مازندرانی‌ها در سومین دوره انتخابات ریاست جمهوری +فیلم

ساری- ایرنا- مازندرانی‌ها که در نخستین و دومین دوره انتخابات ریاست جمهوری حضور پررنگی داشتند، در سومین دوره این انتخابات نیز که ۱۰ مهر ۱۳۶۰ و یک ماه پس از انفجار دفتر نخست‌وزیری و شهادت رئیس‌جمهور برگزار شد، با وجود شرایط خاص سیاسی و اجتماعی استان یک میلیون و ۱۴۴ هزار و ۱۴۱ رأی به صندوق‌ها انداختند و مشارکت ۷۴ درصدی را ثبت کردند.

به گزارش ایرنا، عمر دولت دوم جمهوری اسلامی ایران حدود یک ماه شده بود که آتش دشمنی‌ها با انقلاب روند فعالیت این دولت را در همان ابتدای کار متوقف کرد. از دوم مرداد ۱۳۶۰ که انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری به دلیل عزل بنی‌صدر از ریاست‌جمهوری برگزار شد تا برگزاری سومین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران فقط ۶۹ روز طول کشید.

هشتم شهریور ۱۳۶۰ یعنی ۲ ماه پس از انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی که به شهادت بیش از ۷۰ نفر از چهره‌های سیاسی کشور از جمله دکتر سید محمد حسینی بهشتی منجر شد، محمدعلی رجایی که در انتخابات ۲ مرداد ۱۳۶۰ با رأی ۹۰ درصدی مردم قاطعانه رئیس‌جمهور شده بود با اقدام تروریستی منافقین (سازمان مجاهدین خلق) در انفجار ساختمان نخست‌وزیری همراه با محمدجواد باهنر نخست‌وزیر ایران و دبیر کل حزب جمهوری اسلامی به شهادت رسید.

یک میلیون و ۵۵۰ هزار و ۷۱۸ نفر در مازندران واجد شرایط شرکت در سومین دوره انتخابات ریاست جمهوری بودند.

با شهادت دومین رئیس‌جمهور ایران بار دیگر کشور در آستانه یک انتخابات دیگر برای انتخاب رئیس‌جمهور قرار گرفت. دهم شهریور مجلس شورای اسلامی با ۱۷۸ رأی موافق، ۱۰ رأی مخالف و هشت رأی ممتنع ریاست دولت را تا زمان انتخاب رئیس‌جمهور به آیت‌الله مهدوی کنی سپرد تا امور اجرایی کشور و مقدمات برگزاری انتخابات توسط او مدیریت شود.

۴۶ نفر برای شرکت در این دوره از انتخابات نامزد شدند که در نهایت شورای نگهبان صلاحیت پنج نفر از این افراد شامل آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای، سید علی اکبر پرورش، حسن غفوری‌فرد، سیدرضا زواره‌ای و محمدرضا مهدوی کنی را تایید کرد. آیت‌الله مهدوی کنی که ریاست موقت دولت را بر عهده داشت از انتخابات انصراف داد و چهار نفر در رقابت انتخاباتی باقی ماندند.

مازندرانی‌ها در سومین دوره انتخابات ریاست جمهوری +فیلم

۱۰ مهر ۱۳۶۰ سومین دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد. انتخاباتی که به فاصله حدود ۲ ماه از دومین دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد، اما بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بیشتر در آن پای صندوق رأی رفتند.

یک میلیون و ۱۴۴ هزار و ۱۴۱ نفر از جمعیت واجد شرایط مازندران با حضور در این انتخابات مشارکت ۷۳.۷۸ درصدی را ثبت کردند.

بر اساس آمارهای موجود در سومین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ۱۶ میلیون و ۲۹ هزار و ۲۹۴ نفر در انتخابات شرکت کردند و مشارکت ۷۴.۲۶ درصدی در کشور ثبت شد که ۱۰ درصد بیشتر از میزان مشارکت انتخابات دومین دوره ریاست جمهوری در دوم مرداد ۱۳۶۰ بود.

شرایط خاص سیاسی و اجتماعی در مازندران

مازندرانی‌ها که در انتخابات ۲ مرداد ۱۳۶۰ مشارکت ۷۳ درصدی را ثبت کرده بودند، به فاصله حدود ۲ ماه باید بار دیگر پای صندوق‌های رأی می‌رفتند. شرایط اجتماعی و سیاسی در مازندران در عین حال که مانند سایر نقاط کشور تحت تاثیر جنگ تحمیلی و رخدادهای تلخ ترور مقامات کشور قرار داشت، مدتی بود که به دلیل برخی فعالیت‌های مخالفان انقلاب در این استان شرایط خاصی داشت.

با ورود برخی از نیروهای مخالف انقلاب به شهرهای مختلف و انجام برخی تحرکات زیرپوستی در جنگل‌ها برای اقدام نظامی شرایط اجتماعی و امنیتی استان کمی متفاوت شده بود. در چنین شرایطی مازندرانی‌ها باید یک بار دیگر پای صندوق‌های رأی می‌رفتند و رئیس‌جمهور خود را از بین چهار نامزد نهایی انتخاب می‌کردند.

مازندرانی‌ها ۷.۱۳ درصد کل رأی‌دهندگان کشور در انتخابات ۱۰ مهر ۱۳۶۰ را تشکیل دادند.

مقدمات برگزاری انتخابات در این استان توسط استانداری که مسئولیت‌اش را آن زمان مرتضی حاجی بر عهده داشت فراهم شد. صبح ۱۰ مهر ۱۳۶۰ زنگ انتخابات به صدا در آمد و از یک میلیون و ۵۵۰ هزار و ۷۱۸ نفر جمعیت واجد شرایط استان برای شرکت در انتخابات، یک میلیون و ۱۴۴ هزار و ۱۴۱ نفر، معادل ۷۳.۷۸ درصد در انتخابات شرکت کردند که معادل ۷.۱۳ درصد کل رأی‌دهندگان کشور در آن انتخابات بود.

در پایان این انتخابات آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای با ۱۵ میلیون و ۲۴۵ هزار و ۸۴۵ رأی، معادل ۹۵ درصد کل آراءِ مأخوذه به عنوان سومین رئیس‌جمهور ایران انتخاب شد. سید علی‌اکبر پرورش با ۳۲۰ هزار و ۲۵۰ رای، حسن غفوری‌فرد با ۷۲ هزار و ۸۱۸ رای و سیدرضا زواره‌ای با ۵۵ هزار و ۴۷ رای در رتبه‌های بعدی انتخابات قرار گرفتند. ۳۳۵ هزار و ۳۳۴ رأی باطله نیز به صندوق‌ها انداخته شد.

مراسم تنفیذ حکم سومین رئیس جمهوری اسلامی ایران ۱۷ مهر ۱۳۶۰ در حضور امام خمینی(ره) برگزار و دوره ریاست جمهوری آیت‌الله سید علی خامنه‌ای آغاز شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha