مشارکت ۲ میلیون و ۱۱۰ هزار مازندرانی در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری + فیلم

ساری- ایرنا- مردم مازندران در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با ۲ میلیون و ۱۱۰ هزار و ۳۸۸ رأی بیشترین تعداد رأی این استان در ادوار مختلف انتخابات ریاست جمهوری را به صندوق‌ها انداختند و با ثبت مشارکت ۹۱ درصدی این استان را در رتبه دوم جدول مشارکت انتخاباتی قرار دادند.

به گزارش ایرنا، دولت یازدهم با ریاست حسن روحانی که سال ۱۳۹۲ پیروز انتخابات شده بود پس از چهار سال فعالیت به پایان راه رسید و طبق برنامه‌ریزی‌ها ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ باید دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شد.

با توجه به حضور حسن روحانی در رأس قوه مجریه، جریان اصلاحات تکاپوی چندانی برای معرفی نامزد مد نظر و مورد حمایت نداشت و روحانی نامزد قطعی اصلاح‌طلبان به حساب می‌آمد. اما اصولگرایان برای این‌که نخستین دولت یک دوره‌ای را به نام دولت حسن روحانی ثبت کنند فعالیت‌های انتخاباتی‌شان برای معرفی نامزدهایی که بتوانند در انتخابات رقیب روحانی باشند از اواخر سال ۱۳۹۵ آغاز کرده بودند. دی ۱۳۹۵ با درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، ابعاد تحلیل‌ها و گمانه‌زنی‌ها پیرامون دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیشتر شد.

از نخستین روزهای سال ۱۳۹۶ تحرکات انتخاباتی و گمانه‌زنی‌ها برای معرفی نامزد از سوی اصولگرایان شدت گرفت. محمود احمدی‌نژاد هم مدتی بود که برای ورود مجدد به عرصه انتخابات فعالیت‌هایش را آغاز کرده بود.

مهلت نام‌نویسی نامزدها فرا رسید و نامزدها از ۲۲ تا ۲۶ فروردین ۱۳۹۶ با حضور در وزارت کشور وارد کارزار دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شدند.

روحانی سال ۱۳۹۶ در مازندران یک میلیون و ۲۶۶ هزار و ۸۸۹ رأی معادل ۶۰ درصد کل آراء مردم این استان را کسب کرد که ۱۸۶ هزار و ۱۶۲ رأی بیشتر از رأی مردم مازندران به او در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بود.

در این مهلت پنج روزه رکورد نام‌نویسی برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری طی همه ادوار این انتخابات شکسته شد. یک‌هزار و ۶۳۶ داوطلب شامل ۱۳۷ زن و یک‌هزار و ۴۹۹ مرد به وزارت کشور رفتند و نامزد شرکت در انتخابات ریاست جمهوری شدند. لحاظ نشدن هر گونه محدودیت برای نام‌نویسی مانند ادوار گذشته سبب شده بود که از نامزد ۱۸ ساله تا ۹۲ ساله بین این افراد حضور داشته باشند.

در این دوره هم چهره‌های شاخصی به چشم می‌آمدند که صلاحیت‌شان تایید نشد. محمود احمدی‌نژاد، حمید بقایی، علیرضا زاکانی، حمیدرضا حاجی‌بابایی، مسعود زریبافان، صادق خلیلیان، محمدمهدی زاهدی، سید احمد موسوی، اعظم طالقانی، سید احمد کاشانی، مصطفی کواکبیان، عبدالحسین مقتدایی، علیرضا منادی، حسن نوروزی و علی یوسف‌پور از جمله افراد رد صلاحیت شده این انتخابات بودند.

شورای نگهبان طی پنج روز صلاحیت نامزدها را بررسی کرد و در نهایت روز ۳۱ فروردین ۱۳۹۶ فهرست ۶ نفره نامزدهای نهایی دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری منتشر شد. حسن روحانی، محمدباقر قالیباف، سید ابراهیم رییسی، اسحاق جهانگیری، سید مصطفی میرسلیم و سید مصطفی هاشمی طبا ۶ نامزدی بودند که برای تصدی کرسی ریاست دولت دوازدهم به مرحله پایانی رقابت انتخاباتی رسیده بودند.

مشارکت ۲ میلیون و ۱۱۰ هزار مازندرانی در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری + فیلم

یک هفته بعد، یعنی از هشتم اردیبهشت فرصت سه هفته‌ای تبلیغات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آغاز شد. البته فعالیت تبلیغاتی نامزدها پیش از هشتم اردیبهشت آغاز شده بود. سوم اردیبهشت محمدباقر قالیباف به مازندران سفر کرد و یک روز بعد سید مصطفی میرسلیم راهی این استان شد.

با آغاز رسمی فعالیت تبلیغاتی نامزدها، ستادهای انتخاباتی فعال شدند و روز به روز فضای انتخاباتی استان گرم‌تر شد.

رای مازندرانی‌ها در این دوره بیشترین تعداد رای ثبت شده این استان در همه ادوار انتخابات ریاست جمهوری بود.

فضای کلی اجتماعی مازندران نشان می‌داد که جوِ رقابت به سود حسن روحانی است. اما هواداران سید ابرهیم رئیسی هم در مازندران کم‌تعداد نبودند.

۲۴ اردیبهشت سید ابراهیم رئیسی به مازندران آمد و در مصلای امام خمینی(ره) ساری بین هوادارانش سخنرانی کرد. یک روز بعد محمدباقر قالیباف به نفع رئیسی از انتخابات کناره‌گیری کرد.

مشارکت ۲ میلیون و ۱۱۰ هزار مازندرانی در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری + فیلم

در همان روز که قالیباف از حضور در رقابت انتخاباتی کنار کشید، حسن روحانی مهمان مازندرانی‌ها شد و در سالن سید رسول حسینی که به طور کامل از حضور هوادارانش پر شده بود، سخنرانی کرد. حضور روحانی در ساری و استقبالی که از او شده بود تقریبا برتری آراءِ او نسبت به سایر رقبایش در مازندران را اثبات کرد.

تعداد نامزدها روز ۲۶ اردیبهشت یعنی سه روز پیش از انتخابات، با کناره‌گیری اسحاق جهانگیری به چهار نفر کاهش یافت. جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در دولت یازدهم بود و از ابتدا به عنوان نامزد پوششی روحانی وارد عرصه انتخابات شد. کناره‌گیری او از انتخابات نیز امری کاملا قابل پیش‌بینی بود.

مشارکت ۹۱ درصدی مردم مازندران در انتخابات سال ۱۳۹۶ این استان را در جدول استانی مشارکت در انتخابات، پس از یزد در رتبه دوم قرار داد.

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ فرا رسید و انتخابات برگزار شد. جمعیت واجد شرایط کشور در زمان برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ۵۶ میلیون و ۴۱۰ هزار و ۲۳۴ نفر بود که از این تعداد ۴۱ میلیون و ۳۶۶ هزار و ۸۵ نفر پای صندوق‌های رأی رفتند و مشارکت انتخاباتی ۷۳.۳۳ را ثبت کردند.

۲۳ میلیون و ۶۳۶ هزار و ۶۵۲ نفر به حسن روحانی رأی دادند و روحانی با ۵۷.۱۴ درصد کل آراءِ ماخوذه رئیس دولت دوازدهم شد و در ساختمان پاستور ماند.

سید ابراهیم رییسی نیز با ۱۵ میلیون و ۸۳۵ هزار و ۷۹۴ رای معادل ۳۸.۲۸ درصد آرا دوم شد. این بیشترین تعداد رأی نفر دوم انتخابات ریاست جمهوری در همه ادوار این انتخابات بود.

سید مصطفی میرسلیم با ۴۷۸ هزار و ۲۶۷ رای معادل ۱.۱۶ درصد و سید مصطفی هاشمی طبا با ۲۱۴ هزار و ۴۴۱ رای معادل ۰.۵۲ درصد کل آرا در رتبه‌های بعدی این انتخابات قرار گرفتند. یک میلیون و ۲۰۰ هزار و ۹۳۱ رای باطله هم به صندوق‌ها انداخته شد.

مشارکت انتخاباتی مازندرانی‌ها در این دوره هم نسبت به نرخ میانگین مشارکت انتخاباتی کشور بالاتر بود.

مشارکت ۲ میلیون و ۱۱۰ هزار مازندرانی در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری + فیلم

مازندران ۲ میلیون و ۳۱۹ هزار و ۸۸۲ نفر در مازندران واجد شرایط شرکت در انتخابات بودند که از این تعداد ۲ میلیون و ۱۱۰ هزار و ۱۶ نفر در انتخابات شرکت کردند و مشارکت ۹۱ درصدی توسط مازندرانی‌ها به ثبت رسید که حدود ۱۸ درصد بیشتر از نرخ مشارکت کشور بود. رای مازندرانی‌ها در این دوره بیشترین تعداد رای ثبت شده این استان در همه ادوار انتخابات ریاست جمهوری بود.

بیشترین رأی مازندرانی‌ها نیز به نام حسن روحانی به صندوق انداخته شده بود. روحانی سال ۱۳۹۶ در مازندران یک میلیون و ۲۶۶ هزار و ۸۸۹ رأی معادل ۶۰ درصد کل آراء مردم این استان را کسب کرد که ۱۸۶ هزار و ۱۶۲ رأی بیشتر از رأی مردم مازندران به او در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بود.

سید ابراهیم رئیسی ۷۳۲ هزار و ۴۷۵ رأی(۳۴.۷ درصد)، سید مصطفی میرسلیم ۲۵ هزار و ۷۳۰ رأی(۱.۲) و سید مصطفی هاشمی‌طبا ۱۰ هزار و ۴۰۸ رأی(۰.۴ درصد) کسب کردند. ۷۴ هزار و ۵۱۴ رأی باطله نیز در مازندران به صندوق‌ها انداخته شد.

مشارکت ۹۱ درصدی مردم مازندران در انتخابات سال ۱۳۹۶ این استان را در جدول استانی مشارکت در انتخابات، پس از یزد در رتبه دوم قرار داد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha