مازندران در نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری + فیلم

ساری- ایرنا- مازندرانی‌ها در نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که تنها دوره ۲ مرحله‌ای این انتخابات بود روز ۲۷ خرداد ۱۳۸۴ با یک میلیون و ۳۲۲ هزار و ۹۹۸ رأی و مشارکت ۶۰.۸ درصدی و روز سوم تیر در مرحله دوم با یک میلیون و ۳۷۶ هزار و ۶۱۵ رأی مشارکت ۶۵.۲۶ درصدی را ثبت کردند که در هر ۲ مرحله بالاتر از نرخ مشارکت انتخاباتی کشور بود.

به گزارش ایرنا، تنها انتخابات ۲ مرحله‌ای ریاست جمهوری در ایران طی ۱۳ دوره‌ اخیر، دوره نهم بود. دوره‌ای که در آن همراه با تعدادی از افراد شاخص و باسابقه عرصه سیاست، چهره‌های جدید و تازه‌نفسی به رقابت انتخاباتی وارد شدند و معادلات انتخابات نیز بر هم خورد.

در ماه‌های پایانی دومین دوره فعالیت دولت اصلاحات، برنامه‌ریزی‌های سیاسیون برای تصدی کرسی ریاست دولت نهم آغاز شد. از یک سو اصلاح‌طلبان تلاش می‌کردند تا نامزد مورد حمایت خود را معرفی کنند که البته به اجماع مشخصی نرسیدند و از سوی دیگر جناح مقابل در تلاش بود تا با معرفی نامزدی جدید بتواند پیروز انتخابات باشد.

طبق تقویم انتخابات نام‌نویسی نامزدها از ۲۴ تا ۳۰ اردیبهشت انجام شد. در این دوره هم روند صعودی تعداد نامزدها تکرار شد و به بیش از یک‌هزار نفر رسید. در حالی که تعداد نامزدهای اولیه انتخابات ریاست جمهوری در دوره‌های اول تا هشتم به ترتیب ۱۲۴ نفر، ۷۱ نفر، ۴۶ نفر، ۵۰ نفر، ۷۹ نفر، ۱۲۸ نفر، ۲۳۸ نفر و ۸۱۴ نفر بود، با ۲۰۰ نفر افزایش نسبت به دوره هشتم به یک‌هزار و ۱۵ نفر در دوره نهم رسید.

علی لاریجانی که نفر ششم این انتخابات شده بود، در مازندران رتبه نخست آراء را داشت.

شورای نگهبان در نهایت صلاحیت ۶ نامزد را تایید کرد. محمود احمدی‌نژاد، محسن رضایی، محمدباقر قالیباف، مهدی کروبی، علی لاریجانی و اکبر هاشمی رفسنجانی نامزدهایی بودند که در فهرست شورای نگهبان قرار گرفتند. اما اعتراض اصلاح‌طلبان به رد صلاحیت چهره‌های منتسب به این طیف از جمله مصطفی معین و محسن مهرعلیزاده زمینه را برای افزایش تعداد نامزدها فراهم کرد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که شاخص‌ترین نامزد آن رقابت انتخاباتی بود از شورای نگهبان درخواست کرد تا در بررسی صلاحیت‌ها بازنگری شود و غلامعلی حداد عادل رئیس وقت مجلس شورای اسلامی نیز در نامه‌ای به رهبر انقلاب خواستار تجدیدنظر در این زمینه شد. در نهایت نیز پس از نامه آیت‌الله خامنه‌ای به شورای نگهبان مبنی بر تجدیدنظر در بررسی صلاحیت مصطفی معین و محسن مهرعلیزاده، صلاحیت این ۲ نامزد تایید شد و تعداد نامزدهای نهایی به هشت نفر رسید. البته کمی مانده به روز برگزاری انتخابات محسن رضایی از این رقابت کنار کشید و هفت نفر در این رقابت انتخاباتی باقی ماندند.

چهارمین حضور پیاپی نامزدی از مازندرانی در رقابت انتخابات

حضور علی لاریجانی در فهرست نهایی نامزدها که نخستین تجربه‌اش در نامزدی برای ریاست جمهوری بود سبب شد تا مازندرانی‌ها برای چهارمین دوره پیاپی باز هم نامزدی از استان خود در جمع نامزدهای ریاست جمهوری داشته باشند. احمد توکلی در دوره‌های ششم و هشتم و علی‌اکبر ناطق نوری در دوره هشتم چهره‌های مازندرانی رقابت انتخاباتی بودند که هر ۲ نفر در این سه دوره نفر دوم انتخابات شدند.

مازندرانی‌ها در مرحله نخست نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری مشارکت ۶۰.۸ درصدی را ثبت کردند.

فضای اجتماعی و انتخاباتی در مازندران گرایش بیشتری به سمت علی لاریجانی داشت. مازندرانی‌ها رقیب اصلی او را رئیس دولت‌های پنجم و ششم یعنی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی می‌دانستند.

با این حال جوِ حمایت از لاریجانی در مازندران نسبت به سایر نامزدها غالب بود. پس از لاریجانی هم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در مازندران از پایگاه رأی بالاتری نسبت به سایر نامزدها برخوردار بود.

در زمان برگزاری این انتخابات یعنی روز ۲۷ خرداد ۱۳۸۴ جمعیت واجد شرایط کشور ۴۶ میلیون و ۷۸۶ هزار و ۴۱۸ نفر بود که ۲۹ میلیون و ۳۶۲ هزار و ۸۶۱ نفر معادل ۵۹.۷۶ درصد در انتخابات شرکت کردند.

مشارکت ۶۰.۸ درصدی مازندرانی‌ در مرحله نخست

جمعیت واجد شرایط رأی‌دهی در مازندران نیز ۲ میلیون ۱۷۳ هزار و ۷۴۷ نفر معادل ۴.۶ درصد کل جمعیت واجد شرایط کشور بود که از این تعداد در روز ۲۷ خرداد یک میلیون ۳۲۲ هزار و ۹۹۸ نفر پای صندوق‌های رأی رفتند و مشارکت ۶۰.۸ درصدی را ثبت کردند.

پس از شمارش آرا اعلام شد که هیچ کدام از نامزدها حد نصاب لازم را کسب نکردند و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی همراه با محمود احمدی‌نژاد به مرحله دوم راه یافتند.

تعدد نامزدها و توزیع رأی جناح‌ها بین نامزدهای مختلف سبب شد مجموع آراءِ نفر اول ۲۱ درصد از کل آراءِ مأخوذه باشد. از ۲۹ میلیون و ۳۶۲ هزار و ۸۶۱ رأی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی ۶ میلیون و ۱۵۹ هزار و ۴۵۳ رأی و محمود احمدی‌نژاد پنج میلیون و ۷۱۰ هزار و ۳۵۴ رای کسب کردند و به عنوان ۲ نامزد برتر راهی مرحله دوم شدند.

جمعیت واجد شرایط رأی‌دهی در مازندران نیز ۲ میلیون ۱۷۳ هزار و ۷۴۷ نفر معادل ۴.۶ درصد کل جمعیت واجد شرایط کشور بود.

مهدی کروبی با پنج میلیون و ۶۶ هزار و ۳۱۶ رای، محمدباقر قالیباف با چهار میلیون و ۷۵ هزار و ۱۸۹ رای، مصطفی معین با چهار میلیون و ۵۴ هزار و ۳۰۴ رای، علی لاریجانی با یک میلیون و ۷۴۰ هزار و ۱۶۳ رای و محسن مهرعلیزاده با یک میلیون و۲۸۹ هزار و۳۲۳ رای در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند و از چرخه رقابت حذف شدند.

لاریجانی؛ اول در مازندران، ششم در کشور

علی لاریجانی که نفر ششم این انتخابات شده بود، در مازندران رتبه نخست آراء را داشت. همین امر نیز سبب شده بود که تا روز ۲۷ خرداد مازندرانی‌ها با نگاهی به فضای اجتماعی و انتخاباتی استان خود شانس کمی برای رقابت هم‌استانی‌شان با هاشمی رفسنجانی قائل نباشند.

مجموع آراء مازندران در مرحله نخست این انتخابات یک میلیون و ۳۲۲ هزار و ۹۹۸ رأی بود که به ترتیب علی لاریجانی ۴۶۴ هزار و ۸۹۱ رأی، اکبر هاشمی رفسنجانی ۳۱۱ هزار و ۹۴۹ رأی، محمود احمدی‌نژاد ۱۵۹ هزار و ۲۹۱ رأی، مصطفی معین ۱۴۸ هزار و ۴۰۸ رأی، محمدباقر قالیباف ۱۱۶ هزار و ۷۶۳ رأی، مهدی کروبی ۱۰۳ هزار و ۲۲۹ رأی و محسن مهرعلیزاده ۱۸ هزار و ۴۶۷ رأی کسب کردند.

سوم تیر ۱۳۸۴؛ مرحله دوم

سوم تیر ۱۳۸۴ زمان برگزاری مرحله دوم نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در نظر گرفته شد. پیش‌بینی نتیجه رقابت بین یک چهره باسابقه و مشهور و یک چهره جوان و کمتر شناخته شده ابتدا ساده به نظر می‌رسید. هاشمی رفسنجانی نفر اول مرحله نخست بود و با توجه به پیشینه و شهرتش شانس بیشتری برای پیروزی در انتخابات داشت. اما فضای جامعه به سمت نامزد دیگر گرایش پیدا کرد و محمود احمدی‌نژاد پیروز انتخابات شد.

یک میلیون و ۳۷۶ هزار و ۶۱۵ نفر در مازندران روز سوم تیر ۱۳۸۴ در مرحله دوم انتخابات مشارکت ۶۵.۲۶ درصدی را ثبت کردند.

در این روز ۲۷ میلیون و ۹۵۸ هزار و ۹۳۱ نفر در انتخابات شرکت کردند که حدود یک میلیون و ۴۰۴ هزار نفر کمتر از آراءِ مرحله نخست بود. از این تعداد رأی، محمود احمدی‌نژاد با رشد ۴۲ درصدی آراءِ خود نسبت به مرحله نخست ۱۷ میلیون و ۲۱۸ هزار و ۳۰۹ رأی را به خود اختصاص داد و اکبر هاشمی رفسنجانی هم با رشد ۱۵ درصدی آراء، ۱۰ میلیون و ۴۶ هزار و ۷۰۱ رأی کسب کرد.

به این ترتیب محمود احمدی‌نژاد رئیس دولت نهم و ششمین رئیس‌جمهور ایران شد و حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی رئیس دولت‌های پنجم و ششم پس از کسب بیشترین آرا در مرحله نخست، بر خلاف پیش‌بینی‌ها در مرحله دوم رقابت انتخاباتی را با اختلاف به رقیب کمتر شناخته‌ شده‌اش واگذار کرد.

رشد پنج درصدی مشارکت در یک هفته

مشارکت مازندرانی‌ها در مرحله دوم این انتخابات نسبت به روز ۲۷ خرداد پنج درصد افزایش یافته بود. یک میلیون و ۳۷۶ هزار و ۶۱۵ نفر در مازندران روز سوم تیر ۱۳۸۴ آراءِ خود را در ۲ هزار و ۳۱۹ شعبه اخذ رای به صندوق انداختند و مشارکت ۶۵.۲۶ درصدی را ثبت کردند.

نرخ مشارکت مردم این استان در این دوره هم بالاتر از نرخ مشارکت کشور بود. میانگین مشارکت انتخاباتی کشور در مرحله دوم انتخابات ۵۹.۷۶ درصد ثبت شد. که حدود ۶ درصد کمتر از نرخ مشارکت انتخاباتی مازندرانی‌ها بود.

در حالی که جمعیت واجد شرایط این استان ۴.۵ درصد از کل جمعیت واجد شرایط کشور را تشکیل می‌دادند، سهم مازندرانی‌ها از مجموع مشارکت انتخاباتی کشور در مرحله دوم نهمین انتخابات ریاست جمهوری ۴.۹ درصد بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha