۲۵ تیر ۱۴۰۳، ۱۳:۴۳
کد خبرنگار: 851
کد خبر: 85539831
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

سوگ گردشگران مذهبی در تاسوعای گیلان

۲۵ تیر ۱۴۰۳، ۱۳:۴۳
کد خبر: 85539831
سوگ گردشگران مذهبی در تاسوعای گیلان

رشت – ایرنا- گیلان سراسرآئین‌هایی است که گردشگران فرهنگی بسیاری بویژه گردشگران مذهبی را به خود می‌خواند؛ امروز دوشنبه نهم محرم است و سوگ تاسوعا برفضای استان مستولی شده و هیأت‌ها و دسته‌های عزاداری گیلانیان در جای جای استان هر یک به آئینی گردشگران مذهبی را میزبان شده‌اند.

به گزارش ایرنا، ۱۸ آئین ازمیراث ناملموس ثبت شده در فهرست ملی گیلان را آئین‌های محرم استان تشکیل می‌دهند و همین موضوع موجب شده تا این استان هر سال میزبان بخش وسیعی از گردشگران مذهبی باشد؛ اما در این بین تاسوعای روستای سید شرف الدین گیلان واقع در غرب گیلان و چهل منبر لاهیجان در شرق استان از بارزترین آئین هایی تاسوعایی است که هر سال گردشگران مذهبی بسیاری را میزبان می شوند.
اهالی روستای سید شرف الدین واقع در ۶۵ کیلومتری مرکز استان، در هر کجای ایران که باشند نهایت تلاش خود را می‌کنند تا برای برگزاری مراسم تاسوعای حسینی به زادگاه خود برگشته و در این مراسم شرکت نمایند؛ نوای طبل و آوای سوگ در رثای ابا عبدالله (ع)فضا را پر کرده و جالب اینکه درهای تمامی خانه‌های منتهی به روستا باز و چهره‌ها به روی میهمانان اباعبدالله الحسین (ع)گشاده است؛ بوی نذر و نیایش فضارا آکنده و هیچ میهمانی گرسنه به شهر و دیار خویش باز نمی گردد.

چهل منبر لاهیجان

سوگ گردشگران مذهبی در تاسوعای گیلان

گیلان میزبان گردشگران مذهبی

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی گیلان از آمادگی استان برای میزبانی از گردشگران مذهبی در ایام سوگ شهادت سرور و سالار شهیدان امام حسین (ع) خبر داد و گفت: برگزاری مراسم آئینی محرم در استان همزمان با سراسر کشور از روز نخست محرم آغاز شده و بیش از سه هزار واحد تاسیسات گردشگری میزبان گردشگران مذهبی هستند.
ولی جهانی اضافه کرد: گردشگرانی که در ایام محرم به گیلان سفر می‌کنند اغلب گردشگران مذهبی هستند که برای حضور در آئین‌های متعدد و کهن محرم به استان می آیند و باید خدمات مطلوبی به آنان ارائه شود.
وی ادامه داد: در این راستا آماده سازی و نظارت بر اماکن اقامتی و پذیرایی به لحاظ کمی و کیفی با همکاری جامعه تخصصی تاسیسات گردشگری در ایام محرم انجام شده است.

سوگ گردشگران مذهبی در تاسوعای گیلان


تعزیه‌خوانی در ۲۳ بقعه متبرکه گیلان
مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان نیز گفت: طرح بصیرت عاشورایی همزمان با ماه محرم در ۶۸۳ بقعه متبرکه استان به اجرا درآمده است.
حجت‌الاسلام و المسلمین اسماعیل تدینی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه طرح یادشده تا پایان ماه صفر ادامه دارد ، بیان کرد: حمایت از گروه‌های تعزیه‌خوانی و اجرای برنامه‌های آنان در بقاع متبرکه در طرح بصیرت عاشورایی مدنظر است و برنامه تعزیه‌خوانی در ۲۳ بقعه متبرکه برنامه‌ریزی شده‌است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان اظهار کرد: راه‌اندازی کاروان عزا با ذاکران و مداحان جوان و نوجوان، برپایی خیمه‌های معرفت، راه‌اندازی هیات‌های مجازی و پویش‌های «هر منزل یک بیرق حسینی» و «هر خانه یک حسینیه» و برگزاری روضه‌های خانگی از دیگر برنامه‌های بصیرت عاشورایی است.

سوگ گردشگران مذهبی در تاسوعای گیلان


گردشگران نیز به پویش نذر خون بپیوندند
مدیر پزشکی انتقال خون گیلان با اشاره به اجرای پویش نذر خون حسینی از روز نخست محرم تا پایان ماه صفر در این استان از مردم و گردشگران استان دعوت کرد تا در کار نوعدوستانه اهدای خون مشارکت کنند.
دکتر گیتی ایزدی‌پور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: معرفی فرهنگ نجات بخش اهدای خون به جامعه به ویژه جوانان و بانوان از اهداف اجرای پویش نذر خون است.
وی با بیان اینکه خون‌های اهدایی روزانه برای بیماران نیازمند به این مایع حیاتی اعم از تالاسمی‌ها، هموفیلی‌ها و مبتلایان به سرطان استفاه می‌شود اضافه کرد: مردم با شرکت در این پویش، اهدای خون را تنها به روزهای تاسوعا و عاشورا موکول نکنند و در ایام محرم و صفر برای تامین خون‌های مورد نیاز بیماران همکاری کنند.
دکتر ایزدی پور بیان کرد: ۶ مرکز ثابت اهدای خون در بندرانزلی، تالش، لنگرود، رودسر، لاهیجان و فومن در ایام محرم به جز ایام تاسوعا و عاشورا از شنبه تا پنجشنبه ساعت هشت تا ۱۳ فعال هستند، مرکز ثابت خونگیری شهرستان رشت نیز به جز تاسوعا و عاشورا شنبه تا چهارشنبه از ساعت هشت صبح تا ۱۷، روزهای پنجشنبه از ساعت هشت تا ۱۸ و جمعه‌ها از ساعت ۸:۴۵ تا ۱۳ آماده خدمت رسانی به اهداکنندگان بوده ضمن اینکه زمان اهدای خون در روزهای تاسوعا و عاشورا اطلاع‌رسانی خواهد شد.
وی اظهار کرد: تیم سیار خونگیری با برنامه‌ریزی مدون در مکان‌ها و شهرهای مختلف گیلان نیز مستقر می‌شوند و ۲ مرکز اهدای خون رودبار و صومعه‌سرا روزهای یکشنبه از ساعت ۹ تا ۱۳ و اتوبوس ثابت خونگیری در بلوار نماز رشت همه روزه به جز یکشنبه و روزهای تعطیل از ساعت ۹ تا ۱۳ آماده خدمت رسانی به عزاداران حسینی در اجرای پویش نذرخون حسینی هستند.
مدیر پزشکی انتقال خون گیلان با بیان اینکه هر یک واحد خون نجات دهنده جان سه انسان نیازمند به این مایع حیاتی است بیان کرد: زنان حداکثر سه بار در سال و مردان چهار بار می‌توانند خون اهدا کنند؛ بنابراین توصیه می‌شود تا اهداکنندگان برای حفظ زنجیره خون رسانی به بیماران سالانه حداقل ۲ مرتبه خون اهدا کنند و مستمر باقی بمانند.
علم واچینی ماسوله(فومن)، تعزیه در دیلمان،علم واچینی، محرم در باورها و آئین‌های مردم، تعزیه در ضیابر، مراسم تاسوعای آقا سیدشرف شاه دارسرا، مراسم تشت برکرده(تشت گذاری) اسالم، مراسم چهل منبر لاهیجان، مراسم هف کوگاه گیلان، نظام مدیریت سنتی مراسم عزاداری دهه نخست محرم در ماسوله، مراسم کرب زنی در لاهیجان، آئین یازدهم محرم در رودبنه، مراسم علم بندی روستای فوشازده آستانه اشرفیه، صبح عزا(صبح اذان) در شهرستان شفت، آئین زار زار شهرستان رودسر و آئین سنتی عَلَم جوش «عَلَم جوشَه، عَلَم پَرَه» آستارا و باورهای مربوط به آن از آثار ثبت شده در فهرست است.
گیلان - دیار آداب و آئین - هر گوشه اش نشانی از آئینی است که هریک هرچند اندک، اما مملو فرهنگ و خوشدلی پیشینیان و غنی دانشان این سرزمین را رقم می زند ؛آئین‌های هر قوم نمادی از اعتقادات ریشه داری است که یادگارهای پیشینیان است و علاوه بر اینکه بیانگر قدمت و پیشینه تاریخی جامعه و گویای هویت فرهنگی است در طول تاریخ موجب تداوم و حفظ الگوهای اجتماعی و فرهنگی در جامعه می شود .

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha