مشارکت ۷۳ درصدی مازندرانی‌ها در دومین انتخابات ریاست جمهوری +فیلم

ساری- ایرنا- بیش از یک میلیون و ۱۳۵ هزار مازندرانی همراه با حدود ۱۳ میلیون و ۴۰۰ هزار ایرانی دیگر مرداد ۱۳۶۰ در روزهایی که کشور درگیر جنگ تحمیلی بود و مخالفان انقلاب نیز در داخل برای افزایش ناامنی و براندازی تلاش می‌کردند، پای صندوق‌های رأی رفتند تا با مشارکت بیش از ۷۳ درصدی دومین رئیس‌جمهور را انتخاب کنند.

به گزارش ایرنا، دومین دوره انتخابات ریاست جمهوری باید سال ۱۳۶۲ برگزار می‌شد، اما عزل بنی‌صدر از ریاست جمهوری سبب شد که حدود ۱۷ ماه پس از نخستین انتخابات ریاست جمهوری، ساز و کار برگزاری دومین دوره این رویداد مهم سیاسی نیز در کشور فراهم شود.

کشور هنوز درگیر چالش‌های ایجاد شده توسط مخالفان انقلاب اسلامی در داخل بود که ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ رژیم بعث به ایران حمله کرد و جنگ تحمیلی آغاز شد.

فرماندهی کل قوا بر عهده رئیس‌جمهور وقت بود و برخی تصمیم‌گیری‌ها و موضع‌گیری‌های بنی‌صدر و مخالفت‌های او با مجلس سبب شده بود که در همان ماه‌های ابتدایی جنگ اختلاف‌ها بین رئیس‌جمهور و نمایندگان مجلس روز به روز بیشتر شود.

امام خمینی (ره) در همان روزها بنی‌صدر را از فرماندهی کل قوا کنار گذاشت. تا این‌که ۲۵ خرداد ۱۳۶۰ مخالفان بنی‌صدر با برگزاری تظاهرات خواستار عزل او شدند و یک روز بعد هم نمایندگان نخستین دوره مجلس شورای اسلامی با ارائه یک طرح دوفوریتی بررسی کفایت سیاسی رئیس‌جمهور وقت را در دستور کار قرار دادند. ۳۱ خرداد هم ۱۷۷ نماینده به عدم کفایت سیاسی بنی‌صدر رأی دادند و نخستین رئیس‌جمهور ایران پس از حدود ۱۷ ماه از زمان انتخاب شدنش برکنار شد.

بعد از عزل بنی‌صدر با تشکیل شورای موقت ریاست جمهوری، فرآیند برنامه‌ریزی برای برگزاری دومین انتخابات ریاست جمهوری آغاز شد.

یک میلیون و ۱۳۵ هزار و ۸۸۰ نفر در دومین دوره انتخابات ریاست جمهوری شرکت کردند و مشارکت ۷۳.۲۵ درصدی به نام مازندرانی‌ها ثبت شد.

۷۱ نفر برای این انتخابات نام‌نویسی کردند. در این انتخابات برای نخستین بار شورای نگهبان بررسی صلاحیت نامزدها را عهده‌دار شد و در نهایت با نظر شورای نگهبان عباس‌ شیبانی، علی‌اکبر پرورش، حبیب‌اللّه‌ عسکراولادی‌ و محمدعلی‌ رجایی‌ به عنوان نامزدهای نهایی معرفی شدند.

ساز و کار برگزاری انتخابات در مازندران نیز با مدیریت استانداری که آن زمان مسئولیتش را مرتضی حاجی بر عهده داشت فراهم شده بود تا بیش از یک میلیون و ۵۵۰ هزار نفر از مردم این استان برای انتخاب دومین رئیس‌جمهور کشور مشارکت کنند.

انتخابات ۲ مرداد ۱۳۶۰ برگزار شد و چهار روز بعد شمارش آرا پایان یافت. آن زمان ۲۲ میلیون و ۴۳۹ هزار و ۹۳۰ نفر از از مردم ایران واجد شرایط شرکت در انتخابات بودند که ۱۴ میلیون و ۵۳۲ هزار و ۸۲۶ نفر در انتخابات شرکت کردند و مشارکت ۶۴.۲۳ درصدی ثبت شد.

مازندران در آن زمان یک میلیون و ۵۵۰ هزار و ۷۱۸ نفر جمعیت واجد شرایط داشت که از این تعداد یک میلیون و ۱۳۵ هزار و ۸۸۰ نفر در انتخابات شرکت کردند و مشارکت ۷۳.۲۵ درصدی به نام مازندرانی‌ها ثبت شد.

حدود هشت درصد از کل رأی‌دهندگان کشور در انتخابات مرداد ۱۳۶۰ مردم مازندران بودند.

در نهایت محمدعلی رجایی با ۱۲ میلیون و ۷۷۰ هزار و ۵۰ رأی معادل ۹۰ درصد آرا با قاطعیت به عنوان دومین رئیس‌جمهور ایران انتخاب شد.

مشارکت ۷۳ درصدی مازندرانی‌ها در دومین انتخابات ریاست جمهوری +فیلم

عباس شیبانی ۶۵۸ هزار و ۴۹۸ رأی، علی‌اکبر پرورش ۳۸۹ هزار و ۶۴۶ رأی و حبیب‌الله عسگراولادی نیز ۲۴۹ هزار و ۴۵۷ رأی کسب کردند. ۴۶۵ هزار و ۱۷۵ رأی باطله نیز به صندوق‌ها انداخته شده بود.

میزان مشارکت انتخاباتی مازندرانی‌ها در این دوره نسبت به نخستین دوره انتخابات ریاست جمهوری که پنجم بهمن ۱۳۵۸ برگزار شد، ۹ درصد بیشتر از میانگین مشارکت انتخاباتی کل کشور بود. مازندرانی‌ها در نخستین دوره انتخابات ریاست جمهوری مشارکت ۶۵.۴۱ درصدی را ثبت کرده بودند.

جمعیت یک میلیون و ۱۳۵ هزار و ۸۸۰ نفری مازندرانی‌ها که در انتخابات ۲ مرداد ۱۳۶۰ برای انتخاب دومین رئیس‌جمهور پای صندوق‌های رأی رفتند معادل حدود هشت درصد از کل شرکت‌کنندگان کشور در آن انتخابات بود که سهم قابل توجه مردم این استان در آن انتخابات را نشان می‌دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha