تثبیت شده مدیریت اجرایی کشور باید شکل می‌گرفت. بنابراین با انجام برنامه‌ریزی‌های لازم توسط شورای انقلاب که از آبان ۱۳۵۸ مدیریت امور اجرایی کشور را به عهده گرفته بود، مقدمات برگزاری نخستین انتخابات ریاست جمهوری فراهم شد. در نهایت هم ایرانی‌ها پنجم بهمن ۱۳۵۸ برای انتخاب نخستین رئیس‌جمهور تاریخ ایران پای صندوق‌های رأی رفتند.

فضای اجتماعی کشور به شکل ویژه‌ای درگیر انتخابات بود. همزمان با برنامه‌ریزی برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، مقدمات برگزاری نخستین انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز باید فراهم می‌شد. انتخاباتی که ۴۹ روز پس از نخستین دوره انتخابات ریاست جمهوری، یعنی ۲۴ اسفند ۱۳۵۸ برگزار شد. ایرانی‌ها آن سال را نیز با انتخاباتی مهم آغاز کرده بودند. ۱۲ فروردین ۱۳۵۸ مردم ایران پای صندوق‌های رأی رفتند و در همه‌پرسی نظام جمهوری اسلامی ایران شرکت کردند. با این حساب کشور و فضای اجتماعی در آن سال سه انتخابات مهم داشت.

۶.۶ درصد کل آراءِ نخستین دوره انتخابات ریاست جمهوری به مازندرانی‌ها تعلق داشت.

در مازندران هم فضای سیاسی و اجتماعی آغشته به حال و هوای انتخابات شده بود. مسئولیت استانداری مازندران را در زمان برگزاری نخستین انتخابات ریاست جمهوری عبدالعلی مصحف بر عهده داشت. مازندرانِ آن زمان از نظر تقسیمات کشوری گلستان امروز را نیز در بر می‌گرفت.

پس از انجام مقدمات برگزاری انتخابات و ثبت‌نام نامزدها، در نهایت نام چند چهره سیاسی آن زمان به عنوان نامزدهای نهایی نخستین دوره انتخابات ریاست جمهوری اعلام شد. ابوالحسن بنی‌صدر، سید احمد مدنی، حسن ابراهیم حبیبی، داریوش فروهر، صادق طباطبایی، کاظم سامی، صادق قطب‌زاده و محمد مکری نامزدهای نهایی این انتخابات بودند.

۶.۶ درصد کل آراءِ نخستین دوره انتخابات ریاست جمهوری به مازندرانی‌ها تعلق داشت.

بهمن ۱۳۵۸ جمعیت واجد شرایط مازندران برای شرکت در انتخابات یک میلیون و ۴۳۴ هزار و ۵۰۲ نفر بود. در روز رأی‌گیری ۹۳۸ هزار و ۲۸۰ نفر پای صندوق‌های رأی رفتند و مشارکت ۶۵.۴۱ درصدی برای این استان ثبت شد.

از ۱۳ دوره‌ای که انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد، درصد مشارکت مازندرانی‌ها در ۱۰ دوره بالاتر از میانگین کشوری میزان مشارکت انتخاباتی بود. یکی از سه دوره‌ای که مازندرانی‌ها مشارکت پایین‌تری نسبت به میانگین مشارکت کشور ثبت کردند، نخستین دوره انتخابات بود. مشارکت انتخاباتی کشور در آن دوره ۶۷.۴۱ درصد ثبت شد که ۲ درصد بیشتر از مشارکت انتخاباتی مازندرانی‌ها بود.

مجموع آراءِ اخذ شده کشور در آن انتخابات ۱۴ میلیون و ۱۵۲ هزار و ۸۸۷ رأی بود که ۹۳۸ هزار و ۲۸۰ رأی متعلق به مازندرانی‌ها بود. یعنی ۶.۶ درصد کل آراءِ نخستین دوره انتخابات ریاست جمهوری به مازندرانی‌ها تعلق داشت.

از یک میلیون و ۴۳۴ هزار و ۵۰۲ نفر جمعیت واجد شرایط رأی‌دهی در مازندران، ۹۳۸ هزار و ۲۸۰ نفر پای صندوق‌های رأی رفتند.

در آن انتخابات ابوالحسن بنی‌صدر با ۱۰ میلیون و ۷۰۹ هزار و ۳۳۰ رأی و کسب ۷۵ درصد آراءِ مردم نخستین رئیس‌جمهور ایران شد. احمد مدنی با ۲ میلیون و ۲۲۴ هزار و ۵۵۴ رأی، حسن حبیبی با ۶۷۴ هزار و ۸۵۹ رأی، داریوش فروهر با ۱۳۳ هزار و ۴۷۸ رأی، صادق طباطبایی با ۱۱۴ هزار و ۷۷۶ رأی، کاظم سامی با ۸۹ هزار و ۲۷۰ رأی، صادق قطب‌زاده با ۴۸ هزار و ۵۴۷ رأی و محمد مکری با ۲ هزار و ۱۱۰ رأی در رتبه‌های بعدی این انتخابات قرار گرفتند.

رییس‌جمهور در حالی انتخاب شده بود که کشور هنوز مجلس نداشت. به همین دلیل هم مراسم تحلیف در مرداد سال بعد و ماه‌ها پس از انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha