۲۶ تیر ۱۴۰۳، ۱۱:۳۳
کد خبرنگار: 1459
کد خبر: 85540232
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

گیلانی‌ها در سوگ سیدالشهدا

۲۶ تیر ۱۴۰۳، ۱۱:۳۳
کد خبر: 85540232
گیلانی‌ها در سوگ سیدالشهدا

رشت - ایرنا - گیلان در سالروز شهادت اباعبدالله حسین (ع) و یاران با وفای آن حضرت سراسر در ماتم و عزا است، پیروان مکتب سیدالشهدا در مناطق مختلف استان با حضور در آئین‌های عاشورای حسینی به یاد شهدای کربلا و مظلومیت امام حسین(ع) عزاداری می کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حال و هوای شهرها و روستاهای گیلان امروز عاشورایی است؛ سوگواری گیلانی‌ها در سالروز شهادت امام حسین (ع) از نخستین ساعات صبح امروز (سه‌شنبه) در شهرها و روستاهای گیلان آغاز شده و عزاداران در قالب دسته‌های سینه زن و زنجیرزن به یاد آن حضرت و یاران باوفایش عزاداری کرده و برای مظلومیت سیدالشهدا اشک ماتم ریختند.

دسته‌های عزاداری به سمت میدان‌های اصلی شهرها و اماکن مذهبی گیلان در حرکت است؛ خیابان‌های منتهی به امام‌زادگان و گلزارهای شهدا مملو از دلدادگان و عاشقان سید و سالار شهیدان امام حسین (ع) است و عزداران فریاد یا حسین سر می‌دهند.

سوگواری جوانان و نوجوانان با لباس مشکی و پیشانی بند یاحسین (ع) و حضور کودکان به همراه خانواده‌ها از جلوه‌های زیبای آئین‌های عاشورای حسینی در گیلان است، ایستگاه‌های صلواتی در معابر با شربت و غذای نذری پذیرای عزاداران هستند.

اجتماع بزرگ عاشورائیان با حضور گسترده عزاداران در میدان شهدای ذهاب رشت برگزار شد؛ قشرهای مختلف مردم با حضور در این گردهمایی باشکوه جلوه‌های زیبایی از عشق و ارادت به سرور و سالار شهیدان امام حسین (ع) و ۷۲ یار باوفای آن حضرت را به نمایش گذاشتند.

دسته‌های سینه زنی و زنجیر زنی با حضور گسترده سوگواران حسینی یک به یک به میدان شهدای ذهاب رشت می‌رسند؛ صدای سنج و طبل طنین انداز است، اجتماع بزرگ از سوگواران حسینی برپا شده‌ و عزداران فریاد یا حسین سر می‌دهند.

نماز ظهر عاشورا نیز به یاد آخرین نماز اباعبدالله (ع) در مناطق مختلف گیلان از جمله در اجتماع با شکوه مرکز استان (میدان شهدای ذهاب) به امامت آیت‌الله رسول فلاحتی امام جمعه رشت و نماینده ولی فقیه در گیلان با حضور سوگواران حسینی اقامه می شود.

مردم مسلمان، مبارز و ظلم‌ستیز گیلان به منظور محکومیت استمرار جنایات و نسل‌کشی رژیم نامشروع و غاصب صهیونیستی و بزرگترین حامی استکباری آن در غزه، پرچم اسرائیل و آمریکا را پس از اقامه نماز ظهر عاشورا به آتش می کشند.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گیلان ضمن محکومیت جنایات رژیم نامشروع صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین به ویژه زنان و کودکان بی‌پناه غزه و به شهادت رساندن آنان گفت: تهاجم وحشیانه اخیر ارتش تروریستی اسرائیل به اردوگاه آوارگان فلسطینی در منطقه «مواصی» شهر خان‌یونس در استمرار نسل‌کُشی توسط صهیونیست‌ها با حمایت شیطان بزرگ آمریکای جهانخوار است.

حجت‌الاسلام و المسلمین مجتبی اشجری با اشاره به سکوت مرگبار مجامع جهانی برخی از دولت‌های اسلامی، نهادهای بین‌المللی حقوقی و مدافعان پوشالی حقوق بشر در مساله فلسطین و جنایات غزه، اظهار کرد: جنایات‌ ضدبشری چند روز اخیر رژیم ددمنش و شیطان‌سیرت صهیونیستی در حملات عامدانه و برنامه‌ریزی ‌شده به مدارس، بیمارستان‌ها و اردوگاه‌های آوارگان و به شهادت رساندن زنان بی‌دفاع و کودکان بی‌گناه قلب هر انسانی را جریحه‌دار کرده و خشم و انزجار مسلمانان جهان و آزادگان دنیا را برانگیخنه است.

وی به سخنان شهید استاد مطهری «شمر زمانه‌ات را بشناس» اشاره کرد و افزود: این جمله نهیب و یادآوری به هر مسلمانی است که در برابر ظلم و ستم استکبار دوران خود سکوت نکند؛ مهمترین پیام نهضت الهی حضرت اباعبدالله الحسین(ع) استکبارستیزی بوده و قیام عاشورا خیزش و ایستادگی در برابر استکبار و دفاع از مظلومین بود و مقاومت اسلامی برگرفته از عاشورای حسینی است.

حجت‌الاسلام اشجری با اشاره به ضرورت بهره‌مندی از ظرفیت عظیم مراسم سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) برای اعلام همبستگی با مردم مظلوم و ستم‌دیده فلسطین، اعلام کرد: مردم مسلمان، مبارز و ظلم‌ستیز گیلان به منظور محکومیت استمرار جنایات و نسل‌کُشی رژیم نامشروع و غاصب صهیونیستی و بزرگترین حامی استکباری آن شیطان بزرگ در غزه، پرچم اسرائیل و آمریکا را پس از اقامه نماز ظهر عاشورا در سراسر گیلان به آتش خواهند کشید.

ویژه برنامه‌های بصیرت عاشورایی نیز که با آغاز ماه محرم در ۶۸۳ بقعه متبرکهذامامزادگان گیلان به اجرا درآمده تا پایان ماه صفر ادامه دارد؛ در اجرای طرح بصیرت عاشورایی در گیلان ۳۵۲ مبلغ شامل ۳۱۴ بومی و ۳۸ غیربومی همکاری دارند.

همایش نوجوانان حسینی و رهروان زینبی (س) ویژه بانوان، نماز ظهر عاشورا در صحن بقاع متبرکه و خیابان‌های اطراف، راه‌اندازی کاروان عزا با ذاکران و مداحان جوان و نوجوان، برپایی خیمه‌های معرفت، راه‌اندازی هیات‌های مجازی و پویش‌های «هر منزل یک بیرق حسینی» و «هر خانه یک حسینیه» و برگزاری روضه‌های خانگی از جمله برنامه‌های بصیرت عاشورایی است.

پایگاه‌های انتقال خون گیلان نیز امروز در روز عاشورا آماده اهدای خون عزاداران حسینی است؛ مراکز رشت و لاهیجان از ساعت هشت صبح تا ۱۹ و شهرستان‌های بندرانزلی، تالش، آستارا، فومن، رودسر و لنگرود از ساعت هشت تا ۱۷ برای اهدای خون عزاداران حسینی دایر است.

اتوبوس خونگیری از ساعت ۹ صبح در سیاهکل برای اهدای خون مردم مستقر است؛ پویش نذر خون حسینی نیز از اول محرم تا پایان ماه صفر در گیلان با هدف معرفی فرهنگ نجات بخش اهدای خون به جامعه به ویژه جوانان و بانوان راه اندازی شده‌است.

امروز (سه‌شنبه) دهمین روز از ماه محرم است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha