سبک زندگی ایرانیان ترکیبی از سنت و مدرنیته است

مشهد-ایرنا- مجری طرح ملی - پژوهشی "سنجش سبک زندگی ایرانیان" گفت: نتایج پیمایش مزبور که با سفارش پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام گرفته، گویای آن است که سبک زندگی ایرانیان ترکیبی از سنت و مدرنیته و تجربه‌های معاصر مبتنی بر زندگی در جامعه مدرن است.

به گزارش ایرنا، محمدرضا قائمی نیک روز شنبه در نشستی خبری با موضوع ارایه نتایج این طرح که در محل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در مشهد برگزار شد افزود: کار اجرایی پیمایش "سبک زندگی ایرانیان" از شهریورماه سال ۱۴۰۲ آغاز و در این راستا یک تیم داوری ۱۰ نفره با دیدگاه های متکثر تشکیل شد.

وی اضافه کرد: در این راستا ۹ عرصه مرتبط با سبک زندگی ایرانیان استخراج و براساس آن پرسشنامه ای حاوی ۷۹ سوال تنظیم شد و در اختیار تیمی قرار گرفت تا به صورت میدانی این پرسشنامه ها را در ۳۱ استان کشور تکمیل کنند.

او عرصه های ۹ گانه مرتبط با سبک زندگی ایرانیان را شامل "اوقات فراغت و مصرف فرهنگی و رسانه، سلامت و مدیریت بدن و زیبایی، ازدواج و خانواده و روابط جنسی، فعالیتهای دینی و دینداری، پوشش و حجاب، کار و اقتصاد و مصرف، الگوها و قهرمانان زندگی، جهت گیری سیاسی، مسکن و سکونت" دانست.

مجری طرح ملی پژوهشی "سنجش سبک زندگی ایرانیان" گفت: این پیمایش به اتمام رسیده است و گزارش مبسوط نتایج آن در قالب یک گزارش ۴۷۳ صفحه ای تهیه و از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشستی در فروردین ماه امسال تقدیم رییس جمهوری شهید شد.

وی اظهار کرد: چارچوب نظری ما در این پیمایش مبتنی بر این قرار بود که جامعه ایران در حال حاضر درگیر ۲ جهان متفاوت است، یک جهان مبتنی بر سنت ایرانی – اسلامی و مولفه های سبک زندگی که به ارث برده است و دیگری تجربه ای است که طی چهار دهه گذشته دارد لذا جامعه ایران در یک رویکرد خلاقانه در حال ترکیب این مولفه هاست.

وی افزود: در این راستا پرسشنامه پیمایش ملی "سنجش سبک زندگی ایرانیان" به نحوی طراحی شد که آن ترکیب مولفه های سنتی و معاصر و حقیقت سبک زندگی ایرانیان را کشف کند.

مهمترین تفریح ایرانیان رفتن به مهمانی است

سرپرست تیم تحقیقاتی پیمایش "سنجش سبک زندگی ایرانیان" نیز در این نشست گفت:نگاه درست به جامعه ایرانی، جامعه ای است با وجود همه امواج مدرنیته ساختارهای سنتی و فرهنگی خود را حفظ کرده است و خروجی این داده ها نشان می دهد که اگر به فرهنگ نگاه چندلایه ای داشته باشیم و آن وقت می‌توانیم جامعه ایرانی را بهتر بشناسیم.

حسین محمدزاده به داده های برخی از این پیمایش اشاره و اضافه کرد: بررسی پرسشنامه‌ها در حوزه "اوقات فراغت" نشان می‌دهد که مهمترین تفریح ایرانی‌ها، رفتن به میهمانی است و ۴۱.۷ درصد از ایرانیان اوقات فراغت خود را با خانواده می‌گذرانند، در مورد سفر به خارج از کشور نیز عراق با ۱۸ درصد و ترکیه با هشت دهم درصد بیشترین فراوانی سفرهای خارجی پاسخ دهندگان به پرسش‌نامه های این پیمایش را داشتند.

وی با اشاره ادامه داد: پاسخگویان این پرسش نامه ها به طور متوسط ۲ ساعت و ۱۳ دقیقه در روز تلویزیون و رادیو، یک ساعت و ۱۵ دقیقه ماهواره و سه ساعت و ۳۴ دقیقه شبکه‌های اجتماعی را تماشا می‌کرده اند همچنین ۳۰.۳ درصد از پاسخگویان سریالهای ایرانی را می بینند و بعد از آن فیلمهای سینمایی ایرانی از پرطرفدارترین محصولات رسانه ای بین پاسخگویان این پرسشنامه‌هاست و این که از چه طریقی این سریالها و فیلمهای ایرانی یا غیرایرانی را می‌بینند پاسخ این است که تلویزیون ایرانی با ۳۶.۱ درصد در صدر قرار دارد و سهم دانلود از سایتهای اینترنتی ۱۹ درصد است.

محمدزاده اظهار کرد: پاسخگویان سه ساعت و ۲۱ دقیقه در روز موسیقی گوش می‌دهند، که در این میان ۲۵ درصد به موسیقی پاپ، ۲۹.۹ درصد به موسیقی سنتی و باقی به سایر سبکهای موسیقی گوش فرا می‌دهند.

سرپرست تیم تحقیقاتی پیمایش "سنجش سبک زندگی ایرانیان" گفت: شبکه های اجتماعی مورد استفاده پاسخگویان به پرسش نامه‌ها نیز مورد بررسی قرار گرفته به طوری که ۵۹ درصد به اینستاگرام، ۳۶.۴ درصد به تلگرام و باقی به پیام رسان‌‎های داخلی مراجعه می‌کنند.

سبک زندگی ایرانیان ترکیبی از سنت و مدرنیته است

محمد زاده به برخی از داده‌های مربوط به نتایج این پیمایش در خراسان رضوی نیز اشاره و اضافه کرد: ۶۲۷ پرسشنامه در خراسان رضوی ارایه شد که نتایج برخی از آنها نشان می‌دهد که ۸۵ درصد از مردم استان زندگی در خانه ویلایی را ترجیح می‌دهند و ۶۳.۵ درصد مایل نیستند که در مجتمع‌های مسکونی دارای بیش از ۲۰ واحد زندگی کنند.

وی ادامه داد: مردم خراسان رضوی ماهانه اغلب سه تا پنج مرتبه پذیرای مهمان هستند و ۹۲ درصد از آنها از مهمان خود در منزل پذیرایی می‌کنند و مهمترین تفریح مردم این استان نیز رفتن به مهمانی است.

معاون پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این نشست گفت: در راستای برقراری عدالت پژوهشی، این بار طرحهای ملی این پژوهشگاه در وزارتخانه خارج از تهران انجام شده است.

میثم مهدیار افزود: در سه سال گذشته ۶ پیمایش ملی در این پژوهشگاه آغاز شد که سه مورد پایان یافته و سه مورد در حال انجام است.

وی اضافه کرد: سه پیمایش انجام شده را "ارزشها و نگرشهای ایرانیان"، "سنجش سبک زندگی ایرانیان" و "فرهنگ رسانه‌های اجتماعی" ذکر و بیان کرد: پیگیر دریافت مجوز برای انتشار نتایج این پیمایش‌ها هستیم تا بلافاصله بعد از دریافت مجوز، این نتایج و داده ها در اختیار اصحاب علوم اجتماعی و پژوهشگران قرار گیرد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: امر مبارکی است که نشست خبری یک پژوهش ملی در مشهد برگزار می‌شود و این برگرفته از برقراری از یک عدالت پژوهشی و فرهنگی در کشور است.

محمد حسین زاده اظهار امیدواری کرد که رهیافت های این گروه پژوهشی برای مدیران فرهنگی کشور مفید واقع شود و مدیران اثرگذار در حوزه های اجتماعی و فرهنگی از این جنس پژوهش ها برای تصمیمات خود بهره گیرند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha