مشارکت ۹۳ درصدی مازندرانی‌ها در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری +فیلم

ساری- ایرنا- یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری که ۲۴ خرداد ۱۳۹۲ برگزار شد و با پیروزی حسن روحانی پایان یافت، در مازندران با رای یک میلیون و ۹۲۳ هزار و ۹۶۶ نفر و مشارکت ۹۳ درصدی مردم این استان ثبت شد که ۲۰ درصد بیشتر از نرخ مشارکت انتخاباتی کشور بود.

به گزارش ایرنا، سال ۱۳۹۲ عمر چهار ساله دولت دهم که دومین دولت محمود احمدی‌نژاد بود به پایان رسید. برنامه‌ریزی‌های سیاسیون برای این‌که کرسی ریاست دولت یازدهم را در اختیار بگیرند از ابتدای این سال پررنگ‌تر شده بود.

محمود احمدی‌نژاد پس از ۲ دوره حضورش در پاستور تمایل داشت که همچنان رد پای خودش و چهره‌های منتسب به دولت او باقی بماند. بر همین اساس اسفندیار رحیم‌مشایی معاون خود را به حضور در انتخابات ترغیب کرد.

جریان منتقد دولت احمدی‌نژاد نیز که در پایان دوره دوم ریاست‌جمهوری او علاوه بر اصلاح‌طلبان، بخشی از اصولگرایان را شامل می‌شد نیز در تلاش برای معرفی نامزدهای مد نظر خود بودند.

پس از هشت سال یک بار دیگر زمزمه‌های حضور آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در انتخابات مطرح شد. اصلاح‌طلبان و حتی گروهی از اصولگرایان خواهان ورود هاشمی رفسنجانی به انتخابات بودند. درخواستی که در نهایت از سوی او با نام‌نویسی در انتخابات پاسخ داده شد. چهره‌های اصلاح‌طلب دیگری نیز برای ورود به انتخابات برنامه‌ریزی‌هایی تدارک دیدند.

نرخ مشارکت انتخاباتی مازندرانی‌ها در این دوره ۲۰ درصد بیشتر از میانگین مشارکت کشور بود که بیشترین میزان فاصله بین مشارکت انتخاباتی مازندران با میانگین کشور در همه ادوار انتخابات ریاست جمهوری است.

حسن روحانی هم از چهره‌های شاخصی بود که فروردین ۱۳۹۲ به طور رسمی از برنامه‌ریزی‌اش برای حضور در انتخابات خبر داد و حتی شعار دولت خود را نیز با عنوان «دولت تدبیر و امید» اعلام کرد.

در سوی دیگر این تحرکات، اصولگرایان مشغول فعالیت بودند تا نامزد یا نامزدهای مد نظر خودشان را معرفی کنند. وزارت کشور ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ را زمان آغاز نام‌نویسی نامزدها اعلام کرد و طی پنج روز ۶۸۶ نفر برای شرکت در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کردند.

نام چهره‌های شاخصی مانند آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی، غلامعلی حداد عادل، محمدرضا عارف، حسن روحانی، مسعود پزشکیان، روح‌الله احمدزاده کرمانی، ابراهیم اصغرزاده، اکبر اعلمی، محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی، علی‌اکبر ولایتی، محسن رضایی، سید محمد غرضی، سید محمدباقر خرازی، اسفندیار رحیم مشایی، علیرضا زاکانی، حسن سبحانی، محمد سعیدی‌کیا، محمد شریعتمداری، علی فلاحیان، مصطفی کواکبیان و منوچهر متکی در بین ثبت‌نام کنندگان دیده می‌شد.

شورای نگهبان بررسی صلاحیت نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را از ۲۲ تا ۳۱ اردیبهشت انجام داد و سرانجام وزارت کشور در آخرین روز اردیبهشت فهرست نهایی نامزدهای این دوره از انتخابات را معرفی کرد. مهم‌ترین خبری که آن روز با اعلام فهرست نهایی نامزدها مطرح شد، دیده نشدن نام آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در فهرست نهایی نامزدها بود. چهره‌ای که پیش‌بینی می‌شد بتواند رأی اکثریت را به خود اختصاص دهد.

با نظر شورای نگهبان محمدباقر قالیباف، حسن روحانی، سعید جلیلی، غلامعلی حداد عادل، محمدرضا عارف، علی‌اکبر ولایتی، محسن رضایی و سید محمد غرضی به عنوان نامزدهای نهایی این انتخابات معرفی شدند.

مشارکت ۹۳ درصدی مازندرانی‌ها در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری +فیلم

انتخابات قرار بود ۲۴ خرداد برگزار شود و چهار روز پیش از برگزاری انتخابات، غلامعلی حداد عادل به نفع جریان اصولگرایی و محمدرضا عارف به نفع حسن روحانی از چرخه انتخابات کناره‌گیری کردند و ۶ نفر در این رقابت انتخاباتی باقی ماندند.

در هفته پایانی مانده به انتخابات حمایت از روحانی در استان‌های مختلف روندی افزایشی گرفت. ۱۹ خرداد که روحانی به مازندران سفر کرد و در مسجد جامع ساری بین حامیانش حضور یافت، جمعیت قابل توجهی که به استقبال او آمدند در رسانه‌ها مورد توجه قرار گرفت و موج حمایت از روحانی شکل گرفت. اعلام حمایت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و اصلاح‌طلبان از روحانی هم این موج را تقویت کرده بود.

مشارکت ۹۳ درصدی مازندرانی‌ها در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری +فیلم

در این دوره برای نخستین بار تعداد جمعیت واجد شرایط کشور از مرز ۵۰ میلیون نفر گذشت. روز انتخابات یعنی ۲۴ خرداد ۱۳۹۲ جمعیت واجد شرایط کشور ۵۰ میلیون و ۴۸۳ هزار و ۱۹۲ نفر بود که از این تعداد ۳۶ میلیون و ۹۳۸ هزار و ۶۵۱ نفر پای صندوق‌های رأی رفتند و مشارکت انتخاباتی ۷۲.۹۴ درصدی را ثبت کردند.

یک میلیون و ۸۰ هزار و ۷۲۷ نفر معادل ۵۶ درصد از رأی‌دهندگان در مازندران به روحانی رای داده بودند.

در مازندران اما مانند بسیاری از دوره‌های انتخابات ریاست جمهوری، درصد مشارکت بیشتر از نرخ میانگین کشوری بود. نرخ مشارکت انتخاباتی مازندرانی‌ها در این دوره ۲۰ درصد بیشتر از میانگین مشارکت کشور بود که بیشترین میزان فاصله بین مشارکت انتخاباتی مازندران با میانگین کشور در همه ادوار انتخابات ریاست جمهوری است.

مازندران در زمان برگزاری این انتخابات ۲ میلیون و ۶۸ هزار و ۸۴۳ نفر جمعیت واجد شرایط رأی‌دهی داشت که از این تعداد یک میلیون و ۸۶۹ هزار و ۷۰۹ نفر در انتخابات شرکت کردند و چهار سال پس از مشارکت انتخاباتی ۱۰۰ درصدی در این استان، مشارکت ۹۳ درصدی به نام مازندران ثبت شد.

رأی اول مازندرانی‌ها در این انتخابات حسن روحانی بود. ۵۶ درصد از رأی‌دهندگان در مازندران به روحانی رای داده بودند. یک میلیون و ۸۰ هزار و ۷۲۷ رأی در مازندران به نام حسن روحانی وارد صندوق‌های رای شده بود.

قالیباف با ۲۸۲ هزار و ۸۶۲ رأی، محسن رضایی با ۹۲ هزار و ۵۱۸ رأی، سعید جلیلی با ۱۷۸ هزار و ۳۱۸ رأی، علی‌اکبر ولایتی با ۱۵۹ هزار و ۶۰ رأی و سید محمد غرضی با ۲۰ هزار و ۶۷۳ رأی در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند و ۵۵ هزار و ۵۵۱ رأی باطله نیز به صندوق‌ها انداخته شد. طبق آمارها از کل آراءِ یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پنج درصد در مازندران به صندوق‌های رای انداخته شد.

یک میلیون و ۸۶۹ هزار و ۷۰۹ نفر در انتخابات شرکت کردند و چهار سال پس از مشارکت انتخاباتی ۱۰۰ درصدی در این استان، مشارکت ۹۳ درصدی به نام مازندران ثبت شد.

در پایان این انتخابات حسن روحانی با ۱۸ میلیون و ۶۱۳ هزار و ۳۲۹ رای به عنوان رئیس دولت یازدهم و هفتمین رئیس‌جمهور ایران انتخاب شد و محمدباقر قالیباف با ۶ میلیون و ۷۷ هزار و ۲۹۲ رای در رتبه دوم نامزدها قرار گرفت.

سعید جلیلی ۴ میلیون و ۱۶۸ هزار و ۹۴۶ رای، محسن رضایی ۳ میلیون و ۸۸۴ هزار و ۴۱۲ رای، علی‌اکبر ولایتی ۲ میلیون و ۲۶۸ هزار و ۷۵۳ رای و سید محمد غرضی ۴۴۶ هزار و ۱۵ رای کسب کردند. یک میلیون و ۲۴۵ هزار و ۴۰۹ رأی باطله نیز به صندوق‌ها انداخته شد.

مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری حسن روحانی ۱۲ مرداد ۱۳۹۲ و تحلیف رئیس‌جمهور نیز ۱۳ مرداد برگزار شد و دولت یازدهم با نام «دولت تدبیر و امید» کارش را آغاز کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha