۲۴ تیر ۱۴۰۳، ۹:۰۴
کد خبرنگار: 3092
کد خبر: 85537975
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

«حسن، حسین خوانی»؛ سوگواره آئینی گلستان در عزای امام حسین (ع)

گنبدکاووس- ایرنا- «حسن، حسین‌خوانی» با قدمتی چندصد ساله، آئین حزن‌انگیز عاشقان و محبان خاندان اهل بیت (ع) در غم شهادت امام حسین (ع) و یاران باوفای ایشان است که ساکنان شرق گلستان در دهه نخست ماه محرم این سوگواره را اجرا می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، آیین عزاداری «حسن، حسین خوانی» با سبک متفاوت برگزاری، یکی از نشانه‌های انسجام و وحدت ساکنان شرق گلستان و نشانه ارادت آنان به ساحت شهدای کربلا است.

یکی از اهالی روستای «کیارام» گالیکش به ایرنا گفت: در آیین «حسن، حسین‌خوانی» یک نفر شروع به مرثیه خوانی می‌کند و بقیه در پاسخ به نوحه‌های او در پایان هر قطعه، فریاد «حسن، حسین» سر می‌دهند.

عیسی قربانی اظهار کرد: در این آیین، هر نفر با یک دست بر سینه می‌زند و با دست دیگر، کمر فرد کناری را می‌گیرد و به این ترتیب، افراد با حرکتی دایره‌وار آهسته آهسته به دور علم‌هایی مزین به نشانه‌های عزای سیدالشهدا (ع) چرخیده و عزاداری می‌کنند.

وی افزود: فردی که در وسط این حلقه قرار گرفته به عنوان رهبر گروه در پایان هر قطعه «حسن» می‌گوید و بقیه در پاسخ نام «حسین» را فریاد می‌زنند.

«حسن، حسین خوانی»؛ سوگواره آئینی گلستان در عزای امام حسین (ع)

یکی از اهالی روستای «پادلدل» گالیکش هم در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: میدان‌دار و سر دسته گروه، نام «حسن» را به زبان جاری می‌کند و حاضرین در جواب «حسین» می‌گویند و این روند چندین بار تکرار می‌شود.

مهدی پیاده‌کوهسار اظهار کرد: در پایان این مراسم، عزاداران به صورت هماهنگ دست‌های خود را رو به آسمان بلند کرده و با صدای بلند «یا حسین» گفته و برای همدیگر دعا می‌کنند.

وی ادامه داد: غروب روز تاسوعا نیز عزاداران در میادین مرکز شهرهای شرق گلستان جمع شده این آیین را با جمعیتی بیشتر برگزار می‌کنند.

وی افزود: در حلقه اول این آیین، کهنسالان، در حلقه دوم میانسالان و در حلقه‌های بعدی جوانان و نوجوانان حضور دارند.

«حسن، حسین خوانی»؛ سوگواره آئینی گلستان در عزای امام حسین (ع)

کارشناس ثبت آثار میراث ناملموس اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان ارتباط گفت: آیین «حسن، حسین خوانی» در فهرست آثار ناملموس ملی کشور به ثبت رسیده است.

مریم منصوری اظهار کرد: این مراسم مذهبی همه ساله از هفتم محرم تا ظهر عاشورا در مناطق شهری و روستایی گالیکش و مینودشت برگزار می‌شود.

وی افزود: در پایان مراسم «حسن، حسین خوانی» اشعاری چون «آنجا که سر حسین بر نیزه زدند، مرغان هوا به دور او خیمه زدند، مرغان هوا و ماهیان دریا، از بحر حسین سنگ بر سینه زدند» را خوانده و افراد حاضر در حلقه با صدای بلند «یاحسین» را فریاد می‌زنند.

به گزارش ایرنا، امام حسین(ع) روز دهم محرم سال ۶۱ هجری قمری در راه دین اسلام و ترویج آموزه‌های آن، احیای احکام دین و زدودن انواع انحراف‌های دینی به شهادت رسید و درس آزادی و ولایتمداری را در تاریخ ماندگار کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha